Start Crew Dragonu se opět odkládá. Už má 2,5 měsíce zpoždění

Názory k článku

jehoVista  |  12. 10. 2020 12:08  |  Linux Firefox 80.0

To zas bude v diskuzich nablito.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cernakus  |  12. 10. 2020 12:23  |  Microsoft Windows 10 Chrome 86.0.4240.75

To nijak nepřekvapuje. Americké rakety obecně a zejména Falcon jsou děsné cintlivky takže jsou posuny velmi časté. Ale lepší být opatrný, než se pak kát. Navíc raketa a kosmická loď Sojuz jsou mimořádně robustní. Ani nové sovětské a ruské rakety takové robustnosti komplexu nedosahují. Proto je těžké je nahradit i v Rusku. Navíc NASA s tím počítala, proto koupila další sesla v Sojuzu. Navenek se sice NASA povinně tváří, že jsou Muskátor a spol spásou, ale vnitřně moc dobře vědí, jaká je realita. Vědí to minimálně od doby, kdy museli jejich techničtí manažeři naklusat do SPX a dočasně převzít vývoj Dragonu aby vůbec prolezl certifikacemi (tehdy pouze na manévrování a dokování u ISS), protože to chlapci nebyli schopni dotáhnout sami.Takže vše jede podle "plánu". Akorát je to prostě schíza pro manažery a zaměstnance NASA. Něco jako v automobilovém průmyslu, kdy drtivá většina ve Škodovce (vč. manažerů) interně říká, že elektromobilita jak je tlačená shora je totální lejno, ale na venek se všichni tváří, že je to krásné, voňavé a růžové.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (27)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
DDRatm  |  12. 10. 2020 17:49  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

Kdysi dávno, ještě v době kdy bylo přistání prvního stupně Falconu malým zázrakem si konsorcium Ariane nechalo udělat studii o proveditelnosti a rentabilitě něčeho podobného.
Tehdy studie konstatovala, že největším problémem znovupoužitelnosti je ztráta kontinuity při výrobě základního hardwaru nosičů. To znamená hlavně zkušeností techniků a jejich schopností, která je s výrobou každého nového kusu stále obnovována. Ergo, hrozí že tito zkušení technici prostě odejdou, protože pro ně nebude práce.
Myslím, že se toto právě zažívá SpaceX, která se sice snaží protlačovat znovupoužitelnost, avšak zákaznící raději volí nepoužité, nové Falcony. Problém je o to větší, že zkušení technici, musejí přebíhat z repase použitých stupňů, k výrobě nových a ještě k tomu k vývoji Starship.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (27)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Pepe28  |  13. 10. 2020 00:14  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.121

A hle Jak se práší za kočárem Start reused měl stát polovinu už ve 2017... a opět srovnání s letadlem a jen "zlomek" ceny nového nosiče. Ale cena - ta je stále stejná ... čím to je, čím to je... Naštěstí ne všechny články se mažou a upravují...https://www.sciencefocus.com/space/how-does-spacex-bui... ... After its successful landing, the Falcon 9’s first stage is returned to the Horizontal Integration Facility where it can be checked out, refurbished, and readied for another launch. Reusing the stage is much cheaper than building a new one for every launch. The SES-10 mission in March 2017 was the first time a core stage of an orbit-capable rocket has been reused, and the cost was “substantially less than half” of what it would have cost to build a brand new stage.Elon Musk has likened single-use rockets to single-use aeroplanes. If an airline had to scrap a Boeing 747 after every flight, then the cost of flying would be prohibitively expensive for the average traveller. But aeroplanes aren’t single-use, they’re refuelled for another flight. If a rocket can be refuelled like an aeroplane, then the enormous cost of a spaceflight could drop to a fraction of what it is now. And imagine the implications of that!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor