Spojenými státy se šíří jedna z nejagresivnějších bakterií. Nejspíš za to může cukr

Trehalóza je neredukující cukr ze skupiny disacharidů, který naleznete v celé řadě pochutin – například ve žvýkačkách nebo výživných tyčinkách. Podle odborníků je ale možné, že napomáhá šíření dvou kmenů smrtelně nebezpečné bakterie Clostridium difficile v USA.

„V roce 2000 byla trehalóza ve Spojených státech schválena jako potravinářská přísada pro množství potravin od sushi přes zeleninu až po zmrzlinu,“ uvedl jeden z výzkumníků, Robert Britton z Baylor College of Medicine.

„O tři roky později se začal zvyšovat počet hlášení o vypuknutí onemocnění způsobených těmito liniemi. Mohly k tomu přispět i jiné faktory, ale domníváme se, že klíčovým spouštěčem je trehalóza.“

Konkrétně jde o kmeny RT027 a RT078. Vědci v jejich genomech odhalily DNA sekvence, které jim umožňují trehalózu velmi efektivně zužitkovávat – ve skutečnosti ji ke svému růstu potřebují zhruba tisíckrát méně, než jiné bakterie C. difficile.

Tento cukr navíc inkriminovaným mikrobům umožňuje produkovat větší množství toxinů, díky čemuž zástupci RT027 při laboratorních pokusech dokázaly zlikvidovat mnohem víc myší.

Pokud tato zjištění budou potvrzena, půjde o pádnou připomínku toho, že i zdánlivě neškodné potravinové přísady mohou za určitých okolností způsobit nemalé zdravotní problémy. Z údajů shromážděných institucí Centers for Disease Control and Prevention plyne, že v roce 2011 byla C. difficile zodpovědná za půl milionu infekcí, přičemž v 29 000 případech došlo k úmrtí během prvních 30 dnů od diagnózy.

Zdroj: EurekAlert!

Diskuze (5) Další článek: Nový ThinkPad X1 Tablet od Lenova má větší displej s netradičním rozlišením 3K

Témata článku: Zdraví, Výzkum, USA, Medicína, Bakterie, DNA, Potraviny, Nebezpečná bakterie, Určitá okolnost, Celá řada, Spojené státy, Cukr, Laboratorní pokus, Přísada, Velké množství

Chytré prkno Mui a dalších šest projektů z Kickstarteru, které nejsou úplně pitomé

** Kickstarter je plný neúspěšných projektů ** A pak tam jsou ty, které splnily cíl hned několikanásobně ** Tyto patří k těm nejúspěšnějším za poslední dva měsíce

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí