Německo | Inovace | Motory

Spalovací motory stále mají šanci: Mikrovlnný zážeh slibuje razantní snížení spotřeby i emisí

  • Němci přišli s technologií mikrovlnného pulzního zapalování
  • Spalovací motory mohou dosáhnout až o 30 % nižší spotřeby paliva
  • Ještě zajímavější je snížení produkovaných škodlivin

Neustálé zpřísňování emisních limitů pomalu ale jistě směřuje výrobce automobilů k nasazení vozidel poháněných elektřinou. Spalovacím motorům ale možná ještě hrana nezvoní. Německý startup tvrdí, že má technologii, která odchod těchto pohonných jednotek do důchodu oddálí. O novince informovala agentura Bloomberg.

Technologie mikrovlnného pulzního zapalování

Pokud si z hodin fyziky vzpomenete na principy spalovacích motorů, pak si jistě vybavíte, že po fázi stlačení (kompresi) následuje expanze zážehem, realizovaným buď elektrickou jiskrou (v případě benzínových motorů), nebo samovznícením (u dieselů).

Právě na tuto část pracovní fáze motorů se zaměřili inženýři z MWI Micro Wave Ignition, kteří hodlají pro zapalování paliva a vzduchu používat mikrovlnné pulzy. Tvrdí, že touto změnou mohou dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 30 %.

Co je ještě zásadnější: motor s touto technologií by mohl emitovat až o 80 % méně škodlivých oxidů dusíku, neboť spalování paliva probíhá při nižší teplotě. Díky snížení spotřeby se pak novinka pozitivně projeví i na snížení produkce CO₂. Autoři nápadu tvrdí, že systém mikrovlnného pulzního zapalování může být použit jak u benzinových, tak naftových motorů.

Společnost sídlící v německém městečku Empfingen získala pro tento dost možná revoluční nápad několik silných podporovatelů. Mezi její akcionáře patří například Wendelin Wiedeking, bývalý generální ředitel společnosti Porsche AG, německého výrobce sportovních automobilů.

Už se prý jedná s automobilkami

MWI pověřila společnost Macquarie Capital, aby hledala zákazníky a mezinárodní partnery, kteří mohou pomoci podpořit nový systém a zlepšit její finanční situaci.

Údajně již dokonce začala jednání s některými velkými čínskými a jihokorejskými automobilkami, což ovšem zástupci firmy odmítli komentovat. Zahraniční média spekulují, že jednou z oslovených automobilek by mohl být Huyndai, nicméně ani ten se k tomuto tématu novinářům nevyjádřil.

Skupina soukromých investorů vlastní kolem 20 % akcií MWI, rozhodující podíl však mají její zakladatelé Armin a Volker Gallatzovi. Wiedeking v publikovaném dokumentu uvedl, že v inovativní technologii věří a vidí v ní „obrovský tržní potenciál“.

Testovat se bude na závoďácích

Ekologicky a ekonomicky efektivnější technologie spalovacích motorů může pomoci udržet výrobu tradičních automobilů a oddálit tak nástup elektromobilů. Zásadní výhodou technologie MWI je skutečnost, že může být integrována do stávajících pohonných jednotek a nevyžaduje zcela nový přístup a výrobní procesy.

Nová technologie mikrovlnného pulzního zapalování bude testována v závodních automobilech Porsche 911 GT3 v poháru Porsche Supercup v roce 2019. Výsledky by měly určit její životaschopnost pro budoucí použití v běžných vozidlech.

Poznámka: titulek jsme upravili, aby nedocházelo k mylnému dojmu, že se o 80 % sníží produkce CO₂. Ta se sníží ekvivalentně se spotřebou paliva.

Diskuze (46) Další článek: Český NÚKIB vydal oficiální varování před produkty Huawei a ZTE. Představují bezpečnostní hrozbu [aktualizováno]

Témata článku: Technologie, Německo, Ekologie, Porsche, Inovace, Motory, Nízká spotřeba, Akcie, Závodní automobil, Poháněná elektřina, Naftový motor, Efektivní technologie, Motor, Německý výrobce, Snížení, Emisní limit, Zapalování, Spalovací motor, Nová technologie, Revoluční nápad, Ekvivalent, Zahraniční médium, Výrobce aut, Zásadní výhoda, Tradiční automobil


Určitě si přečtěte

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 79

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní

Karel Kilián | 22

Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

** V úterý začal Microsoft uvolňovat dubnové kumulativní aktualizace ** Netrvalo dlouho a uživatelé začali hlásit první potíže ** Nejčastěji jde o zpomalení a zamrzání systému

Karel Kilián | 130

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 80