Zdraví | Bakterie

Sprchové hlavice jsou plné bakterií. Některé z nich mohou způsobovat plicní infekce

Tým vedený odborníky z University of Colorado Boulder studoval mikroby, kteří obývají naše sprchové hlavice. Přitom mj. odhalil některé zajímavé rozdíly mezi USA a Evropou.

Vědce zaujali především zástupci rodu Mycobacterium, konkrétně tzv. netuberkulózní mykobakterie (NTM). Většina z nich není spojena se žádnými lidskými nemocemi, ovšem existuje i něco, čemu se říká NTM plicní infekce. A právě na ty se badatelé zaměřili.

V rámci výzkumu byla analyzována DNA z celkem 656 vzorků biofilmů ze sprch i výsledky chemického rozboru vody. Ukázalo se, že mykobakterie se častěji vyskytují v amerických domácnostech než v těch evropských, což by mohlo být způsobeno tím, že v USA je rozšířenější používání chlóru – NTM totiž mají tendenci být k tomuto dezinfekčnímu prostředku rezistentní.

Zajímavé je rovněž zjištění, že mykobakteriím se daří zejména na kovových sprchových hlavicích. Pravděpodobně proto, že plast obsahuje chemikálie, které je takříkajíc drží na uzdě – tudíž hlavice vyrobené z toho materiálu se mohou chlubit rozmanitějším mikrobiomem.

A konečně: v severoamerických oblastech s nejčastějším výsledkem NTM plicních infekcí (například Florida či New York) byl v mikrobiomech sprchových hlavic detekován zvýšený počet mykobakterií.

Nutno dodat, že vědci zatím prokázali korelaci, nikoliv příčinnou souvislost. Jejich práce však ještě není u konce. Nyní chtějí zjistit, proč je ve výše zmíněných oblastech NTM více než jinde. „Doufáme, že kromě identifikace a hojnosti začneme i zkoumat co tuto pozoruhodnou geografickou variabilitu v rámci rodu Mycobacterium způsobuje,“ komentoval to mikrobiolog Matt Gebert z CU Boulder.

Titulní foto: Steven Depolo, CC BY 2.0