Tento elektromobil stanovil nový rekord na Pikes Peaku

Tento elektromobil stanovil nový rekord na Pikes Peaku

Celkem 156 zatáček zvládl pilot Romain Dumas projet za 7:57,148.

Celkem 156 zatáček zvládl pilot Romain Dumas projet za 7:57,148.

Přepsal pět let starý rekord Sébastiena Loeba, který s Peugeotem 208 T16 (3,2 litru twin-turbo, 644 kW) potřeboval na zdolání trati 8:13,878.

Přepsal pět let starý rekord Sébastiena Loeba, který s Peugeotem 208 T16 (3,2 litru twin-turbo, 644 kW) potřeboval na zdolání trati 8:13,878.

Tým Volkswagen Motorsport jako první výsledný čas stlačil pod osm minut.

Tým Volkswagen Motorsport jako první výsledný čas stlačil pod osm minut.

K vývoji elektrického speciálu I.D. R přitom Volkswagen potřeboval pouhých osm měsíců, a to začínal na čistém litru papíru.

K vývoji elektrického speciálu I.D. R přitom Volkswagen potřeboval pouhých osm měsíců, a to začínal na čistém litru papíru.

Základem speciálu I.D. R je platforma MEB určena pro budoucí sériové elektromobily koncernu Volkswagen.

Základem speciálu I.D. R je platforma MEB určena pro budoucí sériové elektromobily koncernu Volkswagen.

Vůz váží 1,1 tuny, na stovce je za 2,25 sekundy a dokáže se rozjet až na 240 km/h.

Vůz váží 1,1 tuny, na stovce je za 2,25 sekundy a dokáže se rozjet až na 240 km/h.

Samotný Dumas se prý v rámci prezentace s vozem setkal vůbec poprvé, s Pikes Peakem už ale měl bohaté zkušenosti. Celkem tady vyhrál už čtyřikrát.

Samotný Dumas se prý v rámci prezentace s vozem setkal vůbec poprvé, s Pikes Peakem už ale měl bohaté zkušenosti. Celkem tady vyhrál už čtyřikrát.

Dva elektromotory dohromady dávají 500 kW (680 koní) a točivý moment 650 N.m.

Dva elektromotory dohromady dávají 500 kW (680 koní) a točivý moment 650 N.m.

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Volkswagen I.D. R

Podobně jako trať na Pikes Peaku láká ke zdolávání rekordů slavný okruh Nürburgring. A také zde už zabodoval elektromobil, konkrétně supersport Nio EP9.

Podobně jako trať na Pikes Peaku láká ke zdolávání rekordů slavný okruh Nürburgring. A také zde už zabodoval elektromobil, konkrétně supersport Nio EP9.

Trať dlouhou 20,8 km prolétl za 6:45,90 a stal se tak nejrychlejším produkčním vozem na Severní smyčce. 

Trať dlouhou 20,8 km prolétl za 6:45,90 a stal se tak nejrychlejším produkčním vozem na Severní smyčce. 

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

Nio EP9

NIO EP9, elektrický rekordman na Nürburgringu Foto:  NA ,  CC BY-SA 4.0

NIO EP9, elektrický rekordman na Nürburgringu | Foto: NACC BY-SA 4.0

Nio EP9 Foto:  Jengtingchen ,  CC BY-SA 4.0

Nio EP9 | Foto: JengtingchenCC BY-SA 4.0

Celkem 156 zatáček zvládl pilot Romain Dumas projet za 7:57,148.
Přepsal pět let starý rekord Sébastiena Loeba, který s Peugeotem 208 T16 (3,2 litru twin-turbo, 644 kW) potřeboval na zdolání trati 8:13,878.
Tým Volkswagen Motorsport jako první výsledný čas stlačil pod osm minut.
K vývoji elektrického speciálu I.D. R přitom Volkswagen potřeboval pouhých osm měsíců, a to začínal na čistém litru papíru.
31
Fotogalerie

Spalovací motory už neudrží krok: Nejrychlejším autem na Pikes Peaku se stal elektromobil

Legendární závod automobilů do vrchu na kopci Pikes Peak každoročně láká tovární týmy k pokořování rekordů. Hranice se posunula i letos a bylo to ohromné překvapení. Všem to totiž natřel elektromobil!

Tým Volkswagen Motorsport si letes předsevzal stanovit rekord mezi elektrickými prototypy (8:57,118), jejich speciál I.D. R ale nakonec prolétnul 19,99 kilometru dlouhou trať mnohem, mnohem rychleji.

Že má Volkswagen nakročeno k velmi dobrým výsledkům, bylo jasné už po kvalifikační jízdě. Zkrácenou verzi trati (8,3 km) zvládnul francouzský pilot Romain Dumas projet za 3:16,083, tedy o více než 11 sekund rychleji než druhý Simone Faggioli se speciálem Norma M20 SF PKP. Na start závodu se Dumas postavil včera v 18 hodin našeho času, že ale všechno dopadne, tak jak to dopadlo, čekal zřejmě málokdo.

Základ budoucích sériových elektroaut

Celkem 156 zatáček zvládl Romain Dumas projet za 7:57,148. O minutu rychleji, než jaký byl původně stanovený cíl! Porazil tak nejenom všechny letošní účastníky, ale také přepsal pět let starý rekord Sébastiena Loeba se spalovacím Peugeotem 208 T16 (3,2 litru twin-turbo, 644 kW), který potřeboval 8:13,878. Tým Volkswagen Motorsport jako první výsledný čas stlačil pod osm minut.

K vývoji elektrického speciálu I.D. R přitom Volkswagen potřeboval pouhých osm měsíců, a to začínal na čistém litru papíru. Samotný Dumas se prý v rámci prezentace s vozem setkal vůbec poprvé, s Pikes Peakem už ale měl bohaté zkušenosti. Celkem tady vyhrál už čtyřikrát.

Základem speciálu I.D. R je platforma MEB určena pro budoucí sériové elektromobily koncernu Volkswagen. Dva elektromotory dohromady dávají 500 kW (680 koní) a točivý moment 650 N.m. Vůz váží 1,1 tuny, na stovce je za 2,25 sekundy a dokáže se rozjet až na 240 km/h.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak - technická data
Motor 2x elektrický
Systémový výkon [kW] 500
Točivý moment [N.m] 650
Pohon Permanentní 4x4
Pneumatiky Michelin 31/71-18
Délka [mm] 5200
Šířka [mm] 2350
Výška [mm] 1200
Rozvor [mm] 2850
Rozchod kol [mm] 1600
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,25
Maximální rychlost [km/h] cca 240
Hmotnost včetně řidiče [kg] 1100

Elektromobil ovládl už i Nürburgring

Podobně jako trať na Pikes Peaku láká ke zdolávání rekordů slavný okruh Nürburgring. A také zde už zabodoval elektromobil, konkrétně supersport Nio EP9. Trať dlouhou 20,8 km prolétl za 6:45,90 a stal se tak nejrychlejším produkčním vozem na Severní smyčce.

Ale v tomto případě je to trochu sporné, protože Nio EP9 vznikl pouze v malé omezené sérii, a proto nemusí být považován za běžný produkční automobil. Loni si sice dva měsíce užíval první pozici celkově, ale od té doby byl dvakrát těsně pokořen závodními speciály se spalovacím motorem.

Prototyp McLaren P1 XP1 LM pokořil elektrosoupeře na dvaceti kilometrech o pouhé dvě sekundy a Radical SR8 RX dokonce jen o čtyři desetiny sekundy. A zatímco u těchto dvou se zpod kapoty ozýval hurónský řev přeplňovaných motorů, Nio EP9 trať prolétl z tichým bzučením.

22216425-9538-4771-9475-ef2a65e510110ae29aa2-28e4-4155-9276-34be978570234c5be188-09de-4828-b750-4758205de0e6
Nio EP9

Je jisté, že elektrický pohon automobilům svědčí. Při vyšším výkonu a točivém momentu je daleko lehčí a mechanicky jednodušší. Jedinou slabinou zůstávají akumulátory. Dá se předpokládat, že elektrické závodní speciály by potřebovaly po dojezdu pár hodin u nabíječky, aby své výkony mohly zopakovat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud