Věda | Automobily | Autonomní vůz

Špatná viditelnost, neznámé prostředí. Nový systém rizikového automatického řízení napodobuje schopnosti člověka

  • Vědci vyvinuli nový systém řízení ve zhoršených podmínkách
  • Autonomní systém si poradí s přísunem omezených dat ze senzorů
  • Technologie napodobuje chování člověka

Vědci z výzkumného centra FZI pro informační technologie představili nový (sub)systém autonomního řízení vozidla, který se zaměřuje na problémovou oblast nedostatku informací. Systém řeší situace, ve kterých autonomní systém nemá kompletní viditelnost a data z dalších senzorů jsou neúplná, poškozená a podobně.

Zatímco současné autonomní systémy pro řízení bez řidiče jsou optimalizované pro ideální podmínky a také pouze pro místa, kde je vše známé, v budoucích úrovních automatizace si bude muset vůz sám poradit i za velmi špatných podmínek. Koho by totiž bavilo jezdit autonomními vozy, když by při každém špatném počasí, podivné křižovatce nebo špinavém senzoru přestaly jezdit a nechaly vás třeba v půlce cesty někde stát.

Nebezpečí kolize

Jednou z hlavních priorit autonomních systémů pro vozy je pochopitelně zabránění kolize s dalšími automobily a objekty na vozovce. Takové situaci ale nejde plně zabránit, vždy bude určitá pravděpodobnost, která se bude měnit v čase dle aktuálních podmínek, místa nebo dopravní situace. Pro představu - je například velmi malá pravděpodobnost kolize v otevřené křižovatce, kde lze vidět do všech úhlů a kde projede auto jednou za pár hodin, než v přeplněné křižovatce se špatnou viditelností.

Autonomní systém se tak musí přizpůsobovat podmínkám a zvažovat riziko, podle něhož posléze reaguje. Mezi zvýšená rizika ale patří další věci - špatné počasí a tedy zhoršená viditelnost prostředí obecně, neznámé nebo neaktualizované prostředí (za zatáčkou může být oprava silnice, která nebyla vidět a podobně) nebo jakékoli situace, které znamenají omezení dat ze všech možných senzorů a tedy i omezená předpověď toho, co by se vše mohlo stát.

Po vzoru člověka

Aby mohl systém fungovat, musí být schopen řešit i tyto situace, protože člověk to běžně zvládá. Tvůrci systému se tak nechali inspirovat člověkem a optimalizovali systém předvídání a chování vozidla právě dle zhoršených podmínek.

Typicky se tak jedná o změnu „chování“ autonomního systému, který jakmile vjíždí třeba do křižovatky se špatnou viditelností nebo je velmi špatné počasí, začne být „opatrnější“. Podobně jako člověk tedy přizpůsobí a sníží rychlost a začne detailněji zpracovávat data ze senzorů a snažit se ještě více předpovídat situaci, která by mohla nastat v daném místě

Systém byl zatím vyvíjen pouze v simulaci a v rámci městských situací, je ale jasné, že pro skutečné otestování bude nutné vše proběhnout i v reálných podmínkách v reálném prostředí.

Bez kolize i v nejhorších podmínkách

Ultimátním cílem tohoto systému je zamezit kolizi i v případě, že dojde k nejhorším možným podmínkám. To znamená třeba i výpadek GPS, mobilního datového spojení a podobně, kdy se bude muset použít offline mapa a měření rychlosti k přibližnému určení polohy na této mapě.

„Nedostatečná data“ je něco, s čím se autonomní systémy budou setkávat dnes a denně, podobně jako na to už je zvyklý i člověk při řízení vozidla na veřejných komunikacích. Vědci chtějí systémy integrovat do projektů RobustSense a do testovacího vozidla BerthaOne. V dalších fázích vývoje je cílem zvyšovat komplexnost situací a jejich řešení.

Diskuze (3) Další článek: Nvidia ve třetím čtvrtletí zvýšila meziročně zisk skoro polovinu, na skladech ale trčí staré grafiky Pascal

Témata článku: Věda, Výzkum, Automobily, Autonomní vůz, Informační technologie, Určitá pravděpodobnost, Autonomní systém, Veřejná komunikace, Senzor, Špatná podmínka, Špatná viditelnost, Výzkumné centrum, Schopnost člověka, Reálná podmínka, Malá pravděpodobnost, Testovací vozidlo, Hlavní priorita, Ultimátní cíl, Nový systém, Současné auto, Dopravní situace, Automatické řízení, Offline mapa, Autonomní řízení, Kolize