Aktualizace 8. září
Booster 4 byl 7. září transportován zpět na odpalovací rampu, kde by měl podstoupit předletové zkoušky. Na Twitteru se již objevily snímky pořízené fotografem z BocaChica známým jako StarshipGazer, který se rozhodl tento proces zdokumentovat.
Připomeňme, že na odpalovací rampě je i Starship SN20. Očekává se, že oba prototypy nyní projdou samostatnými sériemi testů, které mj. zahrnují statický zkušební zážeh.
B4 disponuje celkem 29 motory Raptor, ale zatím není jasné kolik jich bude nakonec zažehnuto.
Aktualizace 31. srpna
SpaceX by se pomocí ramen tzv. Mechazilly, na jejíž konstrukci v současné době pilně pracuje, mohla pokusit zachytit již druhý booster Super Heavy určený pro orbitální let (tzn. B5). Na Twitteru to uvedl její CEO Elon Musk.
Jak jsme vás již informovali, při prvním orbitálním letu by se mělo ještě přistávat v oceánu – konkrétně v Mexickém zálivu. Vše přehledně shrnuje následující tweet:
Pokus o zachycení – pokud k němu skutečně dojde již s Boosterem 5 – bude s největší pravděpodobností podmíněn souhlasem FAA a rovněž úspěšným přistáním B4.
Je třeba si uvědomit, že sebemenší problém by mohl vést k závažnému poškození či dokonce ničení celé Mechazilly, jejíž oprava by trvala několik měsíců. SpaceX si tak musí být jistá, že opravdu ví, co dělá.
Aktualizace 25. srpna
Společnost SpaceX zahájila reinstalaci 29 motorů Raptor na Booster 4. Upozornil na to server Teslarati. Některé motory byly v mezičase vyměněny za nové, což se dalo předpokládat – minimálně 5 kusů z první várky totiž nebylo nikdy otestováno.
Z dostupných informací plyne, že B4 těmito 29 Raptory bude vybaven při prvním zkušebním statickém zážehu. Zatím ovšem není jasné, kdy k němu dojde.
Nebudou-li odhaleny žádné problémy, teoreticky by mohly být použity rovněž při pokusu o orbitální let.
Aktualizace 9. srpna
Booster 4 byl minulý týden spojen se Starship SN 20, čímž vznikl tzv. Super Heavy Stack. Elon Musk se na Twittteru následně pochlubil fotografií pořízenou krátce před dokončením tohoto náročného procesu.
Na snímku můžete vidět SN20, který je pomalu spouštěn na vrchol Super Heavy. Podle serveru TechCrunch jde o nejvyšší raketu všech dob (připomeňme, že odpalovací věž měří cca 150 metrů).
Jednalo se ovšem jen o dočasný stav – od začátku se totiž počítalo s tím, že Super Heavy Stack se později opět rozebere za účelem provedení dalších testů. Před očekávaným orbitálním letem ho tak bude zapotřebí sestavit znovu.
Aktualizace 4. srpna
Booster 4 byl v průběhu včerejšího dne úspěšně transportován na odpalovací rampu. Elon Musk následně na Twitteru zveřejnil krátké video, které část tohoto náročného procesu zachycuje:
Nyní prototyp čekají nezbytné předletové přípravy – především kryogenní test a statický zkušební zážeh motorů Raptor.
Zahraniční média spekulují o tom, že pokud vše půjde dobře, očekávaný orbitální let Starshipu SN20 by mohl proběhnout během tohoto měsíce. Podmínkou ovšem je, že SpaceX „dostane zelenou“ od Federal Aviation Administration (FAA).
Dodejme, že výše zmíněný prototyp SN20 by měl být dokončen co nevidět. V současnosti je již pokryt černými „dlaždicemi“ navrženými tak, aby odolaly extrémně vysokým teplotám (přes 1300 stupňů Celsia).
Aktualizace 3. srpna
Na Booster 4 bylo nainstalováno všech 29 motorů Raptor. Celý tento proces nakonec trval méně než 15 hodin, což server Tesmaninan označil za „bezprecedentní rychlost“.
Je třeba si uvědomit, že každý motor má vlastní potrubí, senzory, kabely... a vše musí být dokonale propojeno. Týmům z Boca Chica ovšem s tímto úkolem vypomohlo 500 zaměstnanců SpaceX z kalifornského Hawthornu, kteří přiletěli do Texasu.
Booster 4 byl již rovněž vybaven mřížkovitými strukturami, tzv. ploutvemi („grid fins“). Ty se podle dostupných informací používají k navádění raket při vysokých rychlostech.

Aktualizace 2. srpna
Elon Musk se Twitteru pochlubil další fotografii tzv. Boosteru 4, tedy prototypu pomocného vzletového stupně Super Heavy, který je určen pro zkušební let na oběžnou dráhu.
