SpaceX dopravila na Mezinárodní vesmírnou stanici i 128 sepiol a želvušky

O víkendu na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) úspěšně dorazila zásobovací kosmická loď Dragon 2 od společnosti SpaceX. Ta na své palubě mj. měla i 128 hodně neobvyklých pasažérů – sepiol (řád Sepiolida), které ve tmě svítí.

Vědci díky tomu budou moct studovat vliv mikrogravitace nejen na výše jmenované hlavonožce, ale rovněž na jejich symbiotickou bakterii Vibrio fischeri.

„Zvířata, včetně lidí, spoléhají na mikroby, které udržují jejich trávící a imunitní systém zdravý,“ uvedl Jamie Foster, hlavní řešitel výzkumného programu NASA zvaného Understanding of Microgravity on Animal-Microbe Interactions.

„Úplně nerozumíme tomu, jak tyto prospěšné interakce mění vesmírné lety,“ dodal.

Získané poznatky by podle dostupných informací mohly být užitečné pro astronauty účastnící se různých dlouhodobých misí, jejichž organismus je vystavený velké zátěži.

Dragon 2 na ISS dopravil také zásilku želvušek. Tito pozoruhodní tvorové, přezdívaní „vodní medvědi“,  jsou schopni přežít v extrémně drsných podmínkách – včetně těch, které panují ve vesmíru.

Titulní ilustrační foto: Hans Hillewaert, CC BY-SA 4.0