Boeing vyzkoušel záchranný systém kosmické lodě Starliner

• Boeing provedl test záchranného systému lodě Starliner.
  • Systém odnese loď do bezpečí v případě problémů na startovací rampě nebo během startu.

Boeing udělal v pondělí další krok na cestě k vypuštění kosmické lodě Starliner. Na základně White Sands Missile Range v Novém Mexiku byl otestován záchranný systém.

Boeing simuloval situaci, kdy na startovací rampě dojde k problému s raketou. Motory záchranného systému by v takovém případě odnesly loď s astronauty do bezpečí.

Startovací okno pro přibližně 90 sekundový test začne v pondělí v 15:00 našeho času. Živě je možné ho sledovat na NASA TV, nebo níže s českým komentářem.

NASA si vyjednala přímý přenos

Čtyři motory záchranného systému pracovaly několik sekund a vynesly kapsli do výšky 1,5 kilometru. Následně se loď pomoci dalších menších motorů otočila a přistála na padácích asi 1,5 km severně od startovací rampy. O měkké dosednutí se postaraly airbagy.

Test měl proběhnout už před více než rokem, ale při statickém zážehu se objevil problém s ventily motorů, který vedl k úniku hydrazinu. Firma musela následně provést úpravy.

Boeing se patrně chystal test odvysílat až ze záznamu. Ředitel NASA Jim Bridenstine ale uvedl, že si vyjednal přímý přenos. „Je to na mou žádost,“ napsal na Twitteru. Důvodem má být transparentnost. NASA se chce věnovat dobývání Měsíce a dopravu astronautů k Mezinárodní kosmické stanici přenechala soukromým firmám. Boeing a SpaceX už dostaly od amerických daňových poplatníků miliardy dolarů – SpaceX ještě navíc také za dopravu nákladu na stanici, která už pár let probíhá.

Bude první SpaceX, nebo Boeing?

Pokud půjde vše dobře, mohl by Boeing poslat Starliner před Vánocemi k ISS bez astronautů.

SpaceX už má obě části za sebou. Test únikového systému „z pevné pozice“ proběhl v květnu 2015 a první let lodě Crew Dragon k ISS v březnu 2019. Poté ale došlo k problémům při statickém testu motorů Crew Dragonu.

SpaceX ještě čeká dobrovolný test záchranného systému za letu (Crew Dragon se odpojí za letu od rakety Falcon 9) a poté první pilotovaný let. Termíny jsou ve hvězdách. K testu dojde snad ještě letos, k pilotovanému letu pak na začátku příštího roku. Vrátí Američany do vesmíru první Boeing, nebo SpaceX? Uvidíme..

Diskuze (25) Další článek: Aby byla Wikipedie důvěryhodnější, vyvinul Internet Archive systém náhledů citací z knih

Témata článku: SpaceX, loď, Boeing, Crew Dragon, Falcon, Starliner, Rampa, NASA TV, Kosmická loď, Systém, Nové Mexiko, Startovací rampa, Záchranný systém, Test, White Sands, Loď Starliner, Jim Bridenstine, Transparentnost

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
Miyazaki je fanda oldschoolovek. Bez ICO by prý Dark Souls nikdy nevzniklo

V Japonsku se slavilo 20. výročí od vydání PS2 legendy.

Radek Wunderlich