„Instalace motorů boosteru Starshipu pro první orbitální let,“ komentoval ji.
V této souvislosti stojí za zmínku, že SpaceX ve své továrně v kalifornském Hawthorne nedávno vyrobila v pořadí již stý motor Raptor. Na snímku níže můžete vidět několik kousků odeslaných do Boca Chica v jižním Texasu:
Očekává se, že během nadcházejících týdnů bude Booster 4 přemístěn a namontován na nově postavenou odpalovací věž, kde ho týmy odborníků posléze spojí s prototypem Starship zvaným SN20.
Aktualizace 30. července
Elon Musk se včera na Twitteru pochlubil fotografií, která ilustruje jak pokračují práce na boosteru Super Heavy s 29 motory Raptor:
„Pamatujte, že rakety jsou transportní systém založený na řadě trubek,“ komentoval to známý hráč, programátor a astrofyzik Scott Manley. Šéf SpaceX jen souhlasně přitakal:
Musk v dané souvislosti rovněž poznamenal, že se jedná „pouze o primární palivové potrubí“.
Aktualizace 20. července
Prototyp boosteru Super Heavy B3 má za sebou statický zážehový test. Podle dostupných informací byl proveden včera kolem 19:06 CT. Záznam jeho průběhu si můžete prohlédnout níže:
B3 při něm byl naplněn palivem (konkrétně kapalným metanem a kyslíkem) za účelem posouzení výkonu motorů Raptor. Ty odborníci ze se SpaceX nakonec na prototyp nainstalovali tři.
Následně výše jmenovaná společnost potvrdila, že zkouška byla úspěšná a zveřejnila na Twitteru úžasný snímek:

Elon Musk navíc uvedl, že možná uvidíme i zážeh 9 Raptorů (rovněž na B3). Záleží prý na pokroku s B4, tedy prvním prototypem, který by již měl vzlétnout do vzduchu.
Aktualizace 13. července
Prototyp boosteru Super Heavy B3 včera úspěšně absolvoval kryogenní test. Část jeho průběhu zachycuje následující video zveřejněné na Twitteru Chrisem B:
Nyní je tedy na řadě statická zážehová zkouška. Zatím ovšem stále není jasné, kolik Raptorů pro její účely SpaceX na B3 nainstaluje.
Aktualizace 12. července
Na prototyp boosteru Super Heavy zvaný B3 byl v sobotu nainstalován první motor Raptor. Upozornil na to server Teslarati.
Předcházela tomu čtvrteční relativně krátká zkouška, při níž odborníci ze SpaceX naplnili palivové nádrže B3 dusíkem. Podle Michaela Baylora z Next Spacefligh se jednalo o tzv. „brief ambient proof“.
Nyní je tedy jasné, že během prvního kryogenního testu, který by měl proběhnout tento týden (Baylor ve výše uvedeném tweetu spekuloval o pátku 9. července, ale toto okno bylo nakonec zrušeno) bude prototyp disponovat minimálně jedním Raptorem.
Pokud vše půjde dobře, měl by následovat statický zážehový test. Zatím ovšem není vůbec jasné s kolika Raptory.
Aktualizace 6. července
První fukční prototyp boosteru Super Heavy zvaný B3 je již na suborbitální rampě A. Nyní ho čeká řada různých testů. Níže se můžete podívat, jak probíhal jeho převoz:
Aktualizace 2. července
Elon Musk včera na svém Twitteru oznámil, že první funkční prototyp boosteru Super Heavy již může opustit montážní halu. A krátce poté k tomu skutečně došlo.
Podle serveru Teslarati sestavování tohoto obřího pomocného vzletového stupně nakonec trvalo pouhých 6 týdnů, což je rozhodně slušný výkon.
Jak jsme vás již informovali, tzv. Booster 3 není určen k letu na oběžnou dráhu. Ve svém středečním tweetu CEO SpaceX mj. poznamenal, že „bude využit pro pozemní zkoušky“.
Co se týče termínu očekávaného orbitálního testu, Musk je již opatrnější. Na Mobile World Congress, který se konal tento týden v Barceloně, prohlásil, že jeho společnost bude na první pokus připravená v příštích několika měsících.
Aktualizace 28. června
První funkční prototyp boosteru Super Heavy je „téměř hotový“. Na Twitteru to nedávno potvrdil sám Elon Musk.
CEO SpaceX rovněž odhalil, že tento prototyp po svém dokončení zamíří na testovací stanoviště A – zatímco jeho následovník by se již měl vydat na oběžnou dráhu.
Přesné datum očekávaného orbitálního letu nicméně stále nebylo stanoveno a SpaceX má před sebou ještě spoustu práce. Takže se zdá být stále pravděpodobnější, že letos v létě to nebude.
