Motory | Německo | Inovace

Spalovací motory stále mají šanci: Mikrovlnný zážeh slibuje razantní snížení spotřeby i emisí

  • Němci přišli s technologií mikrovlnného pulzního zapalování
  • Spalovací motory mohou dosáhnout až o 30 % nižší spotřeby paliva
  • Ještě zajímavější je snížení produkovaných škodlivin

Neustálé zpřísňování emisních limitů pomalu ale jistě směřuje výrobce automobilů k nasazení vozidel poháněných elektřinou. Spalovacím motorům ale možná ještě hrana nezvoní. Německý startup tvrdí, že má technologii, která odchod těchto pohonných jednotek do důchodu oddálí. O novince informovala agentura Bloomberg.

Technologie mikrovlnného pulzního zapalování

Pokud si z hodin fyziky vzpomenete na principy spalovacích motorů, pak si jistě vybavíte, že po fázi stlačení (kompresi) následuje expanze zážehem, realizovaným buď elektrickou jiskrou (v případě benzínových motorů), nebo samovznícením (u dieselů).

Právě na tuto část pracovní fáze motorů se zaměřili inženýři z MWI Micro Wave Ignition, kteří hodlají pro zapalování paliva a vzduchu používat mikrovlnné pulzy. Tvrdí, že touto změnou mohou dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 30 %.

Co je ještě zásadnější: motor s touto technologií by mohl emitovat až o 80 % méně škodlivých oxidů dusíku, neboť spalování paliva probíhá při nižší teplotě. Díky snížení spotřeby se pak novinka pozitivně projeví i na snížení produkce CO₂. Autoři nápadu tvrdí, že systém mikrovlnného pulzního zapalování může být použit jak u benzinových, tak naftových motorů.

Společnost sídlící v německém městečku Empfingen získala pro tento dost možná revoluční nápad několik silných podporovatelů. Mezi její akcionáře patří například Wendelin Wiedeking, bývalý generální ředitel společnosti Porsche AG, německého výrobce sportovních automobilů.

Už se prý jedná s automobilkami

MWI pověřila společnost Macquarie Capital, aby hledala zákazníky a mezinárodní partnery, kteří mohou pomoci podpořit nový systém a zlepšit její finanční situaci.

Údajně již dokonce začala jednání s některými velkými čínskými a jihokorejskými automobilkami, což ovšem zástupci firmy odmítli komentovat. Zahraniční média spekulují, že jednou z oslovených automobilek by mohl být Huyndai, nicméně ani ten se k tomuto tématu novinářům nevyjádřil.

Skupina soukromých investorů vlastní kolem 20 % akcií MWI, rozhodující podíl však mají její zakladatelé Armin a Volker Gallatzovi. Wiedeking v publikovaném dokumentu uvedl, že v inovativní technologii věří a vidí v ní „obrovský tržní potenciál“.

Testovat se bude na závoďácích

Ekologicky a ekonomicky efektivnější technologie spalovacích motorů může pomoci udržet výrobu tradičních automobilů a oddálit tak nástup elektromobilů. Zásadní výhodou technologie MWI je skutečnost, že může být integrována do stávajících pohonných jednotek a nevyžaduje zcela nový přístup a výrobní procesy.

Nová technologie mikrovlnného pulzního zapalování bude testována v závodních automobilech Porsche 911 GT3 v poháru Porsche Supercup v roce 2019. Výsledky by měly určit její životaschopnost pro budoucí použití v běžných vozidlech.

Poznámka: titulek jsme upravili, aby nedocházelo k mylnému dojmu, že se o 80 % sníží produkce CO₂. Ta se sníží ekvivalentně se spotřebou paliva.

Diskuze (46) Další článek: Český NÚKIB vydal oficiální varování před produkty Huawei a ZTE. Představují bezpečnostní hrozbu [aktualizováno]

Témata článku: Technologie, Motory, Německo, Ekologie, Inovace, Porsche, Bloomberg, Mezinárodní partner, Emisní limit, Snížení emisí, Zapalování, Poháněná elektřina, Budoucí použití, Zahraniční médium, Akcie, Pracovní fáze, Německý výrobce, Benzínový motor, Sportovní automobil, Soukromý investor, Tradiční automobil, Efektivní technologie, Zásadní výhoda, Revoluční nápad, Spotřeba paliva


Určitě si přečtěte

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 35

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 85

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 90

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Karel Kilián | 70