Věda | Automobily | Autonomní vůz

Špatná viditelnost, neznámé prostředí. Nový systém rizikového automatického řízení napodobuje schopnosti člověka

  • Vědci vyvinuli nový systém řízení ve zhoršených podmínkách
  • Autonomní systém si poradí s přísunem omezených dat ze senzorů
  • Technologie napodobuje chování člověka

Vědci z výzkumného centra FZI pro informační technologie představili nový (sub)systém autonomního řízení vozidla, který se zaměřuje na problémovou oblast nedostatku informací. Systém řeší situace, ve kterých autonomní systém nemá kompletní viditelnost a data z dalších senzorů jsou neúplná, poškozená a podobně.

Zatímco současné autonomní systémy pro řízení bez řidiče jsou optimalizované pro ideální podmínky a také pouze pro místa, kde je vše známé, v budoucích úrovních automatizace si bude muset vůz sám poradit i za velmi špatných podmínek. Koho by totiž bavilo jezdit autonomními vozy, když by při každém špatném počasí, podivné křižovatce nebo špinavém senzoru přestaly jezdit a nechaly vás třeba v půlce cesty někde stát.

Nebezpečí kolize

Jednou z hlavních priorit autonomních systémů pro vozy je pochopitelně zabránění kolize s dalšími automobily a objekty na vozovce. Takové situaci ale nejde plně zabránit, vždy bude určitá pravděpodobnost, která se bude měnit v čase dle aktuálních podmínek, místa nebo dopravní situace. Pro představu - je například velmi malá pravděpodobnost kolize v otevřené křižovatce, kde lze vidět do všech úhlů a kde projede auto jednou za pár hodin, než v přeplněné křižovatce se špatnou viditelností.

Autonomní systém se tak musí přizpůsobovat podmínkám a zvažovat riziko, podle něhož posléze reaguje. Mezi zvýšená rizika ale patří další věci - špatné počasí a tedy zhoršená viditelnost prostředí obecně, neznámé nebo neaktualizované prostředí (za zatáčkou může být oprava silnice, která nebyla vidět a podobně) nebo jakékoli situace, které znamenají omezení dat ze všech možných senzorů a tedy i omezená předpověď toho, co by se vše mohlo stát.

Po vzoru člověka

Aby mohl systém fungovat, musí být schopen řešit i tyto situace, protože člověk to běžně zvládá. Tvůrci systému se tak nechali inspirovat člověkem a optimalizovali systém předvídání a chování vozidla právě dle zhoršených podmínek.

Typicky se tak jedná o změnu „chování“ autonomního systému, který jakmile vjíždí třeba do křižovatky se špatnou viditelností nebo je velmi špatné počasí, začne být „opatrnější“. Podobně jako člověk tedy přizpůsobí a sníží rychlost a začne detailněji zpracovávat data ze senzorů a snažit se ještě více předpovídat situaci, která by mohla nastat v daném místě

Systém byl zatím vyvíjen pouze v simulaci a v rámci městských situací, je ale jasné, že pro skutečné otestování bude nutné vše proběhnout i v reálných podmínkách v reálném prostředí.

Bez kolize i v nejhorších podmínkách

Ultimátním cílem tohoto systému je zamezit kolizi i v případě, že dojde k nejhorším možným podmínkám. To znamená třeba i výpadek GPS, mobilního datového spojení a podobně, kdy se bude muset použít offline mapa a měření rychlosti k přibližnému určení polohy na této mapě.

„Nedostatečná data“ je něco, s čím se autonomní systémy budou setkávat dnes a denně, podobně jako na to už je zvyklý i člověk při řízení vozidla na veřejných komunikacích. Vědci chtějí systémy integrovat do projektů RobustSense a do testovacího vozidla BerthaOne. V dalších fázích vývoje je cílem zvyšovat komplexnost situací a jejich řešení.

Diskuze (3) Další článek: Nvidia ve třetím čtvrtletí zvýšila meziročně zisk skoro polovinu, na skladech ale trčí staré grafiky Pascal

Témata článku: Věda, Výzkum, Automobily, Autonomní vůz, Informační technologie, Veřejná komunikace, Senzor, Špatná podmínka, Schopnost člověka, Výzkumné centrum, Ultimátní cíl, Autonomní systém, Neznámé prostředí, Malá pravděpodobnost, Vid, Kolize, Viditelnost, Reálné prostředí, Zhoršená viditelnost, Hlavní priorita, Nový systém, Reálná podmínka, Dopravní situace, Špatná viditelnost, Ideální podmínky


Určitě si přečtěte

Huawei představil ohebný Mate X. Působí ještě lépe, než Galaxy Fold od Samsungu

Huawei představil ohebný Mate X. Působí ještě lépe, než Galaxy Fold od Samsungu

Jan Láska, Martin Chroust, Vladislav Kluska, Martin Miksa | 57

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 26

Nejděravější firmy a produkty roku 2018: Debian, Google, Android a Ubuntu

Nejděravější firmy a produkty roku 2018: Debian, Google, Android a Ubuntu

** Když expert objeví novou zranitelnost, zaregistruje ji v databázi CVE ** Web CVE Details z ní zpracovává skvělé statistiky ** Nejvíce hlášení se loni dočkal Debian, Google a Microsoft

Jakub Čížek | 90

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Vladislav Kluska | 226

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Jaroslav Petr | 26

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní

Karel Kilián | 22

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

** Anonymní režim v prohlížeči vám anonymitu nezaručí ** K dispozici je několik možností, jak skrýt svoji adresu i další identifikátory ** Nejúčinnější je stále Tor

Stanislav Janů, Vladislav Kluska | 67