Aktualizace 16. června
SpaceX pokračuje v přípravě prvního funkčního prototypu boosteru Super Heavy. A v uplynulých dnech práce hodně pokročily.
Fotografie, kterou Elon Musk včera sdílel na svém Twitteru, ukazuje, jak velký již prototyp je:
Dotyčný snímek byl pořízen uvnitř montážní haly High Bay a zachycuje zadní část boosteru. Server Teslarati odhaduje, že k dosažení plné výšky chybí poslední dvě prefabrikované sekce.
Musk rovněž zveřejnil povedení video natočené v noci na vrcholku již zmíněné High Bay, tedy cca 80 metrů nad zemí:
Aktualizace 9. června
SpaceX tento týden zahájila zkoušky nezbytné pro dokončení plně funkčního prototypu boosteru Super Heavy. Během tzv. kryogenního testu naplnila nádrž BN2.1 tekutým dusíkem a vystavila jí tak extrémně nízkým teplotám.
Výsledky pomůžou technikům posoudit konstrukční pevnost nádrže a poskytnou jim přehled o tom, zda není třeba něco vylepšit (například design). Takový postup je rozhodně lepší než riskovat, že v případě nějakých problémů bude poškozen či zničen celý booster.
Elon Musk se nedávno pochlubil další fotografií prototypu Super Heavy. Ten bude po dokončení montáže vysoký 70 metrů a podstoupí v Boca Chica sérii testů, nicméně ještě nikam nepoletí – to podle CEO SpaceX čeká až Booster 2.
Aktualizace 4. června
SpaceX přemístila „testovací nádrž“ BN2.1 na odpalovací stanoviště. Upozornil na to server Teslarati, podle nějž jde jde o nepopiratelné znamení, že jmenovaná společnost konečně dospěla k nějakému finálnímu designu boosteru Super Heavy.
BN2.1 je osmá testovací nádrž postavená SpaceX za posledních zhruba 18 měsíců, ale první, která je určena pro zkoušky hardwaru specifického pro Super Heavy.
Jejich první kolo je mimochodem už naplánováno, a to na pondělí 7. června se záložními okny 8. a 9. června. O výsledcích vás samozřejmě budeme informovat.
Aktualizace 3. června
Kromě již zmíněné „testovací nádrže“ BN2.1 se v texaské Boca Chica pilně pracuje i na dalších stavbách. Například jde o orbitální rampu se servisní věží. V následujícím videu se můžete podívat na to, jaká je aktuální situace:
Aktualizace 1. června
SpaceX již téměř dokončila „testovací nádrž“ („test tank“) známou pod označením BN2.1, jejímž úkolem je zajistit, aby booster Super Heavy vydržel obrovský nápor více než dvou desítek motorů Raptor.
Tato zpráva přichází krátce poté, co Elon Musk oznámil, že dotyčný pomocný vzletový stupeň by teoreticky mohl disponovat dokonce až 32 výše jmenovanými motory. Zatím se ale počítá s 29.
Výsledky zkoušek, které se v BN2.1 v dohledné době začnou provádět, nepochybně značně ovlivní datum prvního orbitálního letu Starshipu.
Připomeňme, že Muskovi by se zamlouvalo, kdyby se uskutečnil již během letních měsíců. Hlavním cílem je podle dostupných informací shromáždit co možná nejvíce dat, aby bylo možné „kvantifikovat vstupní dynamiku a lépe pochopit, co kosmická loď zažívá v letovém režimu, který je extrémně obtížné přesně předpovědět nebo replikovat pomocí výpočetní techniky.“
Společnost SpaceX podle všeho zahájila montáž prvního provozuschopného boosteru, tedy pomocného raketového stupně, Super Heavy. Upozornil na to server Teslarati.
Konkrétně jde o booster BN3. Připomeňme, že již počátkem tohoto roku byl dokončen neletový BN1, avšak později došlo ke změnám designu a dotyčný prototyp byl nakonec sešrotován.
Co se týče jeho následovníka BN2, ten bude s největší pravděpodobností přeměněn na malou testovací nádrž (tank).
Uživatel Twitteru Brendan Lewis uvedl, že nejméně 6 sekcí BN3 je již zkompletovaných, nebo v současné době čeká na integraci. Proces sestavování nejspíš začal někdy před 7-10 dny.
Pokud vše půjde dobře, práce by mohly skončit do 20. června. Aby však prototyp získal povolení ke startu, bude muset nejprve absolvovat celou řadu zkoušek. Z toho mj. plyne, že první orbitální let Starshipu nejspíš neuvidíme dřív než v srpnu.
Titulní foto: SpaceX, CC 1.0