Vesmír | Mars | NASA

Sonda Perseverance bude zkoumat Mars „detektivními nástroji“ Sherloc a Watson

NASA vybaví robotickou sondu Perseverance, jejímž úkolem bude průzkum planety Mars, dvěma nástroji, pojmenovanými po slavné detektivní dvojici z povídek a románů Arthura Conana Doyla. Zařízení se jmény Sherloc a Watson budou spolupracovat při zkoumání povrchu rudé planety.

Sherloc (zkratka pro Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals) se nachází na konci robotické paže vozítka. Obsahuje ultrafialový laser a spektrometr a spolupracuje s kamerou Watson.

Sherloc a Watson znovu v akci

Úkolem Sherloca bude „vyhledávání organických a minerálních látek, které byly změněny vodnatým prostředím a mohou nést znaky minulého mikrobiálního života.“ Tělo zařízení váží jen 1,61 kilogramu a měří 26 × 20 × 6,7 centimetrů.

Při akci vozítko umístí přístroj asi pět centimetrů nad povrch tak, aby byl dostatečně blízko, ale současně nemohl kontaminovat zkoumaný prostor. Podobně, jako fiktivní detektiv, používá Sherloc ke zkoumání lupu, díky které může zachytit jemné detaily.

K průzkumu využívá ultrafialové laserové světlo, jež umožňuje detekovat organické chemikálie prakticky stejným způsobem, jako to dělají moderní vyšetřovatelé, využívající forenzní metody. To vše bude probíhat za asistence neodmyslitelného pomocníka v podobě kamery Watson.

Perseverance se chystá na Mars

Vypuštění sondy k Marsu je plánováno na konec tohoto roku s tím, že by k našemu „vesmírnému sousedovi“ měla dorazit v únoru 2021. Odborníci předpokládají, že kombinace obou nástrojů umožní detekovat organické molekuly a sběr minerálů, jež pomohou odhalit základy někdejšího života.

Úkolem vozítka bude především sběr vzorků – z tohoto důvodu bude vybaveno vrtákem. Získaný materiál bude ukládat do kovových trubek, jež budou následně dopraveny na Zemi k další analýze. Součástí palubní výbavy bude řada dalších nástrojů, jež NASA prezentuje na webu věnovanému misi Mars 2020. Zmínit můžeme například 23 kamer a dva mikrofony.

Diskuze (3) Další článek: Až 50% slevové kupóny na software od Microsoftu. Kupóny ale získáte i na PC a konzolové hry!

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Mimozemský život, Výzkum, Mars, Kamera, NASA, Perseverance, Sluneční soustava, Mar, Nástroj, Sonda, Sběr, Watson, Mineral, Vozítko, Sherlock