Srážky letadel s ptáky mají sezónní charakter, souvisejí s hnízděním a migrací | Ilustrace: AI DALL-E

Ilustrace: AI DALL-E

Srážky letadel s ptáky mají sezónní charakter, souvisejí s hnízděním a migrací

Kolize letadel s ptáky představují vážný problém, který ohrožuje nejen bezpečnost cestujících, ale i životy ptáků. První úmrtí pilota v důsledku srážky s ptákem bylo zaznamenáno již v roce 1912. Tento jev se objevuje především v období migrace a rozmnožování ptáků, tedy na severní polokouli v pozdním létě a na podzim a na jižní polokouli na jaře. V těchto obdobích se mláďata ptáků učí létat, což zvyšuje jejich náchylnost k nehodám.

Zázrak na řece Hudson

V této souvislosti můžeme zmínit „Zázrak na řece Hudson“ – příběh, který dokonale ilustruje, jak mohou kolize ptáků s letadly skončit nečekaně dramaticky a někdy i šťastně. 15. ledna 2009 odstartoval let US Airways 1549 z newyorského letiště LaGuardia, když během letu nad městem došlo ke střetu s hejnem hus. Následkem kolize ztratilo letadlo oba motory, což znamenalo, že pilot Chesley „Sully“ Sullenberger musel vymyslet nouzový plán.

Vzhledem k nízké výšce a nedostupnosti vhodné přistávací plochy se Sullenberger rozhodl pro manévr, který měl nepatrnou šanci na úspěch: pokusil se přistát na řece Hudson. Sledován napjatými zraky lidí na březích řeky i z budov města dokázal díky rychlé reakci a chladnokrevnosti pilot úspěšně přistát na hladině. Všech 155 pasažérů na palubě přežilo.

Tento incident podnítil nové debaty o bezpečnosti a o opatřeních proti ptákům v blízkosti letišť. Byla provedena řada studií o tom, jak se dá střetům s ptáky předejít nebo jejich následky minimalizovat. Příběh letu 1549 ukazuje, že i když jsou takové události nečekané a nebezpečné, mohou končit šťastně díky správným opatřením, technologiím a odvaze posádky.

Studie se podívala na ptáky

Ve studii, která sledovala sezónní vzory kolizí v různých částech světa a zahrnovala data ze 122 letišť z celkem 16 zemí na pěti kontinentech, se ukázalo, že počet srážek vrcholí v různých obdobích v závislosti na polokouli. Zatímco na severní polokouli dochází k nejvíce kolizím v srpnu a září, na jižní polokouli je nejvyšší riziko kolizí v dubnu. Tento rozdíl souvisí s odlišným klimatem a migračními trasami ptáků.

Ptáci v severních oblastech migrují, což ovlivňuje jejich počet v různých obdobích roku. Zatímco na severu dochází během roku k výrazným migracím, ptáci na jižní polokouli mají sezónní pohyby mnohem stabilnější, protože většinu povrchu jižní polokoule tvoří oceány, což zajišťuje stabilnější teploty.

Kolize s ptáky způsobují leteckým společnostem každoročně miliardové škody, které musejí pokrývat náklady na opravy a údržbu poškozených letadel. Proto letiště po celém světě implementují opatření, která mají riziko kolizí snížit, včetně sledování pohybu ptáků v okolí letišť a odstraňování zdrojů potravy z blízkosti vzletových a přistávacích drah.

Na základě výsledků studie mohou letiště v období podzimu, kdy je riziko kolizí nejvyšší, nasadit intenzivnější opatření proti ptákům. Například na severní polokouli se během těchto měsíců výrazně zvyšují počty ptáků na letištích, což vyžaduje intenzivnější zásahy, jako je plašení či přizpůsobení okolních ploch.

Je nutné sjednotit sběr dat

Migraci a rozmnožovací cykly ptáků ovlivňují probíhající klimatické změny, což může v budoucnu měnit sezónní charakter kolizí. Například posunutí období rozmnožování ptáků může vést k tomu, že kolize budou častější v jiných měsících, než je tomu dnes. To znamená, že letiště budou muset být flexibilní a přizpůsobovat své plány pro minimalizaci kolizí aktuálním podmínkám.

Studie zdůrazňuje potřebu lepšího sběru a sdílení dat o kolizích na globální úrovni. Standardizovaný přístup by umožnil lepší predikci a analýzu vzorců srážek, což by mohlo přispět k vývoji efektivnějších ochranných strategií. Tento přístup zahrnuje zavedení standardních jednotek pro měření kolizí a vytvoření jednotného systému pro management rizik.

Budoucí výzkum může těžit z nových technologií, jako jsou radary a veřejně dostupná data, která dokáží mapovat pohyb ptáků v okolí letišť. Tyto technologie by mohly umožnit přesnější sledování pohybu ptáků a efektivnější plánování opatření pro minimalizaci srážek. Taková data by také mohla pomoci v prevenci kolizí způsobených změnami migračních vzorců v důsledku klimatických změn.

Výsledky vědeckého bádání byly 18. září publikovány v odborném časopise Ecological Solutions and Evidence. Toto periodikum se zaměřuje na publikaci článků s přímým významem pro správu biologických zdrojů a ekologických systémů. Přísné recenzní řízení pomáhá udržovat vysoký standard publikovaných prací a zajišťuje, že výsledky výzkumu jsou spolehlivé a relevantní pro praxi.

Zdroje: besjournals.onlinelibrary.wiley.com, theconversation.com.

Určitě si přečtěte

Články odjinud