Výzkum | Astronomie

Srážka podobně velkých galaxií způsobí, že obě jejich jádra zažehnou jako kvasary

• Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit
  • Nejdramatičtější jsou srážky galaxiií o zhruba stejné velikosti
  • V takovém případě se totiž z obou galaktických jade stanou kvasary

Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit a splynout do jediné velké galaxie. Taková srážka trvá nesmírně dlouho a na hvězdách a planetách uvnitř takových galaxií si většinou ničeho nevšimnou. Ale z dálky je to dechberoucí podívaná.

Podle nového výzkumu jsou nejdramatičtější takové srážky galaxií, během nichž splývají galaxie zhruba stejné velikosti. V takovém případě se totiž z obou galaktických jader, dotyčných galaxií stanou nesmírně zářivé a výkonné kvasary.

Když je ale jedna z galaxií v takové srážce mnohonásobně větší a hmotnější než druhá, třeba jako když Mléčná dráha požírá maličkou satelitní galaxii, tak se objeví jenom jediný kvasar nebo také žádný. Když dojde ke srážce velké a malé galaxie tak předem není možné říct, která supermasivní černá díra se rozsvítí jako kvasar. Zdá se, že je to věcí náhody.

Jde o to, že se při srážce galaxií promíchá jejich materiál, tedy hlavně kosmický plyn a prach. Přitom se množství materiálu dostane do oblasti jádra příslušné galaxie. Supermasivní černá díra v jádru galaxie se „probudí“, začne požírat hmotu a vysílat intenzivní elektromagnetické záření, jak správný kvasar.

Scott Barrows z Coloradské univerzity v Boulderu a jeho kolegové připouštějí, že srážky galaxií, v nichž se zažehnou dva kvasary, byly už dlouho předpovídány jako něco úžasného. Stejně se ale s chutí pustili do prohledávání oblohy a pomáhala jim v tom rentgenová observatoř NASA Chandra.

Nebylo to úplně snadné. Některé srážky galaxií i kvasary v nich jsou snadno rozpoznatelné. Když jsou ale dva kvasary hodně blízko u sebe, tak je to problém. Podle astronomů ale právě observatoř Chandra řeší podobné situace nejlépe

Pozorování Barrowse a spol. ukázala, že ve vesmíru jsou mnohem častější srážky nestejně velkých galaxií. Takové galaxie se srážejí a splývají asi 50krát častěji, nežli galaxie zhruba stejných velikostí.

V budoucnu by se badatelé chtěli zaměřit na to, jak splynutí supermasivních černých děr ovlivňuje galaxie, včetně zániku a tvorby hvězd.

Foto: NASA, ESA and A. Evans (Stony Brook University, New York, University of Virginia & National Radio Astronomy Observatory, Charlottesville, USA), CC BY 4.0

Diskuze (2) Další článek: Vyzkoušeli jsme počítačový trůn Ingrem za 5 000 dolarů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, USA, Astronomie, ESA, Velká galaxie, New York, Chandra, Nový výzkum, Přitažlivost, Kvasar, Mléčná dráha, Černá díra, Galaxie, Velikost, Kosmický plyn, Srážka, Galaktické jádro, Ston Brook University, Jádro, Stejná velikost

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

Ověřte si, jak je na tom váš disk nebo SSD: 8 tipů na aplikace, které vám to řeknou

** Na pevných discích bývá uloženo to nejcennější – naše data ** Sledujte jejich „zdravotní stav“ pomocí jednoho z nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dříve než nastanou

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl

** Firma AEye vystavovala na CESu LIDAR pro autonomní vozy ** Návštěvníkovi, který si auto vyfotil, poškodil laser snímač foťáku ** Je problém v LIDARu AEye, v laseru, nebo jinde?

Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko