Mozek | Deprese

Stimulace určité části mozku zmírňuje symptomy deprese

Několikaminutová stimulace tzv. laterální orbitofrontální kůry mírnými elektrickými impulzy téměř okamžitě zlepšila náladu lidí s příznaky deprese. Plyne to z výsledků nového výzkumu, které byly nedávno zveřejněny v Current Biology.

Provést takovou stimulaci není vůbec jednoduché. Jak ale informovala BBC, této konkrétní studie se zúčastnilo 25 lidí, kteří již měli do mozků zavedené dráty kvůli těžké epilepsii – což celou záležitost usnadnilo.

Laterální orbitofrontální kůra je jednou z oblastí, které odpovídají především za komplexní myšlení. S depresí byla spojena již před několika lety, takže odborníky jejich zjištění příliš nepřekvapilo.

Vzhledem k nutnosti invazivního postupu by ale takový způsob léčby nebyl právě praktický. Další problém pak spočívá ve skutečnosti, že krátce po neurostimulaci se nálada pacientů opět zhoršila. Na druhé straně, na rozdíl od jiných podobných experimentů nebyly zaznamenány žádné vedlejší účinky.

Podle odborníků tedy hlavní přínos této práce spočívá v tom, že jaksi dláždí cestu pro další bádání, které by mohlo vést k objevu účinného způsobu boje proti depresi.

„Jde o další dílek ve velmi složité skládačce – velice důležitý dílek,“ komentovala to Helen Mayberg, průkopnice používání hloubkové mozkové stimulace k léčbě inkriminované psychické poruchy.

Váš názor Další článek: Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných po velké prohnuté obludy