Bobanowicz
27. září • 21:10

V případě dostatečně vysokého grantu jsem ochoten okamžitě předvést pojezdové zkoušky se svým autem. :)

Akademik CZ
Akademik CZ
27. září • 11:21

jasně jasně. 😀🤦‍♂️
stejně jako je konkurence SpaceX Boeing, Virgin Galactic a další kdo má nějaký rendery a na papíře ambiciózní plány, aby vyrejzoval prachy, ale ještě se na oběžnou dráhu ani nepodíval...

trader-krakra
27. září • 7:50

Todle fakt nebude konkurence pro SpaceX.
Zatím jenom testy na zemi a bez vzletu.
Nic nenasvědčuje tomu, že by to někdy mohlo fungovat.
Tady se jenom pálí peníze investorů.

KosKarel
27. září • 7:48

Jakápak konkurence? Space X už roky létá do vesmíru, Radian One se ještě ani neodlepil od země s technologickým demem. O konkorenci se můžeme bavit teprve až budou mít za sebou první pilotovaný let na orbitu, dříve ne.

Graylag
27. září • 7:40

Zajímavý koncept, ale určitě ne konkurence pro SpaceX. A ještě dlouho nebude. I kdyby se jim hodně dařilo, tak dříve než za 10 let se do vesmíru nepodívají. A to jsem velký optimista. Mnohem zajímavější projekt a potenciálně skutečná konkurence pro SpaceX je Dream Chaser. Zejména protože je už pár měsíců fyzicky na Cape Canaveral a čeká na start. Ten se bohužel opožďuje a letos se ho asi nedočkáme, ale snad už to brzo přijde.
Dream Chaser sice používá konvenční (jednorázovou) raketu Vulcan, což proti znovupoužitelným Falconům nevypadá tak cool, ovšem na rozdíl od Dragonů dokáže přistát s minimálním přetížením na komerčních letištích, s okamžitou přístupností k nákladu (a perspektivně posádce). To je naopak obrovská výhoda a pokud se jim to povede, bude mít SpaceX v tomhle směru hodně co dohánět.

Messa_
Messa_
26. září • 23:38

Věřím, že se do vesmíru dostanou. Ale zůstat tam, to asi bude jiná výzva :)

Amra
Amra
26. září • 22:58
Viki158
26. září • 21:48

No teoreticky, pokud by ten raketoplan posadili na vagon, ktery by dokazali rozjet na 1. kosmickou rychlost...

blmrtin
blmrtin
26. září • 20:13

Dost přitažené označovat technologický demonstrátor PFV01 za prototyp, natož mluvit o konkurenci. Zatím si hrají s modely, tedy vykročili a zjišťují, zda je koncept a technologie vůbec realizovatelná. Od prvních krůčků k rutinním letům „sériového stroje“ uplyne mnoho let a musí vyřešit hodně problémů. A protože se v textu objevují ta správná obecná slova, tak vlastně říkají, že ani sami nevědí, zda vůbec dojdou do fáze stavby prototypu. Vlastně chybí jen opíjení počítačovými simulacemi, což si většina představuje jako všespásný SW, který to navrhne, otestuje a vyřeší, aniž by se musel člověk plácat s výpočty, testování modelů např.: v aerodynamickém tunelu apod.
.

Jirka Vejražka
Jirka Vejražka
26. září • 20:12

No, na to si pockam. Nejsem na danou problematiku odbornik, ale nejak mi unika, kde ve fyzice nasli zkratku, aby takhle tezkou vec dostali na LEO s naklady alespon srovnatelnymi s dnesnimi raketami.

Petr Bílek
26. září • 20:09

Bylo by fajn, aby redaktoři webu, který se jmenuje věda a technika měli alespoň elementární základy kritického myšlení a nadšeně a naivně nepřebírali PR slinty společností slibující nemožné. Pokud tento koncept nemá v rukávu nějaký revoluční motor (a ve článku o tom není nikde ani zmínka), tak běžnými raketovými motory je to naprosto nerealizovatelné. Jako úplně elementární úvahu by mohl redaktor udělat např to, proč asi musel raketoplán tahat obří externí nádrž a dva pomocné stupně k tomu. Přičemž tento projekt je technologicky asi tak na úrovni toho raketoplánu...

Určitě si přečtěte

Články odjinud