Střevní mikroby mohou snižovat riziko vzniku srdečního onemocnění

Nový výzkum ukázal, že ty správné střevní mikroby mohou snižovat riziko vzniku srdečních onemocnění nejen u laboratorních myší, ale i u lidí.

Převážná většina z nás dobře ví, že tyto choroby jsou spojeny především s vysokým krevní tlakem, kouřením a vysoký, cholesterolem. Pokud však jde o jejich předvídání u mladších osob, žen či třeba příslušníků určitých etnických skupin, jmenované rizikové faktory nemusí být příliš použitelné. Ale takový střevní mikrobiom… to už je jiná.

Hned z několika velkých klinických studií totiž vyplynulo, že při rozvoji kardiovaskulárních onemocnění hraje klíčovou roli zánět. A v prevenci zánětů nám mohou významně pomáhat právě určité bakterie žijící v našich střevech.

Tento závěr potvrzuje i fakt, že u žen trpících aterosklerózou (zužování a tvrdnutí tepen) byla zjištěna nižší mikrobiální diverzita. Rovněž vyšlo najevo, že krev jedinců se zdravými tepnami obsahuje více blahodárných látek produkovaných mikroby.

Tento objev je velmi vzrušující, protože složení střevní mikroflóry lze na rozdíl od jiných věcí ovlivňovat – například konzumací probiotických potravin či tzv. fekální transplantací.

V rámci pilotního výzkumu vědci přenášeli „hodné“ mikroby ze zdravých lidí na pacienty s diabetem. Po několika týdnech se stav cukrovkářů zlepšil. Možností využití inkriminované metody je přitom celá řada. „Tyto typy studií mohou být provedeny i v případě srdečních chorob a dalších potíží,“ konstatovala Ana Valdes z University of Nottingham.

Foto: Mogana Das Murtey and Patchamuthu Ramasamy, CC BY-SA 3.0

Diskuze (1) Další článek: Vyznejte se v procesorech Intelu: Core i9 pro notebooky a další nedávné novinky

Témata článku: Výzkum, Medicína, Zdraví, Bakterie, Tělo, Cukrovka, Srdeční onemocnění, Srdeční choroba, University of Nottingham, Klíčová role, Převážná většina, Laboratorní myš, Riziko vzniku, Mikroby, Vznik, Zdravý člověk, Celá řada, Riziko, Střevní mikrob, Nový výzkum, Onemocnění

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

** Ubuntu a Fedora patří k nejpopulárnějším linuxovým OS pro desktop ** A pak je tu zástup dalších nebo jejich odvozenin ** Jedním z nich je Elementary OS, který se brzy dočká novinek

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View