SpaceX už ví, proč jí při testu vybuchla loď Crew Dragon

• SpaceX už ví, proč došlo v dubnu k explozi kosmické lodě Crew Dragon.
  • Loď má dopravovat astronauty k ISS.
  • První let s lidmi by se mohl uskutečnit letos, ale reálnější je začátek příštího roku.

Kosmická loď Crew Dragon se vydala do vesmíru, zakotvila u ISS a vrátila se na Zemi. Přežila tisíce kilometrů v nehostinném vesmíru, aby byla následně totálně zničena při rutinním testu.

SpaceX provedla v sobotu 20. dubna test motorů SuperDraco lodě Crew Dragon. Jednalo se o zkušební zážehy na Mysu Canaveral v jedné ze zón, na kterou přistávají postranní boostery Falconu Heavy. Při testu však došlo k výbuchu. Firma společně s NASA provedla vyšetřování, na jehož závěry jsme si museli počkat tři měsíce.

Při dalším letu kosmické lodě už budou uvnitř dva astronauté, takže nikdo nechce nic podcenit.

Během testu se nejdříve vyzkoušelo dvanáct motorů Draco, které slouží pro manévrování lodě na oběžné dráze.

Poté měl následovat test osmi motorů SuperDraco. Původně měly sloužit pro motorické přistání, ale nakonec je jejich role pasivní – aktivovány budou v případě problémů během startu, kdy loď odnesou do bezpečí (analogie záchranné věže).

K výbuchu došlo ještě před zážehem

Krátce po nehodě se předpokládalo, že příčinou výbuchu byl zážeh motorů SupeDraco. Ve skutečnosti k němu došlo o 100 milisekund dříve.

Raketové motory používají kromě samotného paliva také okysličovadlo. V případě motorů SuperDraco jde o tetroxid dusíku. V průběhu pozemních příprav se okysličovadlo dostalo do héliového vysokotlakého potrubí.

Během inicializace únikového systému (motorů SuperDraco) byla bublina okysličovadla vehnána obrovskou rychlostí do zpětného titanového ventilu héliového potrubí, který tím byl poškozen. Selhání titanové komponenty bylo dostačující na to, aby došlo ke vznícení a následné explozi.

Podle SpaceX reakci mezi titanem a okysličovadlem nikdo neočekával. Titan se používá desetiletí v různých kosmických lodích.

Dobrou zprávou je, že příčinou byla v podstatě banalita a nikoliv konstrukční chyba na samotných motorech.

SpaceX a NASA využily při hledání příčin telemetrická data, videa i testy v zařízení SpaceX v texaském McGregoru. Na stopě problému byli odborníci už delší dobu, ale nechtěli situaci komentovat, dokud bylo vše ve stádiu pouhých teorií, aby zbytečně nevyvolávali spekulace.

SpaceX už zapracovala na sérii opatření. Zpětný ventil má mimo jiné nahradit diskový potrubní ventil.

Další testy, pak let s lidmi

Zničená kapsle měla původně absolvovat test záchranného systému, během kterého budou motory SuperDraco aktivovány za letu a odnesou loď daleko od rakety Falcon 9. Tento test absolvuje kapsle, která měla původně letět na druhou demonstrační misi (první let s lidmi) a tuto misi zase absolvuje kapsle původně určená k prvnímu ostrému letu.

Existuje optimismus, že se první let s lidmi (tedy druhá demonstrační mise) uskuteční do konce tohoto roku. Bude to však těžké. Kromě exploze má SpaceX ještě menší problémy s padáky.

Zdroj: SpaceX

Diskuze (27) Další článek: Německé školy nesmí používat Office 365. Bojí se o soukromí studentů

Témata článku: Vesmír, NASA, SpaceX, Kosmonautika, Země, Crew Dragon, Falcon, Falcon Heavy, loď, Let, Exploze, ISS, SPAC, TES, Test, Zážeh, Mys Canaveral, SuperDraco, Kapsle, Kosmická loď, Loď Crew Dragon, Motor

Gaia zjistila, že většina malých galaxií kolem Mléčné dráhy dorazila nedávno

** Dlouho jsme si mysleli, že trpasličí galaxie krouží po oběžných drahách kolem Mléčné dráhy už dlouhé miliardy let ** Nejspíš to ale byl omyl ** Vplývá to z nových analýz pohybů těchto galaxií, které bylo možné udělat díky datům shromážděným observatoří Gaia

Astronomie

Marvel MMO je ve vývoji. Pracují na něm tvůrci DC Universe Online

Dostane se konečně Marvelu i patřičné MMO péče?

MarvelRPGOnline

Rockstar v remasterech GTA Trilogy zapomněl i ovládací prvky pro dotykové obrazovky

Další týden a další věc, která se do finálních remasterů trojice dílů GTA neměla dostat.

GTAKomentář
Tvůrci Returnalu lákají na nové oznámení. DLC by se mohlo odhalit na The Game Awards

Returnal je jednou z nejlepších novinek, které jsme si letos mohli zahrát. Studio Housemarque od něj ale ještě nedává ruce pryč.

ReturnalSpekulace