Sprchové hlavice jsou plné bakterií. Některé z nich mohou způsobovat plicní infekce

Tým vedený odborníky z University of Colorado Boulder studoval mikroby, kteří obývají naše sprchové hlavice. Přitom mj. odhalil některé zajímavé rozdíly mezi USA a Evropou.

Vědce zaujali především zástupci rodu Mycobacterium, konkrétně tzv. netuberkulózní mykobakterie (NTM). Většina z nich není spojena se žádnými lidskými nemocemi, ovšem existuje i něco, čemu se říká NTM plicní infekce. A právě na ty se badatelé zaměřili.

V rámci výzkumu byla analyzována DNA z celkem 656 vzorků biofilmů ze sprch i výsledky chemického rozboru vody. Ukázalo se, že mykobakterie se častěji vyskytují v amerických domácnostech než v těch evropských, což by mohlo být způsobeno tím, že v USA je rozšířenější používání chlóru – NTM totiž mají tendenci být k tomuto dezinfekčnímu prostředku rezistentní.

Zajímavé je rovněž zjištění, že mykobakteriím se daří zejména na kovových sprchových hlavicích. Pravděpodobně proto, že plast obsahuje chemikálie, které je takříkajíc drží na uzdě – tudíž hlavice vyrobené z toho materiálu se mohou chlubit rozmanitějším mikrobiomem.

A konečně: v severoamerických oblastech s nejčastějším výsledkem NTM plicních infekcí (například Florida či New York) byl v mikrobiomech sprchových hlavic detekován zvýšený počet mykobakterií.

Nutno dodat, že vědci zatím prokázali korelaci, nikoliv příčinnou souvislost. Jejich práce však ještě není u konce. Nyní chtějí zjistit, proč je ve výše zmíněných oblastech NTM více než jinde. „Doufáme, že kromě identifikace a hojnosti začneme i zkoumat co tuto pozoruhodnou geografickou variabilitu v rámci rodu Mycobacterium způsobuje,“ komentoval to mikrobiolog Matt Gebert z CU Boulder.

Titulní foto: Steven Depolo, CC BY 2.0

Diskuze (12) Další článek: Elon Musk se prošel ve svém tunelu a natočil video. Je prý „znepokojivě dlouhý“

Témata článku: Zdraví, Výzkum, USA, Evropa, Voda, Bakterie, Chemie, Zajímavosti, DEPO, HLA, Colorado, Colorado Boulder, Korela, Americká domácnost, Zvýšený počet, Příčinná souvislost, Infekce, Florida, Hlavice, Dezinfekční prostředek, New York, Zajímavý rozdíl, Sprchová hlavice, Národní technické muzeum, Titulní foto

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft