SpaceX | Elon Musk | Raketa | BFR

SpaceX poprvé zažehla motor Raptor v maketě lodě Starship. Musk se pochlubil videem

  • SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR)
  • Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars
  • Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

Starship je chystá raketa od SpaceX. Bude se skládat z kosmické lodi (Starship), tankeru a vlastní opakovatelně použitelné rakety Super Heavy. Hlavním úkolem je doprava lidi na Mars. Starship může také létat k Měsíci, přepravovat lidi mezi vzdálenými místy na Zemi, nebo dopravovat náklad na oběžnou dráhu. Od stávajících raket se má lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. První testy by měly začít v roce 2019.

Článek průběžně aktualizujeme, přidáváme nové informace o Starship.

Aktualizace 6. 4. 2019

SpaceX 4. dubna poprvé nastartovala metanový motor Raptor v maketě kosmické lodě Starship. Po tomto prvním statickém zážehu mají následovat první skoky makety, která dostala název Starhopper. Na začátku bude disponovat jediným motorem, později přibudou ještě další dva. Připomeňme, že skutečná Starship bude disponovat celkem 7 Raptory a raketa Super Heavy dokonce 31.

Při vývoji Starship postupuje SpaceX stejně jako při vývoji Falconu 9. Předchůdcem rakety byl v letech 2012 až 2013 Grasshopper. Prototyp prvního stupně se vždy vznesl nahoru a poté zase pomalu přistál.

Aktualizace 19. 3. 2019

Elon Musk na svém Twitteru předevčírem zveřejnil krátké video, v němž představil speciální hexagonální „kachličky“, které budou tvořit tepelný štít Starshipu.

Ve videu vidíte, jak inženýři SpaceX zahřáli tyto kachličky na cca 1400 stupňů Celsia, což je podle šéfa jmenované firmy „orbitální vstupní teplota“. To znamená, že technicky vzato mohou odolat teplotě vznikající při opětovném vstupu do atmosféry Země.

Kachličkami bude obložena pouze ta strana Starshipu, která vstupuje do atmosféry jako první. „Na závětrné (nebo zadní) straně není štít potřebný,“ komentoval to Musk.

Slavný vizionář rovněž slíbil, že Starship bude díky systému transpiračního chlazení schopen dalšího letu ihned po přistání. „Nulová renovace,“ dodal.

Aktualizace 18. 2. 2019

Walt Enguland, ředitel Space Technology and Exploration Directorate (STMD), v novém rozhovoru pro Business Insider varoval, že realizace tohoto Muskova projektu bude mnohem obtížnější než realizace jakéhokoliv dosavadního projektu NASA.

„Pro nás ani SpaceX to nebude jednoduché,“ konstatoval.

Enguland má obavy zejména ze záměru chladit raketu pomocí „krvácení“ skrz malé póry. Zajímá ho, co se stane například v případě, že se na raketu vykálí pták a trus několik těchto otvorů ucpe.

„Viděl jsem situace, kdy se ucpal jeden kanál… a okamžitě to vedlo ke spálení. Model zmizí v hypersonickém aerodynamickém tunelu. Je tu tolik energie a tolik tepla, že se téměř vypaří,“ uvedl.

Aktualizace 7. 2. 2019

Space X začala testovat motor Raptor. Ten je poháněn kryogenním kapalným metanem a kapalným kyslíkem (LOX), což ho odlišuje od raketových motorů Merlin. Ty využívají směs leteckého petroleje a LOX.

Po dokončení bude Starship disponovat celkem sedmi těmito motory, z nichž každý bude poskytovat dvakrát větší tah než Merlin 1D ve Falconu 9. Současná verze Raptoru je prý ve srovnání s plánovanými pozdějšími verzemi zjednodušená, což urychlilo proces přípravy Starshipu na první let.

Starship obletí Měsíc

20. listopadu oznámil Elon Musk, že celý systém (původně BFR) ponese název Starship. Opakovatelně použitelný první stupeň se bude jmenovat Super Heavy.

