SpaceX se připravuje na první let s lidskou posádkou. Dočkat bychom se mohli už v květnu

Po úspěšném testu bezpečnostního systému, během kterého došlo ke zničení rakety Falcon 9, se SpaceX připravuje na další krok v podobě letu s posádkou. Vedoucí redaktor vesmírné sekce zpravodajství Ars Technica Eric Berger na Twitteru tvrdí, že první let s astronauty na palubě by mohl proběhnout již 7. května, tedy za necelé tři měsíce.

Berger ale jedním dechem dodává, že toto datum není definitivní a může se v závislosti na řadě proměnných posunout, jak směrem vpřed, tak i vzad. Stejně, jako není znám přesný termín, neví se v tuto chvíli nic ani o plánované délce mise.

První let SpaceX s posádkou

Předpokládaný termín je v souladu s tím, co tvrdil generální ředitel SpaceX Elon Musk. Ten v lednu uvedl, že očekává uskutečnění první mise s astronauty na palubě ve druhém čtvrtletí tohoto roku, tedy někdy mezi dubnem a červnem.

Úspěšný let s posádkou by posunul SpaceX o další krok blíže k tomu, aby mohla provádět komerční lety pro NASA. Jedním z prvních úspěšných kroků v tomto směru bylo připojení modulu Crew Dragon (číslo C201) k Mezinárodní vesmírné stanici, ke kterému došlo v březnu loňského roku.

V lednu SpaceX úspěšně dokončil únikový test modulu Crew Dragon. Ten prokázal, že se modul pro posádku během startu v případě potřeby dokáže oddělit od rakety Falcon 9 a bezpečně přistát v Atlantiku. Firma také úspěšně dokončila řadu testů motorů.

Poletí se na ISS

Pokud i nadále vše půjde podle plánů, pak se velmi pravděpodobně již na jaře tohoto roku dočkáme prvního letu SpaceX s posádkou. Dost možná bude probíhat podobně, jako ve dvouminutovém spotu, který koncem loňského roku publikoval na Twitteru Elon Musk.

Podle zpráv serveru TechCrunch poletí v rámci mise Demo-2 dva astronauti NASA: Doug Hurley a Bob Behnken. Cíl letu by měl být stejný jako v březnu loňského roku – tedy spojení s Mezinárodní vesmírnou stanicí.

Diskuze (4) Další článek: Spotify Kids se rozšiřuje. Děti v ní najdou pouze ručně schválenou hudbu

Témata článku: SpaceX, Kosmonautika, Mezinárodní vesmírná stanice, Falcon, Crew Dragon, Dragon, Bob Behnken, Astronaut, Elon Musk, TechCrunch, Let, Atlantik, Eric Berger, SPAC, Modul, Hurley, Posádka, Doug Hurley, Lidská posádka

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi