Medicína | Cukrovka

Špatná zpráva: Cukrovka může být nakažlivá

• Při cukrovce II. typu se ve slinivce hromadí „zašmodrchaný“ protein
  • Ten se chová podobně jako priony vyvolávající Creutzfeldt-Jakobovu chorobu či „nemoc šílených krav“
  • Mohla by tedy cukrovka II. typu být nakažlivá?
Špatná zpráva: Cukrovka může být nakažlivá

Prion je zvláštní věc. Není živý, ale množí se. Není jedovatý, ale zabíjí. Vzniká zašmodrcháním řetězce normální bílkoviny. Molekula nemění své chemické složení, ale „jenom“ svůj tvar. To jí ale dodává nové, krajně nebezpečné vlastnosti.

Buňky už ji nedokážou rozkládat, a tak se v těle hromadí. Mnohé buňky pak hynou na „zahlcení“ touto „zašmodrchanou“ molekulou. A aby toho nebylo málo, „zašmodrchané“ molekuly fungují jako matrice, podle které se pak „šmodrchají“ nové, donedávna „zdravé“ bílkoviny.

Prionů tak v těle přibývá řetězovou reakcí. Při Creutzfeldt-Jakobově chorobě se hromadí v těle prionový protein PrSc, zabíjí neurony a ničí mozek. Nemoc je nevyléčitelná a bez výjimky smrtelná.

K nákaze dochází například po konzumaci masa obsahujícího priony. Díky své odolnosti vzdorují priony i vysokým teplotám a neničí je ani var ani pečení. Priony se mohou přenášet i krevní transfuzí a dalšími cestami.

Tým vedený Claudiem Sotem z University of Texas v americkém Houstonu nyní přichází s šokujícím tvrzením: Při cukrovce druhého typu se ve slinivce břišní hromadí „zašmodrchaný“ protein IAPP. Ten nesvědčí buňkám, jež ve slinivce produkují inzulín, a masově je hubí. Tím se onemocnění dále zhoršuje.

Vědci upravili dědičnou informaci myší tak, aby ve slinivce produkovaly lidský protein IAPP. Potom u těchto myší vyvolali nezdravou výživou cukrovku druhého typu, při které organismus nereaguje na signály hormonu inzulínu. Analýzy potvrdily, že se přitom myším „zašmodrchala“ molekula IAPP a proměnila se v prion.

Další testy potvrdily, že „zašmodrchaný“ IAPP působí jako matrice na „zdravý“ protein IAPP v lidských buňkách pěstovaných v laboratoři. Pokud vědci izolovali „zašmodrchaný“ IAPP ze slinivky myší s cukrovkou a podali ho zdravým myším, mělo to za následek „zašmodrchání“ IAPP a v organismu se rozjela cukrovka druhého typu.

Autoři studie varují před unáhlenými a zjednodušenými závěry. „Cukrovka není nakažlivá jako chřipka,“ říká Claudio Soto. „Budeme ale prověřovat možnost, jestli se nemůže přenášet krevní transfuzí nebo při transplantaci orgánů. Nelze vyloučit, že se člověk může nakazit i s potravou, pokud by konzumoval maso zvířat, v jejich těle se začala hromadit prionová forma proteinu IAPP.“

Zdroj: Journal of Experimental Medicine