18. září představila SpaceX podrobnosti o pilotovaném obletu Měsíce. Náklady na misi zaplatí z části japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který s sebou vezme několik umělců z celého světa. Pětidenní oblet Měsíce by se mohl uskutečnit nejdříve v roce 2023.

Na tiskové konferenci představil Musk také novou podobu lodě, která bude větší a disponovat křídly pro průlet atmosférou a přistání.

Největší raketa všech dob

V září 2016 Elon Musk oznámil, že chce už za pár let poslat lidi na Mars a využít k tomu zcela novou strukturu zvanou ITS (Meziplanetární dopravní prostředek). Spočívala by v obří raketě, která by měla opakovaně použitelné první stupně a možnost dotankovat palivo na oběžné dráze.

Raketa i kosmická loď se o rok později začaly označovat souhrnně jako BFR. Co zkratka znamená? Někdo tvrdí, že Big Fucking Rocket, šéfka SpaceX uvedla, že Big Falcon Rocket a velký fanoušek her Elon Musk zase zmiňuje zbraň BFG ze hry Doom.

Starship je skládačka ze dvou částí

Raketa Starship bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď.

Super Heavy (booster): samotnou raketu bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovatelně použitelná. Výška rakety má být podle zatím poslední koncepce 63 metrů a průměr bude mít 9 metrů.

Po vynesení nákladu se raketa vrátí zpět na pevninu. Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Nosnost rakety má být 100 tun.

Kosmická loď (Starship): bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Sama bude disponovat sedmi motory Raptor. Výška lodi má být 55 metrů a průměr 9 metrů. Uvnitř bude okolo 1000 m3 prostoru, což je o dva řády více ve srovnání s lodí Crew Dragon.

Kosmická loď bude disponovat menšími křídly na přídi a většími v zadní části. Křídla mají usnadnit průlet atmosférou. Zadní křídla také poslouží jako přistávací nohy.

Loď má být dostupná ve třech variantách:

  • Pilotovaná loď bude dopravovat lidi do vesmíru.
  • Tanker dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars
  • Bezpilotní loď bude velkotonážní nákladní lodí, která bude disponovat velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.

Velký průměr (9 metrů) usnadní vynášení objemnějších družic. Například raketa Ariane 5 má průměr necelých 6 metrů. Evropskou raketu zmiňujeme záměrně. Za dva roky vynese Dalekohled Jamese Webba, který bude dost komplikovaně složený, aby se do rakety vůbec vešel.

Motory Raptor budou používat metan

Současné motory Merlin používané u stávajících raket Falcon používají směs kapalného kyslíku a jako palivo petrolej RP-1. Jiné rakety využívají například kapalný vodík. Raptory rakety Starship bude pohánět kyslík a metan, což má řadu výhod. Metan lze vyrobit na Marsu, ale je také lepší u opakovatelně použitelných raket.

Vývoj lodi i testování motorů Raptor je už v plném proudu. Stavba Starship má probíhat v přístavu v San Pedro v Los Angeles (mapa).

První testy v roce 2019

5. ledna Elon Musk na Twitteru uvedl, že první test by mohl proběhnout již za 4 týdny. Ale jen za předpokladu, že všechno půjde dobře. „Pravděpodobně to znamená 8 týdnů kvůli nepředvídatelným problémům,“ podotknul.

Musk rovněž zveřejnil nový obrázek modelu Starshipu a prozradil, že finální verze bude disponovat okny. TechCrunch jeho vizi kosmické lodi označil za „velkolepou.“

S prvními lety do vesmíru se počítá v roce 2020. První orbitální lety by mohly začít z plovoucí plošiny.

Diskuze (57) Další článek: Apple prohrál. Švýcarský výrobce hodinek Swatch smí používat slogan Tick Different

Témata článku: Věda, Vesmír, Země, USA, SpaceX, Elon Musk, Evropa, Raketa, Měsíc, Mars, Falcon Heavy, Falcon, Crew Dragon, Doom, Starship, BFR, Ariane, Kapalný vodík, Plovoucí plošina, Použitelná raketa, První test, Plánované využití, Plný proud, Los Angeles, Spáč