Sousední galaxie v Andromedě v minulosti „snědla“ velkou galaxii

Náš nejbližší galaktický soused - spirální galaxie v Andromedě - má za sebou patrně tak trochu „kanibalistickou“ epizodu. Nový výzkum, publikovaný v Nature Astronomy, naznačuje, že před dvěma miliardami let pohltila jinou velkou galaxii.

Nové počítačové modely, zaměřující se na vytváření galaxií, ukázaly zajímavý fakt. Galaxie v Andromedě pravděpodobně splynula s jinou galaxií, jejíž hvězdy měly dohromady hmotnost přibližně jako 25 miliard našich Sluncí.

Z původního vesmírného útvaru zbyla pouze satelitní trpasličí eliptická galaxie v souhvězdí Andromedy, evidovaná jako M32. Před pohlcením se přitom mohlo jednat o třetí největší galaxii v takzvané místní skupině galaxií.

Srážka a následné pohlcení galaxie by přitom vysvětlovalo celou řadu dosud pozorovaných jevů, jako je například velký, protáhlý proud hvězd obíhajících odděleně od spirálních ramen, o nichž se předpokládalo, že pocházejí z nějaké kolize.

Hvězdy satelitní galaxie M32 obsahují množství prvků těžších než vodík nebo hélium. V galaxii v Andromedě nalezneme také galaktické halo z hvězd s nadměrným množstvím těžších prvků. Kromě toho to vypadá, že pětina hvězd galaxie v Andromedě vznikla právě před dvěma miliardami let.

Co ukázaly simulace?

Vědci použili tato vodítka v počítačových simulacích, ve kterých modelovali galaxii, jako je ta v Andromedě, s podobnou hmotností a složením hvězd s těžšími prvky. Simulace nasvědčuje kolizi s velkou galaxií před dvěma miliardami let, kdy Andromeda pohltila hvězdy jiné galaxie. Vědci nazývají tuto galaxii M32p a jejím pozůstatkem je již zmíněná M32. Zbytky můžeme pozorovat také v oblacích mezigalaktického plynu a prachu.

„Tento článek je opravdu nádhernou ukázkou nasazení moderních nástrojů“ uvedla astrofyzička Sarah Tuttle z Washingtonské univerzity. „Kombinace simulačních technik a pozorování je krásně provedena, aby se pokusila zjistit pravdu o události, která se stala před miliardami let.“

Studie je samozřejmě pouze počítačovým modelem a ačkoli dvě miliardy let jsou z hlediska vesmíru relativně nedávným obdobím, nelze výsledky stavět na výši skutečnému pozorování. Trošku skepticky se dá říci, že je to stále jen velmi dobrý odhad situace, která se pravděpodobně stala.

Když tedy nemůžeme cestovat časem, musíme se spoléhat na astrofyzikální modely, jako je tento, které mohou odhalit některé záhadné příběhy a potenciální skutečnosti o historii našeho vesmíru.

Diskuze (2) Další článek: Rusko chystá přísný zákon proti fake news. Dotkne se hlavně sociálních sítí

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Simulace, Slunce, Celá řada, Velká galaxie, Galaxie v Andromedě, Moderní nástroj, Hvězda, Zajímavý fakt, Nádherná ukázka, Kanibal, Těžký prvek, Galaxie, Počítačový model, Velký proud, Nadměrné množství, Počítačová simulace, Dobrý odhad, Andromeda, WISE, Messier, M/s, Pohlcení

Tvůrci Dying Light 2 vyvíjí akční RPG s otevřeným světem a fantasy tématikou
TechlandRPG

Jak na iPhonu zkrotit otravné notifikace. Můžete je skrýt, změnit nebo odložit

** Nebuďte otrokem notifikací na iPhonu ** Systém nabízí jejich pokročilou správu a nastavení ** Zobrazit se mohou jen ty, které chcete a kdy chcete

Jak...iPhone
ČTÚ v roce 2021: Za své peníze dostáváme minimum služeb, spotřeba dat rostla navzdory drahým tarifům

** ČTÚ vydal výroční zprávu za rok 2021 ** Úřad se chlubí spoustou novinek, ceny se ale spíše zvyšovaly ** O drahých službách svědčí i rekordní počty převodů čísel

RegulacePředražené službyČTÚ
Druhotné softwarové licence. Kdo by nechtěl legální Windows za stovku…

Koupě originálního programového vybavení přímo od výrobce není jedinou možností, jak sehnat pro váš počítač legální software. Další možností je koupit licenci od toho, kdo ji už nepotřebuje nebo nevyužije. Můžete ušetřit nemalou částku, zároveň si však dávejte pozor na podvodníky.

V 17 hodin začíná Microsoft Build. Úvodní keynote sledujeme online