Výzkum | Astronomie

Srážka podobně velkých galaxií způsobí, že obě jejich jádra zažehnou jako kvasary

• Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit
  • Nejdramatičtější jsou srážky galaxiií o zhruba stejné velikosti
  • V takovém případě se totiž z obou galaktických jade stanou kvasary

Když se k sobě přiblíží dvě galaxie, tak se díky gravitační přitažlivosti mohou srazit a splynout do jediné velké galaxie. Taková srážka trvá nesmírně dlouho a na hvězdách a planetách uvnitř takových galaxií si většinou ničeho nevšimnou. Ale z dálky je to dechberoucí podívaná.

Podle nového výzkumu jsou nejdramatičtější takové srážky galaxií, během nichž splývají galaxie zhruba stejné velikosti. V takovém případě se totiž z obou galaktických jader, dotyčných galaxií stanou nesmírně zářivé a výkonné kvasary.

Když je ale jedna z galaxií v takové srážce mnohonásobně větší a hmotnější než druhá, třeba jako když Mléčná dráha požírá maličkou satelitní galaxii, tak se objeví jenom jediný kvasar nebo také žádný. Když dojde ke srážce velké a malé galaxie tak předem není možné říct, která supermasivní černá díra se rozsvítí jako kvasar. Zdá se, že je to věcí náhody.

Jde o to, že se při srážce galaxií promíchá jejich materiál, tedy hlavně kosmický plyn a prach. Přitom se množství materiálu dostane do oblasti jádra příslušné galaxie. Supermasivní černá díra v jádru galaxie se „probudí“, začne požírat hmotu a vysílat intenzivní elektromagnetické záření, jak správný kvasar.

Scott Barrows z Coloradské univerzity v Boulderu a jeho kolegové připouštějí, že srážky galaxií, v nichž se zažehnou dva kvasary, byly už dlouho předpovídány jako něco úžasného. Stejně se ale s chutí pustili do prohledávání oblohy a pomáhala jim v tom rentgenová observatoř NASA Chandra.

Nebylo to úplně snadné. Některé srážky galaxií i kvasary v nich jsou snadno rozpoznatelné. Když jsou ale dva kvasary hodně blízko u sebe, tak je to problém. Podle astronomů ale právě observatoř Chandra řeší podobné situace nejlépe

Pozorování Barrowse a spol. ukázala, že ve vesmíru jsou mnohem častější srážky nestejně velkých galaxií. Takové galaxie se srážejí a splývají asi 50krát častěji, nežli galaxie zhruba stejných velikostí.

V budoucnu by se badatelé chtěli zaměřit na to, jak splynutí supermasivních černých děr ovlivňuje galaxie, včetně zániku a tvorby hvězd.

Foto: NASA, ESA and A. Evans (Stony Brook University, New York, University of Virginia & National Radio Astronomy Observatory, Charlottesville, USA), CC BY 4.0

Diskuze (2) Další článek: Vyzkoušeli jsme počítačový trůn Ingrem za 5 000 dolarů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, ESA, Astronomie, USA, New York, Jak, Velikost, Přitažlivost, Velký, Černá díra, Velká galaxie, Chandra, Jádro, Galaktické jádro, Stejná velikost, Kosmický plyn, Srážka, Barro, Mléčná dráha, Galaxie, Ston Brook University, Nový výzkum, Kvasar

PythonHistorieProgramování
Zanedlouho vyjde podzimní verze Windows 10. Podívejte se, co je nového
Fluent DesignAktualizaceWindows 10Operační systémy

Windows 10MicrosoftLinux
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment