"Komerčních startů nemá SpaceX mnoho obecně. Loni měla jen dva geostacionární satelity a dvě rideshare mise."Ne, měla tři GTO mise (dva Turksaty a SXM-8), dvě rideshare mise a komerční pilotovanou Inspiration4. Každopádně to byl poměrně atypický rok, kdy byla kvůli covidu spousta komerčních misí odložena, protože se zdržela výroba družic. Oproti tomu třeba letos už proběhlo 9 komerčních misí SpaceX a dalších 14 jich je v plánu (ale některé z nich pravděpodobně sklouznou do příštího roku).Zkuste se podívat na delší časové období. Například takhle se to má s vynesenými komerčními geostacionárními družicemi:2020: SpaceX (2), Arianespace (6), ISRO (0), ULA (0), Proton (0)
2021: SpaceX (3), Arianespace (4), ISRO (0), ULA (0), Proton (0)
2022: SpaceX (2 + 10 plánovaných), Arianespace (3 + 3 plánované), ISRO (0), ULA (0), Proton (1 plánovaná)
2023 (plánované mise): SpaceX (11), Arianespace (5), ULA (0), Proton (0)V minulosti vedla Ariane 5, ale dnes už dominují Falcony a Ariane 6 to už asi těžko změní."Do budoucna toho fakt moc není."Haha, asi nedáváte moc pozor. Jen v posledním měsíci přibylo na seznam startů SpaceX celkem 8 komerčních misí pro Falcon 9 nebo Starship. Na celý rok 2023 pak je momentálně v plánu 26 komerčních misí, o kterých víme (ne všechny jsou oznamovány dopředu).Pro srovnání, ULA má na rok 2023 v plánu jen jeden komerční start Atlasu a jeden start Vulcanu. Pak tam je ještě 38 misí pro Amazon Kuiper, ale bůh ví, kdy s tím začnou a jak často budou létat.V Evropě v roce 2023 bude mít Ariane 5 maximálně jeden komerční start, protože jde do důchodu. Vega má v plánu několik rideshare misí ročně, ale otázka je, kolik jich nakonec bude doopravdy (tipuju, že většina zákazníků dá stejně přednost levnějšímu sdílenému Falconu, takže Vega nenajde zákazníky pro tak vysoký počet misí, jak Arianespace doufá). Ariane 6 má na rok 2023 v plánu jen 5 komerčních misí a na rok 2024 zatím žádnou. Možná se ještě nějaká objeví, ale pro srovnání, u SpaceX se už ví o asi 13 komerčních misích, které jsou v plánu na rok 2024.Ruské Sojuzy a Protony toho teď kvůli válce moc komerčně nevynesou. ISRO asi vynese nějaké ty OneWeby a sem tam nějaké malé družice, ale drtivá většina misí je pro Indii."A hlavně si musíte uvědomit, že Falcony při jednom startu nesou typicky výrazně méně, než Ariane nebo ULA. Že při nějaké rideshare misi se nese pár starlinků a pár nano družic není zrovna komerčně hodnotná mise."Ony ty starty dvou družic na Ariane 5 nejsou zas tak úžasné. Díky nim sice dokázala Ariane 5 jakžtakž cenově konkurovat Falconu 9, ale z organizačního hlediska je to spíš bolehlav pro zákazníka, jelikož když se jedna družice zpozdí, druhý zákazník má smůlu a musí čekat. Proto se zákazníci od dvojmisí postupně odklánějí a preferují vyhrazené starty. Třeba když teď koukám na plánované mise Ariane 6, tak nevidím žádné dvojmise. Ale nevím, jestli tu schopnost přestali nabízet, nebo o to jen není zájem.