Zdraví | Cigarety

Studie Kalifornské univerzity tvrdí, že elektronické cigarety mohou škodit zdraví víc než klasické

Jsou elektronické cigarety škodlivé, nebo nejsou? To se snažilo prokázat již několik studií, jejichž výsledky byly značně nejednotné. Nejnovější studie Kalifornské univerzity tvrdí, že uživatelé takzvaných e-cigaret jsou vystaveni potenciálně škodlivým kovům a tím riziku poškození DNA.

Na rozdíl od minulých studií vycházel tento výzkum z rozborů moči uživatelů elektronických cigaret, nekuřáků a kuřáků klasických cigaret. Nutno konstatovat, že výsledky jsou poměrně strašidelné: vapování prý může vést k poškození DNA spojenému s množstvím nemocí, včetně koronárních srdečních chorob, akutní leukémie, a dokonce i rakoviny plic. Poškození je způsobeno vystavením vysokým koncentracím kovů, které pocházejí z atomizéru elektronické cigarety.

Škodlivé e-cigarety?

Přestože se od sebe elektronické cigarety často i zásadně liší, jejich základ je společný. V takzvaném atomizéru je roztok („liquid“), který se po stisku tlačítka nebo potažení začne zahřívat pomocí topného tělesa, jež má nejčastěji tvar drátku nebo spirály. Páru z odpařené kapaliny pak konzument vdechuje do úst a do plic.

Součásti zařízení, jež mají na starosti ohřev roztoku, bývají vyrobeny z kovů – samotný drátek z chrom-niklu bývá cínem upevněn v mosazné svorce. Zásadní problém spočívá v tom, že když se kov zahřívá, uvolňují se do páry jeho malé částečky.

Mikroskopické kovové částečky se po vdechnutí mohou v těle hromadit, což způsobuje různé – a často i velice závažné – zdravotní problémy. Studie ukázala, že moč uživatelů elektronických cigaret vykazovala zvýšené hladiny biomarkerů spojených s expozicí kovů a oxidativním poškozením DNA.

Co je škodlivější?

Konzumenti elektronických cigaret jsou vystaveni celé řadě různých kovů, ale obzvláště vysoké byly hladiny zinku. O tomto kovu je známo, že jeho nedostatek či přebytek způsobuje takzvaný oxidační stres, tedy nerovnováhu mezi tvorbou volných radikálů, která vzniká jako vedlejší produkt okysličování a látkové výměny, a schopností organismu rychle odbourávat a detoxikovat reaktivní meziprodukty.

Oxidační stres se podílí na mnoha nemocech, jako je například ateroskleróza, Parkinsonova nemoc, srdeční selhání, infarkt myokardu, Alzheimerova choroba, vitiligo, fragilní X chromozom a chronický únavový syndrom.

„Naše studie zjistila, že uživatelé e-cigaret jsou vystaveni zvýšeným koncentracím potenciálně škodlivých hladin kovů – zejména zinku – které korelují se zvýšeným oxidačním poškozením DNA,“ řekl Prue Talbot, profesor buněčné biologie, který vedl výzkumný tým.

Zcela zásadní však je konstatování, že biomarkery spojené s poškozením DNA byly u uživatelů elektronických cigaret vyšší než u kuřáků klasických cigaret. V praxi to znamená, že vapování není (v tomto ohledu) bezpečnější než kouření běžných tabákových produktů a v některých případech mohou být následky i horší.

Diskuze (31) Další článek: Safari na podzim změní pravidla HTTPS. Už žádné letité certifikáty

Témata článku: Zdraví, Věda, Výzkum, Tělo, Kouření, DNA, Cigarety, Uživatelé, Klasická cigareta, Poškození, Kovy, Studie, Elektronické cigarety, Kalifornská univerzita, E-cigareta

Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
LidlChytrá domácnostIoT
Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment