BFS u Měsíce. Půjde o první pilotovaný oblet Měsíce od dob Apolla.  Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFS u Měsíce. Půjde o první pilotovaný oblet Měsíce od dob Apolla.  | Foto: SpaceX, CC 1.0

BFR a BFS (verze 3 ze září 2018) Foto: SpaceX

BFR a BFS (verze 3 ze září 2018) | Foto: SpaceX

Nová podoba BFS (verze 3 ze září 2018) Foto: SpaceX

Nová podoba BFS (verze 3 ze září 2018) | Foto: SpaceX

BFS (vpředu) po odpojení od BFR, která zahájila návrat na Zemi. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFS (vpředu) po odpojení od BFR, která zahájila návrat na Zemi. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Při obletu Měsíce mají být na palubě BFS umělci, kteří využijí inspirující let ke své práci.  Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Při obletu Měsíce mají být na palubě BFS umělci, kteří využijí inspirující let ke své práci.  | Foto: SpaceX, CC 1.0

BFS (vpředu) po odpojení od BFR, která zahájila návrat na Zemi. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFS (vpředu) po odpojení od BFR, která zahájila návrat na Zemi. | Foto: SpaceX, CC 1.0

BFR při startu  Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFR při startu  | Foto: SpaceX, CC 1.0

BFR bude mít výšku 118 metrů, což je o 7 metrů více než Saturn V Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFR bude mít výšku 118 metrů, což je o 7 metrů více než Saturn V | Foto: SpaceX, CC 1.0

Od stávajících raket se má BFR lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Od stávajících raket se má BFR lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. | Foto: SpaceX, CC 1.0

BFR bude univerzální raketa kombinovaná s kosmickou lodí. Poslouží jako dopravní prostředek k cestám na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars. Navíc může fungovat i pro mezikontinentální lety na Zemi. Na snímku je verze z roku 2017. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

BFR bude univerzální raketa kombinovaná s kosmickou lodí. Poslouží jako dopravní prostředek k cestám na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars. Navíc může fungovat i pro mezikontinentální lety na Zemi. Na snímku je verze z roku 2017. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Raketa BFR bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Raketa BFR bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Booster je samotná hnací raketa, kterou bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovaně použitelná. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Booster je samotná hnací raketa, kterou bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovaně použitelná. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Kosmická loď bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Na snímku je verze z roku 2017. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Kosmická loď bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Na snímku je verze z roku 2017. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Zde je ve vizualizaci znázorněn právě ten moment, kdy se kosmická loď BFR oddělila od boosteru. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Zde je ve vizualizaci znázorněn právě ten moment, kdy se kosmická loď BFR oddělila od boosteru. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Kosmická loď pokračuje v cestě, třeba na Měsíc... Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Kosmická loď pokračuje v cestě, třeba na Měsíc... | Foto: SpaceX, CC 1.0

Booster se vrací zpátky na Zemi. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Booster se vrací zpátky na Zemi. | Foto: SpaceX, CC 1.0

To už má SpaceX natrénováno s raketami Falcon, ale tentokrát bude vše fungovat ještě lépe. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

To už má SpaceX natrénováno s raketami Falcon, ale tentokrát bude vše fungovat ještě lépe. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Vynášená loď může bude trojího typu: 1) Pilotovaná loď (BFR spaceship) bude dopravovat lidi do vesmíru. 2) Tanker (BFR tanker) dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars. 3) Bezpilotní loď (BFR satellite delivery spacecraft) pro dopravu nákladu. Na obrázku je pilotovaná loď spojená na oběžné dráze s tankerem. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Vynášená loď může bude trojího typu: 1) Pilotovaná loď (BFR spaceship) bude dopravovat lidi do vesmíru. 2) Tanker (BFR tanker) dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars. 3) Bezpilotní loď (BFR satellite delivery spacecraft) pro dopravu nákladu. Na obrázku je pilotovaná loď spojená na oběžné dráze s tankerem. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Na měsíc dorazí samotná kosmická loď. Jejich 7 motorů a zásoby paliva budou stačit k tomu, aby pak z Měsíce opět sama odletěla bez potřeby boosteru. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Na měsíc dorazí samotná kosmická loď. Jejich 7 motorů a zásoby paliva budou stačit k tomu, aby pak z Měsíce opět sama odletěla bez potřeby boosteru. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Počítá se s rutinními lety k ISS Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Počítá se s rutinními lety k ISS | Foto: SpaceX, CC 1.0

Ať už s nákladem nebo lidskou posádkou. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Ať už s nákladem nebo lidskou posádkou. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Kosmická loď BFR s raketou před startem Foto: SpaceX,  Public Domain

Kosmická loď BFR s raketou před startem | Foto: SpaceX, Public Domain

Start rakety a kosmické lodě (vizualizace původní o trochu větší verze) Foto: SpaceX,  Public Domain

Start rakety a kosmické lodě (vizualizace původní o trochu větší verze) | Foto: SpaceX, Public Domain

Podobně jako první stupeň Falconu 9, také budoucí Muskova mega raketa bude znovupoužitelná. Foto: SpaceX,  Public Domain

Podobně jako první stupeň Falconu 9, také budoucí Muskova mega raketa bude znovupoužitelná. | Foto: SpaceX, Public Domain

Po dotankováni paliva odstartuje s další lodí. Foto: SpaceX,  Public Domain

Po dotankováni paliva odstartuje s další lodí. | Foto: SpaceX, Public Domain

Kosmická loď se na oběžné dráze spojí s tankerem Foto: SpaceX,  Public Domain

Kosmická loď se na oběžné dráze spojí s tankerem | Foto: SpaceX, Public Domain

BFR při meziplanetárním letu s roztaženými solárními "plachtami" Foto: SpaceX,  Public Domain

BFR při meziplanetárním letu s roztaženými solárními "plachtami" | Foto: SpaceX, Public Domain

Přílet k Marsu Foto: SpaceX,  Public Domain

Přílet k Marsu | Foto: SpaceX, Public Domain

Také na Marsu bude potřeba tepelného štítu, přestože je atmosféra řidší než pozemská. Foto: SpaceX,  Public Domain

Také na Marsu bude potřeba tepelného štítu, přestože je atmosféra řidší než pozemská. | Foto: SpaceX, Public Domain

Po přistání na Marsu Foto: SpaceX,  Public Domain

Po přistání na Marsu | Foto: SpaceX, Public Domain

Musk chce dopravit člověka na Mars už v roce 2024 Foto: SpaceX,  Public Domain

Musk chce dopravit člověka na Mars už v roce 2024 | Foto: SpaceX, Public Domain

Podle představ Muska by mohla loď přistávat kdekoliv – včetně měsíců Jupiteru Foto: SpaceX,  Public Domain

Podle představ Muska by mohla loď přistávat kdekoliv – včetně měsíců Jupiteru | Foto: SpaceX, Public Domain

Loď u Saturnu Foto: SpaceX,  Public Domain

Loď u Saturnu | Foto: SpaceX, Public Domain

a u Jupiteru Foto: SpaceX,  Public Domain

a u Jupiteru | Foto: SpaceX, Public Domain

Přistání na Marsu Foto: SpaceX,  Public Domain

Přistání na Marsu | Foto: SpaceX, Public Domain

Takto pak může vypadat cedule nástupního terminálu k pozemské mezikontinentální dopravě prostřednictvím BFR

Takto pak může vypadat cedule nástupního terminálu k pozemské mezikontinentální dopravě prostřednictvím BFR

Bezmála 12 tisíc kilometrů za 39 minut? S BFR to bude možné

Bezmála 12 tisíc kilometrů za 39 minut? S BFR to bude možné

Rakety přitom nebudou vyžadovat velká letiště, postačí jim plovoucí pontony umístěné při pobřeží velkých měst.

Rakety přitom nebudou vyžadovat velká letiště, postačí jim plovoucí pontony umístěné při pobřeží velkých měst.

Start k mezikontinentálnímu letu

Start k mezikontinentálnímu letu

Podobné lety sice vypadají neekonomicky, ale SpaceX si slibuje dramatické snížení nákladů už jen tím, že BFR zvládne cestu například mezi USA a Evropou několikrát denně, což se o dopravním letadle říct nedá.

Podobné lety sice vypadají neekonomicky, ale SpaceX si slibuje dramatické snížení nákladů už jen tím, že BFR zvládne cestu například mezi USA a Evropou několikrát denně, což se o dopravním letadle říct nedá.

Také u mezikontinentálních letů bude použitý booster, který se vrátí zpátky na základnu

Také u mezikontinentálních letů bude použitý booster, který se vrátí zpátky na základnu

BFR má pojmout asi 100 lidí. SpaceX předpokládá, že celá BFR bude postupně zvětšovat s dalším technologickým vývojem.

BFR má pojmout asi 100 lidí. SpaceX předpokládá, že celá BFR bude postupně zvětšovat s dalším technologickým vývojem.

Letů mezi kontinenty se ale dříve než za 10 let asi nedočkáme, už třeba jen kvůli složité certifikaci.

Letů mezi kontinenty se ale dříve než za 10 let asi nedočkáme, už třeba jen kvůli složité certifikaci.

Budoucí kosmická loď SpaceX u ISS Foto: SpaceX,  Public Domain

Budoucí kosmická loď SpaceX u ISS | Foto: SpaceX, Public Domain

Kosmická loď vypouští větší družici Foto: SpaceX,  Public Domain

Kosmická loď vypouští větší družici | Foto: SpaceX, Public Domain

Loď BFR na Měsíci Foto: SpaceX,  Public Domain

Loď BFR na Měsíci | Foto: SpaceX, Public Domain

Srovnání s ostatními současnými a především budoucími vesmírnými nosiči. Foto:  Thorenn ,  CC BY-SA 4.0

Srovnání s ostatními současnými a především budoucími vesmírnými nosiči. | Foto: Thorenn, CC BY-SA 4.0

Prototyp nádrže BFR na kapalný kyslík. Foto: SpaceX

Prototyp nádrže BFR na kapalný kyslík. | Foto: SpaceX

Nástroj pro výrobu BFR ukázal Musk v dubnu 2018. Foto: Elon Musk, SpaceX

Nástroj pro výrobu BFR ukázal Musk v dubnu 2018. | Foto: Elon Musk, SpaceX

Test motoru Raptor Foto: SpaceX,  Public Domain

Test motoru Raptor | Foto: SpaceX, Public Domain

Test motoru Raptor Foto: SpaceX,  Public Domain

Test motoru Raptor | Foto: SpaceX, Public Domain

BFR a BFS (verze 3 ze září 2018) Foto: SpaceX
Nová podoba BFS (verze 3 ze září 2018) Foto: SpaceX
BFS (vpředu) po odpojení od BFR, která zahájila návrat na Zemi. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0
Při obletu Měsíce mají být na palubě BFS umělci, kteří využijí inspirující let ke své práci.  Foto:  SpaceX ,  CC 1.0
54
Fotogalerie

Obří rakety Starship budou pravděpodobně startovat z příbřežních kosmodromů

  • SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR)
  • Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars
  • Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

Starship je chystá raketa od SpaceX. Bude se skládat z kosmické lodi (Starship), tankeru a vlastní opakovatelně použitelné rakety Super Heavy. Hlavním úkolem je doprava lidi na Mars. Starship může také létat k Měsíci, přepravovat lidi mezi vzdálenými místy na Zemi, nebo dopravovat náklad na oběžnou dráhu. Od stávajících raket se má lišit svými motory, koncepcí i využitím. A hlavně bude obrovská. První testy by měly začít v roce 2019.

Článek průběžně aktualizujeme, přidáváme nové informace o Starship.

Aktualizace 6.11.2019

Elon Musk v pondělí na Twitteru uvedl, že kosmodromy, z nichž budou vypouštěny rakety Starship, se pravděpodobně budou muset nacházet na moři, ve vzdálenosti zhruba 30 kilometrů od pobřeží.

Důvodem je hlučnost Starshipu, která by představovala problém zejména v případě častých denních letů.

Připomeňme, že dotyčná raketa by měla sloužit nejen k cestám do vesmíru, ale i coby nejrychlejší dopravní letadlo světa. Díky přidání několika motorů Raptor by mohla startovat bez prvního stupně, přičemž transatlantický let by jí trval přibližně hodinu.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell předloni prohlásila, že tento dopravní systém bude nejspíš zprovozněn v horizontu deseti let. Zbývá však ještě jedna otázka: jak se pasažéři do výše zmíněných příbřežního kosmodromů dostanou? Musk zůstal věren své pověsti vizionáře s averzí k riziku a navrhl, že by je tam mohl dopravovat Boring Company Hyperloop.

Aktualizace 2. 10. 2019

Elon Musk v úterý zveřejnil video, které ukazuje ohromný – byť zatím nedokončený – interiér prototypu kosmické lodi Starship. Ta bude nakonec vysoká cca 50 metrů a dvakrát silnější než raketa Saturn V, která byla používaná v rámci programů Apollo a Skylab.

Prototyp byl představen během sobotní prezentace, která se konala v areálu SpaceX v texaském Boca Chica. A už nyní je jasné, že jeho nadcházející testování bude zajímavé.

„Tímto motorem prochází tolik energie, že se na mnoha místech blíží k hranici známé materiálové fyziky,“ uvedl Musk.

Pokud jde o poněkud neatraktivní vzhled, úspěšný podnikatel a vynálezce slíbil, že produkční verze bude „mnohem víc lesklá než tento prototyp“.

Aktualizace 6. 8. 2019

Elon Musk na Twitteru uvedl, že do konce tohoto měsíce by měly být připraveny dva samostatné prototypy rakety Starship – byť není jasné, zda jen ke „skoku“, nebo i k delší cestě.

SpaceX chce 24. srpna v texaském Boca Chica uspořádat prezentaci, na níž představí dosavadní pokroky v projektu Starship. A Musk se v dané souvislosti nechal slyšet, že jeho společnost by do tohoto termínu „měla mít Starship Mk1 se třemi Raptory téměř nachystaný k letu“.

Jak jsme vás již informovali, v současné době na vývoji Starshipu pracují dva týmy: jeden ve výše zmíněném Boca Chica a druhý v Cocoa na Floridě.

19. července přitom slavný vizionář napsal, že oba prototypy budou létat za „2 až 3 měsíce“ – tudíž pokud to nakonec bude už v srpnu, půjde o značný pokrok oproti původnímu plánu.

Aktualizace 23. 7. 2019

Přestože prototyp Starshipu se teprve připravuje na svůj první svůj první zkušební let bez úvazu, Elon Musk už plánuje „super těžkou“ verzi, která bude disponovat až 41 motory Raptor.

Pokud šéf SpaceX tuto myšlenku skutečně uvede v život, půjde o jednoznačně nejsilnější raketu, jaká kdy byla postavena.„Starship Super Heavy s 35 Raptory,“ nastínil svou vizi v neděli na Twitteru.

Zmíněných 35 motorů by mělo fungovat coby první stupeň, který zajistí průlet atmosférou Země. Zbývajících 6 motorů by pak Starshipu umožnilo absolvovat cestu na vzdálená místa (například na Mars).

Teslarati odhaduje, že taková raketa by měla dvakrát větší tah než slavný Saturn V či Space Launch System, který právě nyní vyvíjí NASA. V důsledku toho by potřebovala extrémně robustní odpalovací plošinu – nicméně jak dokazuje následující tweet, Musk myslel i na to:

Aktualizace 22. 7. 2019

Prototyp Starshipu ve středu během statického požárního testu pohltila obří ohnivá koule. Podle Elona Muska však tzv. Starhopper tuto událost přečkal bez výraznějších škod a brzy bude opět schopen letu. „Velkou výhodou je, že je vyroben z vysoce odolné nerezové oceli: trocha tepla ho nepotrápí,“ komentoval to šéf SpaceX.

Starhopper se již brzy (pravděpodobně tento týden) pokusí o svůj první zkušební let bez úvazu, při němž by měl vznést do výšky 20 metrů. Odborníci z výše jmenované firmy však před sebou mají ještě spoustu práce.

Starshopper je totiž nyní vybaven pouze jedním motorem Raptor, zatímco plně funkční Starship – který by mohl pojmout až 100 cestujících – jich bude mít šest (tedy o jeden méně, než bylo oznámeno dříve).

Na vývoji této obří kosmické lodi v současné době pracují dva týmy: jeden na Floridě a druhý v Texasu. Ty spolu vzájemně „soutěží“ o to, který ke vzniku Starshipu přispěje větší měrou.

Aktualizace 6. 4. 2019

SpaceX 4. dubna poprvé nastartovala metanový motor Raptor v maketě kosmické lodě Starship. Po tomto prvním statickém zážehu mají následovat první skoky makety, která dostala název Starhopper. Na začátku bude disponovat jediným motorem, později přibudou ještě další dva. Připomeňme, že skutečná Starship bude disponovat celkem 7 Raptory a raketa Super Heavy dokonce 31.

Při vývoji Starship postupuje SpaceX stejně jako při vývoji Falconu 9. Předchůdcem rakety byl v letech 2012 až 2013 Grasshopper. Prototyp prvního stupně se vždy vznesl nahoru a poté zase pomalu přistál.

Aktualizace 19. 3. 2019

Elon Musk na svém Twitteru předevčírem zveřejnil krátké video, v němž představil speciální hexagonální „kachličky“, které budou tvořit tepelný štít Starshipu.

Ve videu vidíte, jak inženýři SpaceX zahřáli tyto kachličky na cca 1400 stupňů Celsia, což je podle šéfa jmenované firmy „orbitální vstupní teplota“. To znamená, že technicky vzato mohou odolat teplotě vznikající při opětovném vstupu do atmosféry Země.

Kachličkami bude obložena pouze ta strana Starshipu, která vstupuje do atmosféry jako první. „Na závětrné (nebo zadní) straně není štít potřebný,“ komentoval to Musk.

Slavný vizionář rovněž slíbil, že Starship bude díky systému transpiračního chlazení schopen dalšího letu ihned po přistání. „Nulová renovace,“ dodal.

Aktualizace 18. 2. 2019

Walt Enguland, ředitel Space Technology and Exploration Directorate (STMD), v novém rozhovoru pro Business Insider varoval, že realizace tohoto Muskova projektu bude mnohem obtížnější než realizace jakéhokoliv dosavadního projektu NASA.

„Pro nás ani SpaceX to nebude jednoduché,“ konstatoval.

Enguland má obavy zejména ze záměru chladit raketu pomocí „krvácení“ skrz malé póry. Zajímá ho, co se stane například v případě, že se na raketu vykálí pták a trus několik těchto otvorů ucpe.

„Viděl jsem situace, kdy se ucpal jeden kanál… a okamžitě to vedlo ke spálení. Model zmizí v hypersonickém aerodynamickém tunelu. Je tu tolik energie a tolik tepla, že se téměř vypaří,“ uvedl.

Aktualizace 7. 2. 2019

Space X začala testovat motor Raptor. Ten je poháněn kryogenním kapalným metanem a kapalným kyslíkem (LOX), což ho odlišuje od raketových motorů Merlin. Ty využívají směs leteckého petroleje a LOX.

Po dokončení bude Starship disponovat celkem sedmi těmito motory, z nichž každý bude poskytovat dvakrát větší tah než Merlin 1D ve Falconu 9. Současná verze Raptoru je prý ve srovnání s plánovanými pozdějšími verzemi zjednodušená, což urychlilo proces přípravy Starshipu na první let.

Starship obletí Měsíc

20. listopadu oznámil Elon Musk, že celý systém (původně BFR) ponese název Starship. Opakovatelně použitelný první stupeň se bude jmenovat Super Heavy.

