Vesmír | Astronomie

Sousední galaxie v Andromedě v minulosti „snědla“ velkou galaxii

Náš nejbližší galaktický soused - spirální galaxie v Andromedě - má za sebou patrně tak trochu „kanibalistickou“ epizodu. Nový výzkum, publikovaný v Nature Astronomy, naznačuje, že před dvěma miliardami let pohltila jinou velkou galaxii.

Nové počítačové modely, zaměřující se na vytváření galaxií, ukázaly zajímavý fakt. Galaxie v Andromedě pravděpodobně splynula s jinou galaxií, jejíž hvězdy měly dohromady hmotnost přibližně jako 25 miliard našich Sluncí.

Z původního vesmírného útvaru zbyla pouze satelitní trpasličí eliptická galaxie v souhvězdí Andromedy, evidovaná jako M32. Před pohlcením se přitom mohlo jednat o třetí největší galaxii v takzvané místní skupině galaxií.

Srážka a následné pohlcení galaxie by přitom vysvětlovalo celou řadu dosud pozorovaných jevů, jako je například velký, protáhlý proud hvězd obíhajících odděleně od spirálních ramen, o nichž se předpokládalo, že pocházejí z nějaké kolize.

Hvězdy satelitní galaxie M32 obsahují množství prvků těžších než vodík nebo hélium. V galaxii v Andromedě nalezneme také galaktické halo z hvězd s nadměrným množstvím těžších prvků. Kromě toho to vypadá, že pětina hvězd galaxie v Andromedě vznikla právě před dvěma miliardami let.

Co ukázaly simulace?

Vědci použili tato vodítka v počítačových simulacích, ve kterých modelovali galaxii, jako je ta v Andromedě, s podobnou hmotností a složením hvězd s těžšími prvky. Simulace nasvědčuje kolizi s velkou galaxií před dvěma miliardami let, kdy Andromeda pohltila hvězdy jiné galaxie. Vědci nazývají tuto galaxii M32p a jejím pozůstatkem je již zmíněná M32. Zbytky můžeme pozorovat také v oblacích mezigalaktického plynu a prachu.

„Tento článek je opravdu nádhernou ukázkou nasazení moderních nástrojů“ uvedla astrofyzička Sarah Tuttle z Washingtonské univerzity. „Kombinace simulačních technik a pozorování je krásně provedena, aby se pokusila zjistit pravdu o události, která se stala před miliardami let.“

Studie je samozřejmě pouze počítačovým modelem a ačkoli dvě miliardy let jsou z hlediska vesmíru relativně nedávným obdobím, nelze výsledky stavět na výši skutečnému pozorování. Trošku skepticky se dá říci, že je to stále jen velmi dobrý odhad situace, která se pravděpodobně stala.

Když tedy nemůžeme cestovat časem, musíme se spoléhat na astrofyzikální modely, jako je tento, které mohou odhalit některé záhadné příběhy a potenciální skutečnosti o historii našeho vesmíru.

Diskuze (2) Další článek: Rusko chystá přísný zákon proti fake news. Dotkne se hlavně sociálních sítí

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Výzkum, Slunce, Simulace, Andromeda, Astrofyzika, Celá řada, Kanibal, Těžký prvek, Pohlcení, Spirální galaxie, Hvězda, Nature astronom, Pozorovaný jev, Nádherná ukázka, Velká galaxie, Počítačová simulace, M/s, Messier, Miliarda let, Velký proud, Zajímavý fakt, Počítačový model, Moderní nástroj, Počítače HAL 3000 na Mall.cz

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28