Sprchové hlavice jsou plné bakterií. Některé z nich mohou způsobovat plicní infekce

Tým vedený odborníky z University of Colorado Boulder studoval mikroby, kteří obývají naše sprchové hlavice. Přitom mj. odhalil některé zajímavé rozdíly mezi USA a Evropou.

Vědce zaujali především zástupci rodu Mycobacterium, konkrétně tzv. netuberkulózní mykobakterie (NTM). Většina z nich není spojena se žádnými lidskými nemocemi, ovšem existuje i něco, čemu se říká NTM plicní infekce. A právě na ty se badatelé zaměřili.

V rámci výzkumu byla analyzována DNA z celkem 656 vzorků biofilmů ze sprch i výsledky chemického rozboru vody. Ukázalo se, že mykobakterie se častěji vyskytují v amerických domácnostech než v těch evropských, což by mohlo být způsobeno tím, že v USA je rozšířenější používání chlóru – NTM totiž mají tendenci být k tomuto dezinfekčnímu prostředku rezistentní.

Zajímavé je rovněž zjištění, že mykobakteriím se daří zejména na kovových sprchových hlavicích. Pravděpodobně proto, že plast obsahuje chemikálie, které je takříkajíc drží na uzdě – tudíž hlavice vyrobené z toho materiálu se mohou chlubit rozmanitějším mikrobiomem.

A konečně: v severoamerických oblastech s nejčastějším výsledkem NTM plicních infekcí (například Florida či New York) byl v mikrobiomech sprchových hlavic detekován zvýšený počet mykobakterií.

Nutno dodat, že vědci zatím prokázali korelaci, nikoliv příčinnou souvislost. Jejich práce však ještě není u konce. Nyní chtějí zjistit, proč je ve výše zmíněných oblastech NTM více než jinde. „Doufáme, že kromě identifikace a hojnosti začneme i zkoumat co tuto pozoruhodnou geografickou variabilitu v rámci rodu Mycobacterium způsobuje,“ komentoval to mikrobiolog Matt Gebert z CU Boulder.

Titulní foto: Steven Depolo, CC BY 2.0

Diskuze (12) Další článek: Elon Musk se prošel ve svém tunelu a natočil video. Je prý „znepokojivě dlouhý“

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Evropa, USA, Chemie, Bakterie, Zajímavosti, Voda, Dezinfekční prostředek, Zajímavý rozdíl, Národní technické muzeum, New York, Infekce, Colorado Boulder, Colorado, Příčinná souvislost, Titulní foto, Americká domácnost, DEPO, Florida, HLA, Hlavice, Korela, Zvýšený počet, Sprchová hlavice

Robotický tank TRX veze 50 sebevražedných dronů Switchblade. Tohle je zbraň nové doby

** . Společnost General Dynamics Land Systems předvedla maketu svého nového robotického vozidla TRX ** To představuje unikátní mobilní systém pro 50 sebevražedných dronů Switchblade ** Vozidlo TRX je v této verzi rovněž vybaveno kvadrikoptérou

VojenstvíDronyRoboti
Novým hrdinou v Apex Legends bude Ash, trailer na další sezónu dorazí již brzy

Apex Legends nehodlají zastavovat, Season 11 je za rohem a nová legenda pomalu vstupuje do arény.

Apex LegendsVideo