Tři sekundy před startem...

Tři sekundy před startem...

Tady už raketa stoupá vzhůru. Devět metrů v průměru, padesát metrů na výšku...

Tady už raketa stoupá vzhůru. Devět metrů v průměru, padesát metrů na výšku...

Stále ještě docela těsně nad zemí

Stále ještě docela těsně nad zemí

Zde už nabírá výšku a jsou zřetelné záběry i z pláště a motorového prostoru

Zde už nabírá výšku a jsou zřetelné záběry i z pláště a motorového prostoru

Prototyp SN8 poháněly již tři motory Raptor. Doposud zkoušky probíhaly jen s jedním motorem a prototypy poskočily jen do malé výšky

Prototyp SN8 poháněly již tři motory Raptor. Doposud zkoušky probíhaly jen s jedním motorem a prototypy poskočily jen do malé výšky

Tentokrát už se letí až do deseti kilometrů

Tentokrát už se letí až do deseti kilometrů

Zde si všimněte, že vypadl jeden s motorů. Byla to chyba nebo záměr? To nám SpaceX možná časem sdělí, přímý přenos přímo od zdroje komentován nebyl. 

Zde si všimněte, že vypadl jeden s motorů. Byla to chyba nebo záměr? To nám SpaceX možná časem sdělí, přímý přenos přímo od zdroje komentován nebyl. 

Zde už běží dokonce jen jeden motor

Zde už běží dokonce jen jeden motor

Občas se z rakety zakouřilo, stále však letěla stabilně a zjevně podle plánu

Občas se z rakety zakouřilo, stále však letěla stabilně a zjevně podle plánu

Pod dosažení výšky následovala příprava na klesání

Pod dosažení výšky následovala příprava na klesání

Raketa se začala překlápět do horizontální polohy

Raketa se začala překlápět do horizontální polohy

Chvíli to vypadalo velmi napínavě

Chvíli to vypadalo velmi napínavě

Ale tady už raketa padá kontrolovaným volným pádem

Ale tady už raketa padá kontrolovaným volným pádem

Po celou dobu klesání byla příkladně stabilní 

Po celou dobu klesání byla příkladně stabilní 

Volný pád neprobíhá kolmo jako u raket Falcon, horizontální poloha umožní efektivnější průlet atmosférou

Volný pád neprobíhá kolmo jako u raket Falcon, horizontální poloha umožní efektivnější průlet atmosférou

Na přistání už se ale raketa opět překlopí do vertikální pozice 

Na přistání už se ale raketa opět překlopí do vertikální pozice 

A začne brzdit zážehem hlavních motorů

A začne brzdit zážehem hlavních motorů

Na fotce to vypadá nadějně, ale ve videu už bylo v této fázi jasné, že rychlost je příliš velká a nebude to hladké přístání

Na fotce to vypadá nadějně, ale ve videu už bylo v této fázi jasné, že rychlost je příliš velká a nebude to hladké přístání

Tvrdý dopad a výbuch zbytku paliva

Tvrdý dopad a výbuch zbytku paliva

Brzdný účinek byl však slabý, nebo přistávací manévr přišel příliš pozdě

Brzdný účinek byl však slabý, nebo přistávací manévr přišel příliš pozdě

Přesto byl let prototypu SN8 velmi úspěšný. Šance, že by tato zkouška vyšla celá bez chyby byla odhadována na cca 25 %. Že nevyšlo i přistání tedy není žádná tragédie, to by byl vlastně jen bonus nad očekávání.

Přesto byl let prototypu SN8 velmi úspěšný. Šance, že by tato zkouška vyšla celá bez chyby byla odhadována na cca 25 %. Že nevyšlo i přistání tedy není žádná tragédie, to by byl vlastně jen bonus nad očekávání.

SpaceX nyní získává spoustu nových dat a poznatků, přičemž nový prototyp SN9 má již téměř hotový. Brzy tedy může přijít další průlomová letová zkouška. 

SpaceX nyní získává spoustu nových dat a poznatků, přičemž nový prototyp SN9 má již téměř hotový. Brzy tedy může přijít další průlomová letová zkouška. 

Tady už raketa stoupá vzhůru. Devět metrů v průměru, padesát metrů na výšku...
Stále ještě docela těsně nad zemí
Zde už nabírá výšku a jsou zřetelné záběry i z pláště a motorového prostoru
Prototyp SN8 poháněly již tři motory Raptor. Doposud zkoušky probíhaly jen s jedním motorem a prototypy poskočily jen do malé výšky
25
Fotogalerie

Federal Aviation Administration bude vyšetřovat explozi prototypu Starshipu SN9

Aktualizováno 4.2.

Jak se dalo předpokládat, Federal Aviation Administration (FAA) není výsledkem úterního testovacího letu SN9 ani trochu nadšena. Z jejího nového prohlášení plyne, že okolnosti výbuchu hodlá důkladně prošetřit.

Podle FAA je zapotřebí „identifikovat hlavní příčinu“ a „dále zvyšovat bezpečnost, jak se program vyvíjí“. Dotyčná agentura rovněž zveřejnila další podrobnosti týkající se vyšetřování exploze SN8:


Federal Aviation Administration (FAA) se vyjádřila ke zmatkům kolem testovacího letu prototypu kosmické lodi Starship zvaného SN9. Ten se kvůli zásahu jmenované agentury nakonec uskutečnil až tento týden, přestože teoreticky k tomu mohlo dojít minulý čtvrtek.

Videozáznam testovacího letu SN8:

Omlouváme se, video v současné době nelze přehrát.

FAA prý SpaceX výslovně řekla, aby s ohledem na možná rizika pro veřejnost nevypouštěla už svůj předchozí prototyp SN8. Muskova společnost to však stejně udělala… a zkouška skončila výbuchem.

SpaceX nejprve měla po FAA chtít, aby „skok“ do výšky 12,5 kilometrů schválila navzdory tomu, že byl riskantnější, než umožňuje zákon.

„Poté, co FAA žádost odmítla, SpaceX s letem pokračovala. V důsledku tohoto nesouladu FAA vznesla požadavek, aby SpaceX incident vyšetřila,“ uvedla agentura ve svém novém prohlášení.

Videozáznam testovacího letu SN9:

Omlouváme se, video v současné době nelze přehrát.

Včerejší let SN9 tedy FFA povolila až poté, co bylo zmíněné vyšetřování ukončeno a došlo ke schválení „nápravných opatření na ochranu veřejné bezpečnosti“, které SpaceX na základě jeho výsledků přijala. Pro úplnost připomeňme, že i tento prototyp během pokusu o přistání explodoval.

Určitě si přečtěte

Články odjinud