Srážka podobně velkých galaxií způsobí, že obě jejich jádra zažehnou jako kvasary

• Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit
  • Nejdramatičtější jsou srážky galaxiií o zhruba stejné velikosti
  • V takovém případě se totiž z obou galaktických jade stanou kvasary

Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit a splynout do jediné velké galaxie. Taková srážka trvá nesmírně dlouho a na hvězdách a planetách uvnitř takových galaxií si většinou ničeho nevšimnou. Ale z dálky je to dechberoucí podívaná.

Podle nového výzkumu jsou nejdramatičtější takové srážky galaxií, během nichž splývají galaxie zhruba stejné velikosti. V takovém případě se totiž z obou galaktických jader, dotyčných galaxií stanou nesmírně zářivé a výkonné kvasary.

Když je ale jedna z galaxií v takové srážce mnohonásobně větší a hmotnější než druhá, třeba jako když Mléčná dráha požírá maličkou satelitní galaxii, tak se objeví jenom jediný kvasar nebo také žádný. Když dojde ke srážce velké a malé galaxie tak předem není možné říct, která supermasivní černá díra se rozsvítí jako kvasar. Zdá se, že je to věcí náhody.

Jde o to, že se při srážce galaxií promíchá jejich materiál, tedy hlavně kosmický plyn a prach. Přitom se množství materiálu dostane do oblasti jádra příslušné galaxie. Supermasivní černá díra v jádru galaxie se „probudí“, začne požírat hmotu a vysílat intenzivní elektromagnetické záření, jak správný kvasar.

Scott Barrows z Coloradské univerzity v Boulderu a jeho kolegové připouštějí, že srážky galaxií, v nichž se zažehnou dva kvasary, byly už dlouho předpovídány jako něco úžasného. Stejně se ale s chutí pustili do prohledávání oblohy a pomáhala jim v tom rentgenová observatoř NASA Chandra.

Nebylo to úplně snadné. Některé srážky galaxií i kvasary v nich jsou snadno rozpoznatelné. Když jsou ale dva kvasary hodně blízko u sebe, tak je to problém. Podle astronomů ale právě observatoř Chandra řeší podobné situace nejlépe

Pozorování Barrowse a spol. ukázala, že ve vesmíru jsou mnohem častější srážky nestejně velkých galaxií. Takové galaxie se srážejí a splývají asi 50krát častěji, nežli galaxie zhruba stejných velikostí.

V budoucnu by se badatelé chtěli zaměřit na to, jak splynutí supermasivních černých děr ovlivňuje galaxie, včetně zániku a tvorby hvězd.

Foto: NASA, ESA and A. Evans (Stony Brook University, New York, University of Virginia & National Radio Astronomy Observatory, Charlottesville, USA), CC BY 4.0

Diskuze (2) Další článek: Vyzkoušeli jsme počítačový trůn Ingrem za 5 000 dolarů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, USA, ESA, Brook University, Galaktické jádro, Velikost, Chandra, Srážka, Kvasar, Přitažlivost, Jádro, Kosmický plyn, Ston Brook University, New York, Velký, Černá díra, Charlottesville, Galaxie, Jak, Stejná velikost, Barro, Velká galaxie, Mléčná dráha

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple
Recenze SpaceX Starlink. Vesmírný internet v Česku předvádí slibný start

** Otestovali jsme v Česku jeden z prvních kusů satelitního internetu Starlink od SpaceX ** Instalace je jednoduchá a vše se dělá přes mobilní aplikaci ** Rychlosti jsou zatím až 270 Mb/s

StarlinkSpaceXTesty
Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Minimální požadavky na Windows 11 budou opravdu přísnější. Starší PC nemají na upgrade nárok

** Microsoft revidoval minimální požadavky na Windows 11 ** Jsou pořád hodně přísné, přidal navíc jen pár CPU ** Jedenáctky půjde nainstalovat i tak, ale neměli byste to dělat

Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?
Manipulace, neomezená moc a zisk na prvním místě. Kauza Facebook Papers otřásá Zuckerbergovým impériem