Střední černé díry mohou rozžehnout zombie hvězdy

• Umírající bílí trpaslíci mohou být opět rozsvíceni jako zombie hvězdy
  • Předpokladem je, že se k nim přiblíží černá díra střední velikosti
  • To vyvolá mohutné slapové síly, které bílého trpaslíka intenzivně zasáhnou

Bílý trpaslíci představují závěrečnou fázi vývoje průměrně velkých hvězd, které jsou podobné našemu Slunci. Jejich osudem je velmi pozvolna vychládat a nakonec se změnit v temný hvězdný objekt, kterému se říká černý trpaslík. Pokud se ovšem nesetkají s nějakým novým zdrojem energie.

Peter Anninos z amerických výzkumných laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) a jeho kolegové si pustili výpočetně velmi náročné relativistické simulace bílých trpaslíků na superpočítači a zjistili, že umírající bílí trpaslíci mohou být opět rozsvíceni jako zombie hvězdy, pokud se k nim těsně přiblíží černá díra střední velikosti.

Simulace na superpočítači ukázaly, že přiblížení střední černé díry vyvolá mohutné slapové síly, které intenzivně zasáhnou bílého trpaslíka. Jejich vliv by mohl být natolik silný, že vytvoří dostatečně drtivý tlak pro spuštění jaderné fúze v nitru trpaslíka, která bude přeměňovat lehké prvky na vápník a železo.

Jaké přiblížení je optimální?

Čím blíže se černá díra střední velikosti k bílému trpaslíkovi přiblíží, tím účinnější by mělo být zažehnutí jaderné fúze. Trpaslík ale musí samozřejmě takové přiblížení přežít a neskončit přitom v gravitační náruči černé díry.

Podle simulací Anninosova týmu by mělo být optimální přiblížení ve vzdálenosti asi dvoj- až trojnásobek poloměru horizontu událostí dotyčné černé díry. V takovém případě by mělo dojít k fúzi, která přemění až 60 procent hvězdného paliva trpaslíka na železo.

Podle superpočítačových simulací je takový scénář čistě hypoteticky možný. Analýzy simulací zároveň ukazují, že bychom takovou událost měli být schopní relativně snadno pozorovat i se soudobými přístroji.

Šlo by totiž o velmi energetický proces, při němž by se uvolnily mohutné vlny elektromagnetického záření, například v oblasti viditelného záření, rádiových signálů a gama záření. A také by se měly uvolnit nemalé gravitační vlny.

Kromě čiré radosti nad objevením zajímavého jevu by takové pozorování mohlo rovněž přinést potvrzení existence černých děr střední velikosti. V současnosti jich totiž známe jenom velice málo a jejich existence není zrovna skálopevně jistá. Pozorování probuzení zombie hvězdy by mohlo existenci středních černých děr pěkně potvrdit.

Diskuze (2) Další článek: AMD ukázalo 64jádrový procesor Epyc Rome, bude využívat nový 7nm výrobní proces

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Energie, Simulace, Jaderná fúze, Černé díry, Elektromagnetické záření, Trpaslík, Zombie, Velká hvězda, Díra, Záření, Závěrečná fáze, Hvězda, Černá díra, Velikost, Zajímavý jev, Přiblížení, LLNL, Nový zdroj, Bílý trpaslík, Rádiový signál, Střední velikost

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

** Myslíte, že vývoj autonomních vozidel je záležitostí aktuálního století? ** Již před 25 lety Bosch předvedl první autonomní auto ** Historie však sahá ještě o něco hlouběji

Mírumilovná Pilsneria čelila největšímu kybernetickému útoku v dějinách

** Počítačové systémy Pilsnerie kolabují! ** Nejprve zaútočil hurikán Mozkyto, pak Sauronia ** Naštěstí jen během cvičení Cyber Czech 2018

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

** Operační systém Windows 10 nabízí spoustu užitečných drobností ** O některých funkcích mnoho uživatelů není ** Ukážeme vám některé užitečné vychytávky

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?