NASA | Slunce

Sonda NASA už brzy vyrazí ke Slunci. Přiblíží se k němu na dosud nejkratší vzdálenost

NASA ve sterilní místnosti v Goddardově kosmickém středisku představila sondu, která letos v létě vyrazí na cestu ke Slunci. A to poměrně vtipným způsobem – její tepelný štít se nacházel ve zvláštním kontejneru opatřeném varovnými nápisy typu „nevystavujte přímému slunečnímu záření“.

Přesně to ovšem tzv. Parker Solar Probe čeká. K centrální hvězdě naší planetární soustavy by se totiž měla přiblížit na vzdálenost cca 6 milionu kilometrů. Dotyčný štít tak bude muset odolávat teplotám schopným roztavit železo a současně udržovat nástroje pro měření magnetického pole Slunce, pořizování snímků apod. při teplotě pokojové.

„Nakonec se Slunce dotkneme,“ komentovala to Nicola Fox z NASA. „Ale nejdřív musíme dostat tuhle věc na odpalovací rampu!“

Přípravu sondy provázejí přísná bezpečnostní opatření. Například všechny kovové předměty jsou demagnetizovány, aby nedošlo k nežádoucímu ovlivnění citlivých přístrojů. Technici nosí síťky na vlasy, rukavice a uzemňovací náramky rozptylující statickou elektřinu. Zakázány jsou dokonce i obyčejné zápisníky.

Samostatnou zmínku si zaslouží chladicí systém sondy. Ten obsahuje 5 litrů natlakované vody a liší se od všeho, co dosud na nějaké kosmické lodi bylo použito. Jak totiž Nicola připomněla, „voda a elektronika nejsou dobrými přáteli“.

Mezi další zajímavosti patří skutečnost, že Parker Solar Probe je historicky prvním zařízením svého druhu, které je pojmenováno po dosud žijícím člověkovi. Konkrétně se jedná o devadesátiletého Eugena Parkera. Tento vědec svého času přišel na to, že sluneční vítr, tedy nabité částice proudící z korony, se pohybuje velmi vysokou rychlostí (obvykle kolem 450 km/s ) . A právě toto záhadné zrychlení podle Nicoly zůstává „jednou ze základních vědeckých otázek o Slunci“.

Zdroj: The Washington Post,