Zdraví | Vesmír | Zvířata

SpaceX doručí na Mezinárodní vesmírnou stanici zásilku „supermyší“

Kosmická loď Dragon by měla v sobotu dopravit na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) náklad o váze 2585 kg. Jeho součástí bude i několik „supermyší“, které byly vyšlechtěny pro potřeby projektu Rodent Research-19.

Vědci tato zvířata geneticky upravili tak, aby jim chyběl protein myostatin omezující růst svalové tkáně. V důsledku toho se dotyčné myšky mohou pyšnit zhruba dvakrát většími svaly než ty normální.

Do vesmíru míří rovněž skupina nemodifikovaných myší. Těm budou astronauti nějakou dobu podávat experimentální lék, který výše jmenovanou bílkovinu inhibuje.

Hlavním cílem tohoto zajímavého výzkumu je pokusit se zjistit, jak by šlo zabránit úbytku svalů u lidí, jež jsou delší dobu vystaveni působení mikrogravitace. To ovšem není všechno.

„Jsme nadšeni také proto, že si myslíme, že by to mohlo mít aplikace pro mnoho mnoho podmínek... úbytek kostní a svalové hmoty je vážným problémem i zde na Zemi,“ konstatoval badatel Se-Jin Lee v níže uvedeném videu.

Titulní foto: Jasper M, CC BY 2.0