Medicína | Bakterie

Střevní mikroby mohou snižovat riziko vzniku srdečního onemocnění

Nový výzkum ukázal, že ty správné střevní mikroby mohou snižovat riziko vzniku srdečních onemocnění nejen u laboratorních myší, ale i u lidí.

Převážná většina z nás dobře ví, že tyto choroby jsou spojeny především s vysokým krevní tlakem, kouřením a vysoký, cholesterolem. Pokud však jde o jejich předvídání u mladších osob, žen či třeba příslušníků určitých etnických skupin, jmenované rizikové faktory nemusí být příliš použitelné. Ale takový střevní mikrobiom… to už je jiná.

Hned z několika velkých klinických studií totiž vyplynulo, že při rozvoji kardiovaskulárních onemocnění hraje klíčovou roli zánět. A v prevenci zánětů nám mohou významně pomáhat právě určité bakterie žijící v našich střevech.

Tento závěr potvrzuje i fakt, že u žen trpících aterosklerózou (zužování a tvrdnutí tepen) byla zjištěna nižší mikrobiální diverzita. Rovněž vyšlo najevo, že krev jedinců se zdravými tepnami obsahuje více blahodárných látek produkovaných mikroby.

Tento objev je velmi vzrušující, protože složení střevní mikroflóry lze na rozdíl od jiných věcí ovlivňovat – například konzumací probiotických potravin či tzv. fekální transplantací.

V rámci pilotního výzkumu vědci přenášeli „hodné“ mikroby ze zdravých lidí na pacienty s diabetem. Po několika týdnech se stav cukrovkářů zlepšil. Možností využití inkriminované metody je přitom celá řada. „Tyto typy studií mohou být provedeny i v případě srdečních chorob a dalších potíží,“ konstatovala Ana Valdes z University of Nottingham.

Foto: Mogana Das Murtey and Patchamuthu Ramasamy, CC BY-SA 3.0