18. září představila SpaceX podrobnosti o pilotovaném obletu Měsíce. Náklady na misi zaplatí z části japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který s sebou vezme několik umělců z celého světa. Pětidenní oblet Měsíce by se mohl uskutečnit nejdříve v roce 2023.

Na tiskové konferenci představil Musk také novou podobu lodě, která bude větší a disponovat křídly pro průlet atmosférou a přistání.

Největší raketa všech dob

V září 2016 Elon Musk oznámil, že chce už za pár let poslat lidi na Mars a využít k tomu zcela novou strukturu zvanou ITS (Meziplanetární dopravní prostředek). Spočívala by v obří raketě, která by měla opakovaně použitelné první stupně a možnost dotankovat palivo na oběžné dráze.

Raketa i kosmická loď se o rok později začaly označovat souhrnně jako BFR. Co zkratka znamená? Někdo tvrdí, že Big Fucking Rocket, šéfka SpaceX uvedla, že Big Falcon Rocket a velký fanoušek her Elon Musk zase zmiňuje zbraň BFG ze hry Doom.

Starship je skládačka ze dvou částí

Raketa Starship bude mít dvě základní části – tzv. booster a kosmickou loď.

Super Heavy (booster): samotnou raketu bude pohánět 31 motorů Raptor a bude opakovatelně použitelná. Výška rakety má být podle zatím poslední koncepce 63 metrů a průměr bude mít 9 metrů.

Po vynesení nákladu se raketa vrátí zpět na pevninu. Přistání má být tak přesné, že nebudou potřeba ani přistávací nohy. Raketa rovnou dosedne na „startovací slot“ a bude se připravovat k dalšímu letu. Nosnost rakety má být 100 tun.

Kosmická loď (Starship): bude připevněna k boosteru, který ji pomůže dostat se do potřebné výšky a poté se od něj odpoutá. Sama bude disponovat sedmi motory Raptor. Výška lodi má být 55 metrů a průměr 9 metrů. Uvnitř bude okolo 1000 m3 prostoru, což je o dva řády více ve srovnání s lodí Crew Dragon.

Kosmická loď bude disponovat menšími křídly na přídi a většími v zadní části. Křídla mají usnadnit průlet atmosférou. Zadní křídla také poslouží jako přistávací nohy.

Loď má být dostupná ve třech variantách:

  • Pilotovaná loď bude dopravovat lidi do vesmíru.
  • Tanker dopraví na oběžnou dráhu zásoby paliva pro dálkové lety pilotované lodi na Měsíc či Mars
  • Bezpilotní loď bude velkotonážní nákladní lodí, která bude disponovat velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.

Velký průměr (9 metrů) usnadní vynášení objemnějších družic. Například raketa Ariane 5 má průměr necelých 6 metrů. Evropskou raketu zmiňujeme záměrně. Za dva roky vynese Dalekohled Jamese Webba, který bude dost komplikovaně složený, aby se do rakety vůbec vešel.

Motory Raptor budou používat metan

Současné motory Merlin používané u stávajících raket Falcon používají směs kapalného kyslíku a jako palivo petrolej RP-1. Jiné rakety využívají například kapalný vodík. Raptory rakety Starship bude pohánět kyslík a metan, což má řadu výhod. Metan lze vyrobit na Marsu, ale je také lepší u opakovatelně použitelných raket.

Vývoj lodi i testování motorů Raptor je už v plném proudu. Stavba Starship má probíhat v přístavu v San Pedro v Los Angeles (mapa).

První testy v roce 2019

5. ledna Elon Musk na Twitteru uvedl, že první test by mohl proběhnout již za 4 týdny. Ale jen za předpokladu, že všechno půjde dobře. „Pravděpodobně to znamená 8 týdnů kvůli nepředvídatelným problémům,“ podotknul.

Musk rovněž zveřejnil nový obrázek modelu Starshipu a prozradil, že finální verze bude disponovat okny. TechCrunch jeho vizi kosmické lodi označil za „velkolepou.“

S prvními lety do vesmíru se počítá v roce 2020. První orbitální lety by mohly začít z plovoucí plošiny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud