Spalovací motory už neudrží krok: Nejrychlejším autem na Pikes Peaku se stal elektromobil

Legendární závod automobilů do vrchu na kopci Pikes Peak každoročně láká tovární týmy k pokořování rekordů. Hranice se posunula i letos a bylo to ohromné překvapení. Všem to totiž natřel elektromobil!

Tým Volkswagen Motorsport si letes předsevzal stanovit rekord mezi elektrickými prototypy (8:57,118), jejich speciál I.D. R ale nakonec prolétnul 19,99 kilometru dlouhou trať mnohem, mnohem rychleji.

Že má Volkswagen nakročeno k velmi dobrým výsledkům, bylo jasné už po kvalifikační jízdě. Zkrácenou verzi trati (8,3 km) zvládnul francouzský pilot Romain Dumas projet za 3:16,083, tedy o více než 11 sekund rychleji než druhý Simone Faggioli se speciálem Norma M20 SF PKP. Na start závodu se Dumas postavil včera v 18 hodin našeho času, že ale všechno dopadne, tak jak to dopadlo, čekal zřejmě málokdo.

Základ budoucích sériových elektroaut

Celkem 156 zatáček zvládl Romain Dumas projet za 7:57,148. O minutu rychleji, než jaký byl původně stanovený cíl! Porazil tak nejenom všechny letošní účastníky, ale také přepsal pět let starý rekord Sébastiena Loeba se spalovacím Peugeotem 208 T16 (3,2 litru twin-turbo, 644 kW), který potřeboval 8:13,878. Tým Volkswagen Motorsport jako první výsledný čas stlačil pod osm minut.

K vývoji elektrického speciálu I.D. R přitom Volkswagen potřeboval pouhých osm měsíců, a to začínal na čistém litru papíru. Samotný Dumas se prý v rámci prezentace s vozem setkal vůbec poprvé, s Pikes Peakem už ale měl bohaté zkušenosti. Celkem tady vyhrál už čtyřikrát.

Základem speciálu I.D. R je platforma MEB určena pro budoucí sériové elektromobily koncernu Volkswagen. Dva elektromotory dohromady dávají 500 kW (680 koní) a točivý moment 650 N.m. Vůz váží 1,1 tuny, na stovce je za 2,25 sekundy a dokáže se rozjet až na 240 km/h.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak - technická data
Motor 2x elektrický
Systémový výkon [kW] 500
Točivý moment [N.m] 650
Pohon Permanentní 4x4
Pneumatiky Michelin 31/71-18
Délka [mm] 5200
Šířka [mm] 2350
Výška [mm] 1200
Rozvor [mm] 2850
Rozchod kol [mm] 1600
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,25
Maximální rychlost [km/h] cca 240
Hmotnost včetně řidiče [kg] 1100

Elektromobil ovládl už i Nürburgring

Podobně jako trať na Pikes Peaku láká ke zdolávání rekordů slavný okruh Nürburgring. A také zde už zabodoval elektromobil, konkrétně supersport Nio EP9. Trať dlouhou 20,8 km prolétl za 6:45,90 a stal se tak nejrychlejším produkčním vozem na Severní smyčce.

Ale v tomto případě je to trochu sporné, protože Nio EP9 vznikl pouze v malé omezené sérii, a proto nemusí být považován za běžný produkční automobil. Loni si sice dva měsíce užíval první pozici celkově, ale od té doby byl dvakrát těsně pokořen závodními speciály se spalovacím motorem.

Prototyp McLaren P1 XP1 LM pokořil elektrosoupeře na dvaceti kilometrech o pouhé dvě sekundy a Radical SR8 RX dokonce jen o čtyři desetiny sekundy. A zatímco u těchto dvou se zpod kapoty ozýval hurónský řev přeplňovaných motorů, Nio EP9 trať prolétl z tichým bzučením.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nio EP9

Je jisté, že elektrický pohon automobilům svědčí. Při vyšším výkonu a točivém momentu je daleko lehčí a mechanicky jednodušší. Jedinou slabinou zůstávají akumulátory. Dá se předpokládat, že elektrické závodní speciály by potřebovaly po dojezdu pár hodin u nabíječky, aby své výkony mohly zopakovat.

Diskuze (94) Další článek: Do práce nebo na výlet stylově: jak se jezdí na elektrokoloběžce Seev Citycoco

Témata článku: Automobily, Elektromobily, Volkswagen, Starý rekord, Michelin, Bohatá zkušenost, První pozice, Zkrácená verze, Pouhá sekunda, McLaren, Vysoký výkon, Dobrý výsledek, Systémový výkon, Spalovací motor, Nejrychlejší auto, Peak, Maximální rychlost, Točivý moment, Dlouhá trať, Závodní speciál, Elektromobil, Trať, Pouhý měsíc, Spa, Elektrický pohon


Určitě si přečtěte

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 140

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

** Čeští vědci pod vedením Tomáše Jungwirtha vyvíjí nový typ revolučního paměťového čipu ** Zatímco v současnosti elektronika pracuje s elektrony, v budoucnu to budou spiny elektronů ** Čipy budou moci být klidně i 1 000x rychlejší a úspornější

Karel Javůrek | 32

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Petr Kubala | 32