Na Mojave Air and Space Port proběhl před pár dny další testy největšího letadla světa – Stratolaunch Systems se stane největším letadlem světa samozřejmě až poté, co se odlepí do Země.

Na Mojave Air and Space Port proběhl před pár dny další testy největšího letadla světa – Stratolaunch Systems se stane největším letadlem světa samozřejmě až poté, co se odlepí do Země.

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h.

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h.

Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h.

Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h.

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem.

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem.

Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems.

Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems.

Na projektu Stratolaunch spolupracuje Vulcan se společností Scaled Composites Burte Rutana, který dříve spolupracoval na vytvoření SpaceShipOne a SpaceShipTwo, což jsou slavné raketoplány, které chce využívat Virgin Galactic pro dopravu turistů na hranice vesmíru.

Na projektu Stratolaunch spolupracuje Vulcan se společností Scaled Composites Burte Rutana, který dříve spolupracoval na vytvoření SpaceShipOne a SpaceShipTwo, což jsou slavné raketoplány, které chce využívat Virgin Galactic pro dopravu turistů na hranice vesmíru.

Letadlo má rozpětí křídel 117 metrů, což je mimochodem asi o 6 metrů více, než byla výška Saturnu V. Pokud se tenhle kolos někdy skutečně odlepí od Země, bude to největší letadlo světa.

Letadlo má rozpětí křídel 117 metrů, což je mimochodem asi o 6 metrů více, než byla výška Saturnu V. Pokud se tenhle kolos někdy skutečně odlepí od Země, bude to největší letadlo světa.

Hmotnost letadla je 540 000 kg. Podobné monstrum bude vyžadovat speciální startovací a přistávací dráhu o délce 3700 m.

Hmotnost letadla je 540 000 kg. Podobné monstrum bude vyžadovat speciální startovací a přistávací dráhu o délce 3700 m.

Délka letadla je 72 metrů.

Délka letadla je 72 metrů.

Stratolaunch by měl cestovat rychlostí 853 km/h a mít dolet necelých 1900 km.

Stratolaunch by měl cestovat rychlostí 853 km/h a mít dolet necelých 1900 km.

Stratolaunch může do vesmíru vynést náklad o hmotnosti 226 kg.

Stratolaunch může do vesmíru vynést náklad o hmotnosti 226 kg.

O pohon se stará šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000. Nejedná se o žádné speciální motory. Firma je vzala ze dvou Boeingů 747.

O pohon se stará šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000. Nejedná se o žádné speciální motory. Firma je vzala ze dvou Boeingů 747.

Pohled na motory Pratt & Whitney PW4000.

Pohled na motory Pratt & Whitney PW4000.

Společnost věří, že první let by mohl proběhnout v roce 2019.

Společnost věří, že první let by mohl proběhnout v roce 2019.

První zkušební let bude zásadní. Ukáže, zda má projekt budoucnost, nebo letadlo skončí někde v muzeu kuriozit.

První zkušební let bude zásadní. Ukáže, zda má projekt budoucnost, nebo letadlo skončí někde v muzeu kuriozit.

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem.

Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem.

Raketu na kapalné pohonné hmoty měla původně postavit SpaceX. V roce 2012 byla ale spolupráce ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti velké zkušenosti.

Raketu na kapalné pohonné hmoty měla původně postavit SpaceX. V roce 2012 byla ale spolupráce ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti velké zkušenosti.

Záběr z testování rakety v McGregoru v Texasu

Záběr z testování rakety v McGregoru v Texasu

V roce 2012 byla ale spolupráce se SpaceX ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti značné zkušenosti.

V roce 2012 byla ale spolupráce se SpaceX ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti značné zkušenosti.

Orbital ATK totiž už dnes provozuje raketu Pegagus, která startuje zpoza křídla letadla. Délka rakety je 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 440 kg. První let proběhl v roce 1990.

Orbital ATK totiž už dnes provozuje raketu Pegagus, která startuje zpoza křídla letadla. Délka rakety je 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 440 kg. První let proběhl v roce 1990.

Start rakety Pegasus.

Start rakety Pegasus.

Start rakety Pegasus.  Foto: NASA

Start rakety Pegasus. | Foto: NASA

Projekt

Projekt

Projekt Stratolaunch má několik výhod. Při jednom startu může být vyneseno více družic na různé oběžné dráhy – různé nejen z hlediska výšky ale zejména sklonu vůči rovníku.

Projekt Stratolaunch má několik výhod. Při jednom startu může být vyneseno více družic na různé oběžné dráhy – různé nejen z hlediska výšky ale zejména sklonu vůči rovníku.

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu.

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu.

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu.

Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu.

Kombinace obou výhod znamená, že Stratolaunch může urychlit například výstavu velkých satelitních sítí.

Kombinace obou výhod znamená, že Stratolaunch může urychlit například výstavu velkých satelitních sítí.

Kromě raket Pegasus XL se počítá s tím, že by Stratolaunch v budoucnu vynášel i daleko větší rakety.

Kromě raket Pegasus XL se počítá s tím, že by Stratolaunch v budoucnu vynášel i daleko větší rakety.

Nemusí ale zůstat jen u raket. Další možností je napodobit Virgin Galactit a vynášet raketoplán. Jeden by zde už byl. Dream Chaser postavila firma Sierra Nevada Corporation.

Nemusí ale zůstat jen u raket. Další možností je napodobit Virgin Galactit a vynášet raketoplán. Jeden by zde už byl. Dream Chaser postavila firma Sierra Nevada Corporation.

Dream Chaser se ucházel o kontrakt na dopravu posádek na ISS, ve kterém ale nakonec uspěly firmy Boeing a SpaceX.

Dream Chaser se ucházel o kontrakt na dopravu posádek na ISS, ve kterém ale nakonec uspěly firmy Boeing a SpaceX.

První testy má tak raketoplán už za sebou – i když zatím jen v atmosféře.

První testy má tak raketoplán už za sebou – i když zatím jen v atmosféře.

Momentálně se očekává, že raketoplán bude létat i ISS s nákladem v bezpilotní verzi. Bude to druhá nákladní loď, která se dokáže vrátit zpět na Zemi (po Dragonu od SpaceX).

Momentálně se očekává, že raketoplán bude létat i ISS s nákladem v bezpilotní verzi. Bude to druhá nákladní loď, která se dokáže vrátit zpět na Zemi (po Dragonu od SpaceX).

Pro Paula Allena není Stratolaunch první vesmírnou aktivitou. Už před léty zafinancoval vznik Allen Telescope Array, což je síť 42 antén o průměru 6 metrů, které se nachází v Kalifornii. Provozovatelem je Institut SETI a kromě výzkumu vesmíru se tak samozřejmě věnují také hledání mimozemských signálů.

Pro Paula Allena není Stratolaunch první vesmírnou aktivitou. Už před léty zafinancoval vznik Allen Telescope Array, což je síť 42 antén o průměru 6 metrů, které se nachází v Kalifornii. Provozovatelem je Institut SETI a kromě výzkumu vesmíru se tak samozřejmě věnují také hledání mimozemských signálů.

Bloostar (kresba) Foto:  http://www.zero2infinity.space

Bloostar (kresba) | Foto: http://www.zero2infinity.space

Všechny fáze startu Bloostaru.  Foto:  http://www.zero2infinity.space

Všechny fáze startu Bloostaru. | Foto: http://www.zero2infinity.space

Reálné záběry z březnového testu.  Foto:  http://www.zero2infinity.space

Reálné záběry z březnového testu. | Foto: http://www.zero2infinity.space

Schematické znázornění startu rakety z výšky kolem deseti kilometrů nad zemí, kam je vynese nosný letoun

Schematické znázornění startu rakety z výšky kolem deseti kilometrů nad zemí, kam je vynese nosný letoun

Allen byl v posledních letech aktivní také ve společnosti Stratolaunch, která vyvíjela rakety a obří letoun, který je má vynést do vesmíru

Allen byl v posledních letech aktivní také ve společnosti Stratolaunch, která vyvíjela rakety a obří letoun, který je má vynést do vesmíru

Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h.
Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h.
Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem.
Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems.
43
Fotogalerie

Stratolaunch se pochlubil čtyřmi raketami, které do kosmu vynese obří letadlo. Prsty v tom má i Paul Allen

Zatímco Elon Musk a jeho SpaceX hodlají zlevnit dopravu na orbitu díky znovupoužitelným prvním stupňům nosných raket, Startolaunch, který je však stále ve fázi raných prototypů a plánů na papíře hodlá vypouštět rakety z obřího letounu – největšího na světě.

Zatímco prototyp exotického letounu už existuje, nyní se startup, do kterého invetsoval i spolzuakladatel Microsoftu Paul Allen, pochlubil plánem na vývoj tří raketových nosičů. Ty by byly zavěšené pod letounem, který je vynese do výšky přes 10 km nad zemí, kde již samostatně odstartují.

2fbb67d3-2eda-4cfe-a98d-18ddb1cb9869e576eec1-a3e7-4ef7-aeb5-242d70b0ca6d08aa7d3e-c9fb-4dc5-88aa-2a5067d6f7b8

Pegasus

Nejdále je zatím vývoj nosiče Pegasus. Má za sebou 35 úspěšných zkušebních startů, na nižší orbitu 400 km nad zemí vynese až 370 kg nákladu a s ostrým provozem by se mohlo začít už v roce 2020. letoun by mohl tímto způsobem nést až tři rakety Pegasus.

608ebca0-f9ee-479b-80cc-2eb7a82f72f9
Nejmenší raketový nosič Pegasus

Medium Launch Vehicle

Zatímco Pegasus vynese kvůli svým rozměrům pouze mikro- a minisatelity, MLV už je mnohem větší cvalík s nosností 3,4 tun. První start se uskuteční v roce 2022 a hlavní testy má ještě před sebou.

fdd0fd1e-f4e8-46eb-a5ff-4d8d5302aa70
Střední raketový nosič MLV

Medium Launch Vehicle – Heavy

Tam, kde nebude stačit ani MLV, poslouží jeho těžká varianta se třemi raketovými motory. Díky ni mvynese na 400km orbitu až 6 tun užitečného nákladu. Tato verze je zatím v rané fázi vývoje a existuje jen na papíře.

2e1cb028-b2a3-46b3-ad8b-6dd59d3c4217
Těžká verze MLV

Space Plane

Nejpokročilejším raketovým letounem je nakonec Space Plane. I tento nosič vynese do vysokých výšek nejprve hlavní letoun s šesti proudovými motory. Raketoplán poté odstartuje a zbytek cesty absolvuje díky raketovým motorům. Nejprve se počítá s nákladní verzí, výhledově však i s letounem, který bude moci nést i lidskou posádku. Raketoplán po absolvování mise bezpečně přistane na zemském povrchu. Space Plane je nicméně zatím jen ve fázi designové studie.

7271d60a-f262-4226-a94f-007f5c3145be
Raketoplán Space Plane

Určitě si přečtěte

Články odjinud