Spojenými státy se šíří jedna z nejagresivnějších bakterií. Nejspíš za to může cukr

Trehalóza je neredukující cukr ze skupiny disacharidů, který naleznete v celé řadě pochutin – například ve žvýkačkách nebo výživných tyčinkách. Podle odborníků je ale možné, že napomáhá šíření dvou kmenů smrtelně nebezpečné bakterie Clostridium difficile v USA.

„V roce 2000 byla trehalóza ve Spojených státech schválena jako potravinářská přísada pro množství potravin od sushi přes zeleninu až po zmrzlinu,“ uvedl jeden z výzkumníků, Robert Britton z Baylor College of Medicine.

„O tři roky později se začal zvyšovat počet hlášení o vypuknutí onemocnění způsobených těmito liniemi. Mohly k tomu přispět i jiné faktory, ale domníváme se, že klíčovým spouštěčem je trehalóza.“

Konkrétně jde o kmeny RT027 a RT078. Vědci v jejich genomech odhalily DNA sekvence, které jim umožňují trehalózu velmi efektivně zužitkovávat – ve skutečnosti ji ke svému růstu potřebují zhruba tisíckrát méně, než jiné bakterie C. difficile.

Tento cukr navíc inkriminovaným mikrobům umožňuje produkovat větší množství toxinů, díky čemuž zástupci RT027 při laboratorních pokusech dokázaly zlikvidovat mnohem víc myší.

Pokud tato zjištění budou potvrzena, půjde o pádnou připomínku toho, že i zdánlivě neškodné potravinové přísady mohou za určitých okolností způsobit nemalé zdravotní problémy. Z údajů shromážděných institucí Centers for Disease Control and Prevention plyne, že v roce 2011 byla C. difficile zodpovědná za půl milionu infekcí, přičemž v 29 000 případech došlo k úmrtí během prvních 30 dnů od diagnózy.

Zdroj: EurekAlert!

Diskuze (5) Další článek: Nový ThinkPad X1 Tablet od Lenova má větší displej s netradičním rozlišením 3K

Témata článku: Výzkum, USA, Zdraví, Medicína, Bakterie, DNA, Potraviny, Určitá okolnost, Spojené státy, Celá řada, Velké množství, Přísada, Cukr, Laboratorní pokus

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Nová zbraň Microsoftu proti iPadu: Levný tablet Surface Go bude stát jen deset tisíc

** Microsoft představil nový tablet Surface Go ** Nový model zaujme nízkou cenou, ale schopnostmi zařízení Surface ** Microsoft nepoužil čip ARM, ale klasický procesor od Intelu

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde