Sportovní elektrokolo není pro lenochy. O drsných týdnech na horském ebiku

  • Několik týdnů jsem jezdil na horském elektrokole typu enduro
  • Kolem elektrokol stále panují mýty, které má smysl vysvětlovat
  • O tom, jak chcete jezdit, rozhodujete pouze vy sami

Na Živě připravuji článek o elektrokolech. Nebude to test posuzující, jak se na nich jezdí. Místo toho se detailně zaměřím na elektrické, elektronické a digitální komponenty. Samotná kola, na kterých je zkouším, mě vlastně ani moc nebudou zajímat, tohle téma nechám trailhunterům.

Ale asi by mi to nedalo. Abych proto do článku nemíchal cyklistické zážitky a dojmy, připravil jsem ještě tento samostatný text. Píšu v něm o elektrokole z pohledu velmi aktivního, až sportovního cyklisty. Pořád je totiž co vysvětlovat.

Ne, nejede samo

Má to smysl připomínat: Elektrokolo není motorka, na kterou stačí sednout, stisknout ovladač a jet. Ani elektrokoloběžka, kde se jezdci nohou odrazí na začátku jízdy a potom se už vezou.

Na elektrokole se šlape. Bez vašeho vlastního výkonu se ani nehne. K tomu si motor ještě drze dovolí dávkovat svoji sílu podle toho, kolik energie do jízdy sami vkládáte.

Když pedály jen tak lechtáte, motor přidá málo. Jakmile makáte jako o život, nenechá se zahanbit a zapojí se také víc. Záleží zde na nastaveném režimu konkrétního kola, takhle to ale zhruba funguje; alespoň u elektrokol s častějším umístěním motoru ve středu rámu, u pedálů.

Klepněte pro větší obrázek
Tento konkrétní středový motor Bosch Performance Line CX pomáhá na kole, na kterém jsem jezdil, točivým momentem až 85 Nm, k lidskému výkonu dovolí přidat až 340 % motorového. Jeho hmotnost je 2,9 kg, další kila přidá baterie a celkově bytelnější rám elektrokola

Prostě kdo nešlape, nejede. Motor při jízdě jen pomáhá. Když na elektrokole sedíte, je to pocit, jako by vás někdo trochu tlačil; šlape se lehčeji než obvykle a slyšíte svištivý zvuk elektromotoru. Šlapat se ale musí. Na druhou stranu u nejvyšších režimů může být výpomoc motoru velice silná, takže i na velké kopce pak může stačit jen to lechtání.

Další mýtus: Elektrokolo je pro lenochy. Jenže já jsem byl po vyjížďkách zmožený jako nikdy jindy… Šipkou pokračujte na další část článku.

Diskuze (48) Další článek: Dvanáct železničních zastávek čeká technologická revoluce. Dostanou 5G, e-inkové displeje a další vychytávky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,