Sporťák inspirovaný stíhačkami byl obří propadák. Tvůrci i tak přinesl velké jmění

  • Poválečné USA byly místem, kde vznikala opravdu zajímavá, někdy až šílená auta
  • Tento prototyp měl kombinovat design prvních stíhaček
  • Zároveň měl být rivalem tradičním evropským sporťákům

Říká vám něco jméno Gordon Buehrig? Pro Evropany asi nebude natolik známé, ale v americkém automobilovém průmyslu byl tento designér jedním z nejtalentovanějších lidí. Před válkou byl Buehrig autorem úžasných karoserií pro vozy značek Duesenberg, Auburn a pro neznalé Evropany navrhl možná nejznáměji i design převratného Cordu 810 a 812.

Stejně jako plno dalších designérů byl i Buehrig po válce silně inspirován rychle se rozvíjejícím leteckým průmyslem. A aby taky ne, když za války pracoval jako návrhář komponentů pro armádní letadla.

Bylo tomu právě jen několik let po válce, přesněji v roce 1948, kdy váženého Buehriga oslovila jistá skupina investorů a nadšenců, která chtěla vlastními silami vytvořit novou automobilku. Cílem bylo americkému lidu nabídnout to definitivní, sportovní auto s domácími kořeny, zatímco Buehrig by měl zcela volné ruce při navrhování jeho designu.

Buehrig s nabídkou souhlasil. Viděl možnost, jak bez omezení ventilovat svou fantazii a najednou byl součástí projektu nazvaného příznačně TASCO – zkratka pro The American Sportscar Company (volně přeloženo „Společnost amerických sportovních vozů“).

První a nakonec taky poslední prototyp mladé společnosti však technikou vůbec nezaujal, natož aby nadchl nějakým sportovním charakterem. Jako základ bylo použito staré šasi osobáku Mercury z roku 1939, z něhož pocházel i osmiválec o objemu 3,9 litru a výkonu kolem 150 koní (110 kW).

Fakt, že díly Mercury pocházely ze šrotiště v Indianě vám napoví, že Buehrig zde opravdu šlápl vedle a nepracoval pro kdovíjak profesionální společnost. Každopádně, po návrhu zmenšeného modelu se následovalo tvorbou zbrusu nové hliníkové karoserie, která se na rozdíl od techniky pod ní nepodobala ničemu jinému tehdy na silnici. 

Čumák vozu měl připomínat první stíhačky s otvory pro přívod vzduchu na bocích, kdežto netradiční laminátové kryty hořčíkových kol byly inspirovány aerodynamickými blatníky na podvozcích tehdejších letadel.

Rozsáhle prosklená kabina odkazovala na pilotův kokpit a vrchní panely střechy z plexiskla byly oddělitelné. Tuto vychytávku mělo TASCO jako vůbec první auto na světě a Buehrig si ji nechal patentovat. O 20 let později designér neváhal žalovat Chevrolet, který podobný prvek nabízel u tehdejší Corvetty. Buehrig soudní proces vyhrál a díky tučnému odškodnění si poté mohl užít poklidný důchod.

Zpátky ale k pozemní „stíhačce“. Při pohledu do interiéru je nakonec celé pobláznění letectvím asi nejpatrnější. Kolmá palubní deska byla pokrytá hliníkovými plechy, navíc s viditelnými šrouby v rozích, a úhledné rozmístění budíků do řad opravdu vypadalo jako přístrojový štít z letadla. Nehledě na konzoli uprostřed s páčkami a táhly jakožto ovládacími prvky pro topení, rádio a kdovíco ještě.

Finance, finance, finance…

Neobvykle vypadající vůz měl tedy zaujmout svým leteckým designem, původně nabídnout sportovní charakter americkým lidem a nakonec byl dokonce zamýšlen i jako unikátní alternativa pro drahé evropské sporťáky.

Jenomže, sečteno podtrženo, TASCO do svého jediného projektu nacpalo doslova celý svůj rozpočet a tvorba prototypu prý vyšla až na 60 tisíc dolarů. Těžko říct, jak se to firmě podařilo. Zamýšlená prodejní cena vozu ale měla být jen okolo 7500 dolarů. 

Tento výsledek mezi investory vyvolal pochybnosti ohledně možné produkční výroby, jelikož nutné snížení nákladů se zdálo takřka nereálné. O projekt pak už neměl zájem ani výrobce letadel Beech Aircraft Company z Wichity, u kterého byla produkce vozů prvotně zajištěna.

Spolek nadšenců a investorů tak hořký nezdar zapil, designér Gordon Buehrig odešel za lepším a krátce existující TASCO nadobro zaniklo. Svůj prototyp následně firma darovala muzeu vozů Auburn, Cord a Duesenberg v Indianě, kde zajímavý prototyp stojí dodnes.

Diskuze (1) Další článek: Týden Živě: Nadějné streamované hraní a koronavirus z Aliexpressu

Témata článku: Technika, Historie, Doprava, Prototyp, USA, Automobily, Design, Stíhač, Stíhačka, Jmění, Součást projektu, INS, Mercury, Wichita, Sporťák, Designer, Auburn, Čumák, Cord, Indiana, Vůz, Chevrolet



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Čerstvý trailer z týmovky Gotham Knights předvádí dalšího hrdinu - Red Hooda
Michal Maliarov
Gotham KnightsVideo
Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

** Dalekohled Subaru objevil planetu blízko obyvatelné oblasti ** Ross 508 b má zřejmě protáhlou oběžnou dráhu ** Subaru si zahrál ve filmu K zemi hleď!

Petr Kubala
DalekohledyExoplanety
Call of Duty: Modern Warfare 2 v nové ukázce láká na multiplayerovou mapu Farm 18

Call of Duty: Modern Warfare 2 v nové ukázce láká na multiplayerovou mapu Farm 18

Podívejte se na jednu z novějších arén, do které vyběhnete v multiplayeru hry.

Michal Maliarov
Infinity WardCall of Duty: Modern Warfare 2Video
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp
Sony odhaluje další vlnu srpnových her pro předplatné PS Plus Extra a Premium
Michal Maliarov
Hry zdarmaPlayStation PlusPlayStation
Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony za 6 tisíc

Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony za 6 tisíc

** Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty ** Vlajkové modely jsou skoro jistota, dobře fotí ale i levnější přístroje ** Po kterých fotomobilech byste měli aktuálně sáhnout?

Jan Pánek
FotomobilyVýběry
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy