Americká vládní agentura Federal Trade Commission (FTC) údajně zvažuje, že se pokusí Facebooku soudním příkazem zakázat spojení jeho komunikačních platforem. Zpráva oficiálně potvrzena nebyla, ale deník The Wall Street Journal (placený obsah) se jí dozvěděl od tří nejmenovaných osob z tohoto prostředí. Tématu se také věnoval deník The New York Times.
Regulátor má údajně obavy z plánu Facebooku, kterým se pochlubil už na začátku roku. Tehdy totiž Facebook prozradil, že pracuje na propojení komunikátorů Messenger, zpráv na Instagramu a WhatsAppu. K postupné integraci už pomalu dochází. Facebook své aplikace Instagram a WhatsApp letos přejmenoval a také pozměnil své logo, aby zdůraznil, že vše patří pod jednu střechu.
Při úplném propojení by tak mohli například uživatelé Messengeru přímo ve své aplikaci chatovat s přáteli či známými na Instagramu či WhatsAppu. Došlo by ke vzájemnému propojení a výraznému posílení společné platformy.
Agentura FTC má nyní analyzovat, jak moc by spojení ztížilo případné pokusy o rozdělení Facebooku v budoucnosti. O to se má regulátor pokusit v případě, že odkoupení Instagramu a WhatsAppu zpětně vyhodnotí jako pokus o odstranění konkurence ze strany Facebooku.
V letech 2012 a 2014, kdy Facebook odkoupil Instagram a WhatsApp, však vládní agentura transakce schválila. Finální rozhodnutí zatím nepadlo a informace jsou prý tajné. To je důvodem, proč zmíněné zdroje požádali o anonymitu. Facebook i FTC odmítly situaci komentovat.
Americký regulační úřad začal Facebook letos vyšetřovat kvůli jeho silné pozici na trhu a způsobu, jakým v minulosti získal Instagram a WhatsApp. Předložený měl být dokonce návrh na „rozklad“ Facebooku, který by byl docílen zpětným zamítnutím akvizic. Firmu totiž podezřívají z toho, že Instagram a WhatsApp odkoupila proto, aby se zbavila konkurence a zajistila si svou pozici na trhu.
Návrh by musela schválit většina členů komise agentury FTC. Utajený zdroj dále dodal, že u soudu by byl regulátor v nevýhodě. K získání soudního příkazu by prý musel mít více důvodů, než jen potřebu většího množství času na vyšetřování.
Už v současnosti jsou některé systémy a technologie platforem propojeny. Instagram i Facebook například používají stejný systém pro reklamy.