Sporťák vypuštěný do vesmíru může trefit Zemi. Lidstvo se toho ale nemusí dožít

• Existuje asi 6 % pravděpodobnost, že se Tesla v příštím milionu let srazí se Zemí
  • K nejbližšímu průletu dojde v roce 2091
  • V případě Venuše je tato pravděpodobnost 2,5 %

Elon Musk krátce po startu Falconu Heavy uveřejnil na sociálních sítích obrázek oběžné dráhy Tesly Roadster. Podle schématu se měl vůz na své dráze okolo Slunce dostávat až někam k trpasličí planetě Ceres – tedy k hlavnímu pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem.

Astronomové však dráhu zpochybnili a na základě pozorování Tesly ji postupně upřesnili. Tesla se Starmanem obíhá okolo Slunce po dráze s parametry:

• Přísluní: 0,986 AU
  • Odsluní: 1,66 AU
  • Výstřednost: 0,255
  • Oběžná doba: 1,525 let

Přísluní a odsluní jsou body na dráze, které leží nejblíže, respektive nejdále od Slunce.

Srážka se Zemí? Možná za milion let

Kanadští astronomové Hanno Rein a Daniel Tamayo a jejich český kolega David Vokrouhlický z MFF UK se podívali na dráhu Tesly z dlouhodobého hlediska. Simulace ukazují, že existuje pravděpodobnost 6 %, že se Tesla v příštím milionu let srazí se Zemí. V případě Venuše je tato pravděpodobnost 2,5 %.

Podle vědců se Tesla přiblíží k Zemi na vzdálenost menší, než je oběžná dráha Měsíce, nejdříve v roce 2091.

Parametry dráhy může ovlivnit blízké setkání s planetami, ale třeba také Jarkovského efekt. Ten ovlivňuje především dráhy asteroidů, kterých okolo Slunce obíhá přece jen více než osobních automobilů.

Asteroid absorbuje na denní straně energii ze Slunce (ve formě záření) a následně ji na noční straně znovu vyzáří zpět do vesmíru ve formě tepla. Fotony „vylétající“ z povrchu asteroidu fungují podobně jako spaliny z raketových motorů a nutí asteroid se pohybovat opačným směrem.

V případě Tesly Roadster bude Jarkovského efekt asi 0,05 AU (7,5 milionů km) za milion let.

Na stránce www.whereisroadster.com můžete sledovat přesnou pozici Tesly ve Sluneční soustavě. Ve středu ráno byla už více než 4,2 milionů km od Země.

Zdroj: ArXiv

Diskuze (13) Další článek: Google zveřejnil detaily k díře v prohlížeči Edge. Varoval Microsoft předem, ale ten chybu včas neopravil

Témata článku: Vesmír, Země, Elon Musk, Tesla Motors, SpaceX, Automobily, Mars, Měsíc, Astronomie, Elektromobily, Slunce, Sluneční soustava, Falcon Heavy, Jupiter, Venuše, Trpasličí planeta, Dráha, Pravděpodobnost, Tesla, Sporťák, Oběžná doba, Milióny let, Opačný směr, Raketový motor, Dlouhodobé hledisko

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

** Yoga C930 nabídne revoluční reproduktor v kloubu displeje ** Yoga Book C930 představuje zdařilý reparát podivného Yoga Booku ** ThinkPad X1 Extreme se může pochlubit extrémní výbavou v tenkém těle

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!