Zdraví | Spánek

Spíte více než 8 hodin denně? Možná se vystavujete riziku zdravotních problémů

Spíte více než 8 hodin denně? Možná se vystavujete riziku zdravotních problémů

Nadměrné množství spánku je spojeno s vyšším rizikem srdečních potíží a dokonce i úmrtí. Plyne to z výsledků analýzy 74 tematických studií, které zahrnovaly více než 3 miliony lidí.

To pochopitelně neznamená, že budete-li trávit v posteli spoustu hodin, nakonec vás to zabije. Existuje však možnost, že si tím zhoršíte již existující zdravotní problémy. Stejně tak může jít o příznak nějaké choroby.

„Naše zjištění mají významné důsledky – lékaři by při konzultacích měli věnovat větší pozornost zkoumání kvality a délky spánku,“ uvedl jeden z badatelů, Chun Shing Kwok. „Pokud budou odhaleny nadměrné spánkové vzorce, zejména doba trvání 8 a více hodin, pak by lékaři měli zvážit screening na nepříznivé kardiovaskulární rizikové faktory a obstrukční spánkovou apnoi.“

Kwok a jeho kolegové přišli na to, že spánek o průměrné délce 10 hodin je asociován s 30% nárůstem předčasných úmrtí (ve srovnání se spánkem o délce 7 hodin), s 56 % zvýšením rizika úmrtí v důsledku mrtvice a 49% zvýšením rizika úmrtí na kardiovaskulární nemoci.

Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že špatná kvalita spánku byla spojena se 44% zvýšením počtu případů ischemické choroby srdeční.

I tento výzkum má určité limity. Například – 3 miliony lidí je sice hodně, ale spánkové návyky většiny z nich nebyly zkoumány v laboratorních podmínkách, tudíž výsledky nemusí být zcela přesné. I tak ale výše uvedené závěry rozhodně stojí za pozornost. „Spánek ovlivňuje každého. Množství a kvalita našeho spánku je celek,“ podotknul Kwok.

Diskuze (16) Další článek: Google vydal Dart 2.0. Znovuzrozený programovací jazyk, který měl ambici nahradit Javascript

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Spánek, Úmrtí, Předčasné úmrtí, Zdravotní problémy, Zvýšení rizika, Laboratorní podmínky, Samostatná zmínka, Určitý limit, Uvedený závěr, Zvýšení, Nadměrné množství, Riziko úmrtí, Riziko, Kardiovaskulární nemoc, M/s, Délka, Průměrná délka, Vysoké riziko, Špatná kvalita, Velká pozornost


Určitě si přečtěte

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 105

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

** V Gmailu je řada užitečných funkcí, které možná všechny neznáte ** Odeslání mailu můžete například pozdržet či naplánovat na později ** Nad Gmailem můžete mít s několika triky daleko lepší kontrolu

Karel Kilián | 25

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56