Silný tlak na elektrifikaci dopravy ještě neznamená, že byly ukončeny všechny snahy o vývoj spalovacích motorů. Vznikají i zcela nové konstrukce, jako je rotační motor Omega 1 od americké společnosti Astron Aerospace. Pokud vám slovo „rotační“ asociuje Wankelův motor, tak vězte, že tohle je něco úplně jiného.
Omega 1 slibuje vysoký výkon, kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a takřka nulové emise, hodil by se do motorek, aut i letadel. Motor sestává ze čtveřice rotorů rozdělených do dvojic. Každá dvojice je pak uspořádána tak, že jsou rotory nad sebou a spojeny ozubenými koly, takže se otáčí v opačných směrech.
První pár rotorů hraje roli jakéhosi přeplňování, konkrétně nasává a stlačuje vzduch, který skrze předkomoru putuje do druhé dvojice rotorů. Nasátý vzduch je stlačen na 13,7 – 20,7 bar, což je několikanásobně vyšší tlak ve srovnání s klasickým přeplňovaným motorem (kolem 2,4 bar). Druhá dvojice rotorů obstarává spalování paliva a výfuk.
Astron Aerospace představuje princip rotačního motoru Omega 1:
Omega 1 produkuje kolem 160 koní a 230 Nm, maximum je 25 000 ot/min. Při tom všem motor váží jen 16 kg (srovnatelně výkonný klasický motor váží násobně více). Tyto rotační jednotky se dají spojovat do větších celků, výkony se pak sčítají (dvojitá Omega má 320 koní, 460 Nm a váží 31,8 kilogramů).
V Čem je háček?
Úsporný provoz téměř bez emisí (výrobce neuvádí konkrétní hodnoty) je mj. umožněn jednodušší konstrukcí, která nedává tolik prostoru ztrátám. U tradičního spalovacího motoru dochází ke ztrátám například při chodu ventilů, tření dílů o sebe, chlazení apod. Omega 1 je chlazená vzduchem, vyžaduje minimální mazání a jedinými pohyblivými částmi jsou rotační elementy.
Spotřebu paliva dále snižuje funkce „skip fire“, která by se dala volně přeložit jako přeskočení zážehu či spalování. Jde v podstatě o obdobu deaktivace válců v tradičních spalovacích motorech. Když je motor ve vysokém zápřahu, Omega 1 zapaluje směs při každé otáčce. Při nižších požadavcích na výkon ke spalování dochází jen dle potřeby, klidně až při každé desáté otočce.
Výrobce jednoduchost motoru přirovnává ke komplexnosti čtyřdobého jednoválce ze zahradní sekačky. Díky jednoduché konstrukci má být Omega 1 nenáročná a levná na údržbu, repase motoru má být potřeba nejdříve po 100 000 hodinách provozu.
Asteron Aerospace na svých webových stránkách slibuje, že licence na použití technologie jsou mimořádně levné. Kromě toho se výrobce chlubí, že uzavřel smlouvu s dodavatelem Ministerstva obrany Spojených států amerických, takže začne motory dodávat americké vládě.
Zní to skvěle, takže nezbývá, než počkat na první reálné nasazení a první případné problémy. Co si na základě prozatím dostupných informací myslíte vy, půjde o budoucnost spalovacích motorů?