Medicína | Nanotechnologie

Speciální nanočástice mají potenciál zachraňovat životy lidí s vnitřním krvácením

Vnitřní krvácení je spojeno s velmi vysokým rizikem úmrtí. Blýská se však na lepší časy. Odborníci totiž nedávno vyvinuli magneticky poháněné nanočástice pro jeho zastavení i snížení celkové ztráty krve.

Z článku publikovaného ve Scientific Reports plyne, že dotyčné nanočástice obsahují trombin, tedy aktivní formu koagulačního faktoru II. Po injekční aplikaci do simulované cévy se 6,5krát zrychlila lokální tvorba sraženiny, zatímco ztráta krve se snížila dokonce 15krát.

Druhou hlavní složkou je magnetit, díky němuž lze pohyb nanočástic velmi přesně ovládat pomocí magnetu. To lékařům umožňuje tyto miniaturní „léky“ snadno dostat na poraněné místo. Jediný problém spočívá v tom, že jejich příprava je poměrně náročná.

Systém simulující podmínky v poškozené cévě (Foto: E. M. Shabanova, Andrey S. Drozdov et al.)

„Syntetizování těchto nanočástic není jednoduché,“ uvedl vrchní laborant Vladimir Vinogradov v oficiální tiskové zprávě.

„Je důležité udržet jejich velikost pod 200 nanometry, jinak nebudou vhodné pro injektáž. Syntéza navíc musí probíhat za takových podmínek, aby se molekula trombinu nerozpadla a úplně neztratila svou aktivitu,“ dodal.

Nanočástice jsou samozřejmě biokompatibilní, takže není zapotřebí je odstraňovat – po určité době prostě z těla vyjdou. Zatím však není jasné, za jak dlouho budou dostupné pro pacienty.

Váš názor Další článek: Chcete zničit internet? Na GitHubu najdete drobný skript v Pythonu