Podařilo se uvolnit ztroskotanou Ever Given, Suezský průplav je po týdnu volný

Oživeno 29. 3. v 17:00
Loď Ever Given, která téměř týden blokovala Suezský průplav, je zcela volná. S pomocí tažných lodí opustila jižní část kanálu, ve Velkém Hořkém jezeru projde zevrubnou kontrolou.

Revize čeká i místo, ve kterém loď uvízla a tady se názory odborníků rozchází. Někteří mluví o okamžitém obnovení provozu, další predikují až 10 dní na nutné opravy koryta.


Oživeno 29. 3. 8:00
Po bezmála týdnu záchranných operací to konečně vypadá nadějně. V časných ranních hodinách okolo 4:30 se podařilo loď uvolnit a již zcela neblokuje koryto kanálu, ale na úplném uvolnění Ever Given se nadále pracuje. Podívejte se na roztřesené video níže od kapitána menší lodi poblíž:

A ještě druhé video z ranní operace:

Změnu polohy lodi potvrzují také rádiová data ze sledovacího systému AIS na službě VesselFinder. Loď změnila náklon a vznikl prostor, kterým by mohly proplout menší lodě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poloha lodi v neděli a v pondělí ráno. Vypadá to, že se blížíme konci krize.

Posádku tvoří 25 indických námořníků, kteří zůstávají na palubě. Podle japonského majitele Shoei Kisen není loď výrazně poškozená, má v pořádku motory a Ever Given bude moci po dokončení vyprošťovacích prací pokračovat přinejmenším v omezeném režimu do cíle.

Stovky kontejnerů na palubě měly podle původního plánu dorazit 31. března do nizozemského Rotterdamu.

Flight Simulator

V písku zaklíněnou kontejnerovou loď Ever Given jsme už viděli ze všech možných úhlů včetně snímků z družic, toto tady ale ještě nebylo. Na TikToku a Twitteru koluje krátké video z nového MS Flight Simulatoru, ve kterém se jistý hráč prohání nízko nad jižním kanálem Suezského průplavu. A ano, v záběru nechybí ani nebohá loď.

Scéna je téměř dokonalá – fotorealistická, a jelikož ve skutečné hře Ever Given zatím neztroskotala, jedná se o velmi povedený herní mod.


Oživeno 28.3. 8:00: Kontejnerová loď M.V. Ever Given zůstává i po sobotním pokusu zaklíněná v písku. Situace se ale přece jen trošku zlepšuje. V sobotu měl vyprošťovacím remorkérům a další technice pomoci silný příliv a Ever Given se skutečně hnula. Podle Správy Suezského průplavu už také pod trupem proudí voda, což je dobrá zpráva.

Klepněte pro větší obrázek
Ever Given se začíná pomalu pohybovat

Podle živých rádiových dat ze sledovacího systému AIS se zároveň loď pomalu pohybuje a lehce mění kurz. Po bezmála týdnu, kdy služba VesselFinder ukazovala rychlost 0 uzlů, se nyní hodnota nepatrně zvýšila na 0,1 uzlů (0,1852 km/h) a kurz 223,1 stupňů.

Na vyproštění Ever Given aktuálně čekají už stovky plavidel. Zatímco na severním ústí u přístavu Port Said přibylo během dne dalších 23 plavidel, na tom jižním u přístavu Suez 27. Dohromady to dělá neskutečných 326 kontejnerových lodí, obřích tankerů a další námořní techniky, která se jen tak nevidí.

Ve frontě čeká například více než 100 kontejnerů nábytkářského hegemona Ikea. Většinu plavidel tvoří lodě na sypký náklad (bulk carriers), kontejnerové lodě jako Ever Given a tankery s ropnými a dalšími chemickými produkty. Tyto tři kategorie tvoří dobré dvě třetiny fronty.


Oživeno 27.03. 14:00: Japonská Shoei Kisen, která vlastní kontejnerovou loď, oznámila, že v průběhu soboty nastane hodina H. Právě dnes by mělo konečně dojít k uvolnění zaklíněného plavidla a zprůchodnění kanálu. Při pohledu na rádiová data systému AIS je nicméně i v odpoledních hodinách na stejném místě jako po většinu končícího týdne.

Klepněte pro větší obrázek
Loď se pokoušejí uvolnit speciální plavidla (Zdroj: Správa Suezského kanálu)

Na pomoc vyrazila další specializovaná plavidla, která pomáhají loď doslova vykopat z písečného pobřeží. Doposud bez valného úspěchu.

Zatímco většina ostatních lodí vyčkává, někteří přepravci to už vzdali a zavčas vyrazili na dlouhou cestu okolo Afriky. Ta však zabere skoro dva týdny a dopravu výrazně prodraží. Ucpaný Suez zasáhl především výrobu na bázi just-in-time, při které se plánuje doslova na hodiny a jednotky palet skladových zásob.

Klepněte pro větší obrázek
Námořní doprava v sobotu ve 14:00

Téměř týdenní zpoždění je tedy obrovský průšvih. Někteří, třeba americký výrobce těžké strojírenské techniky Caterpillar (CAT), se nechali slyšet, že pokud by se nepodařilo M.V. Ever Given uvolnit v horizontu několika dnů, zvolí raději leteckou přepravu. Ucpaný Suez se dotkl také evropského automobilového průmyslu nebo severského nábytkářského hegemona Ikea.


Oživeno 26.03. 9:00: M.V. Ever Given už pátým dnem blokuje jižní kanál Suezského průplavu, který je klíčovým uzlem námořní dopravy mezi Asií a Evropou.  Především bulvární média se nyní baví údajným obscénním obrázkem, který kapitán nakreslil při manévrování v Rudém moři. Na lodi působí údajně převážně indická posádka.

Podivné obrázky při manévrování (Zdroj: VesselFinder):

Těžko říci, zdali se opravdu jednalo o záměr, nebo náhodu, video ale tak jako tak záhy převzal německý Spiegel a krátce po něm i ostatní média. Na průplav Suezem se totiž čeká fronta – kanál denně pojme jen desítky lodí –, a tak plavidla všemožné krouží ve svém vyčkávacím prostoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vyčkávací prostory v Rudém moři u přístavu Suez, na středním Velkém Hořkém jezeře a ve Středozemním moři u přístavu Port Said

Oživeno 25.03. 9:00: Kontejnerová loď i po několika desítkách hodin stále blokuje koryto kanálu.  Situaci můžete sledovat prakticky v reálném čase pomocí rádiového systému AIS (obdoba leteckého ADS-B) třeba na webu VesselFinder.

Časosběrné video níže ze služby VesselFinder ukazuje schéma samotné kolize a zatím naprosto marné snahy uvolnit klíčový dopravní koridor.

Podívejte se, jak ztroskotala loď M.V. Ever Given (Zdroj: VesselFinder):

Aby bylo možné kontejnerovou loď definitivně osvobodit, je třeba uvolnit její čelní část zabořenou hluboko do písečného pobřeží. 


Námořní nákladní doprava se už tak potýká s problémy a je na hraně svých pandemických kapacit a teď do ní hodil vidle ještě M.V. Ever Given.

Dobré čtyři stovky metrů dlouhou kontejnerovou loď plavící se pod panamskou vlajkou zahnal pravděpodobně po výpadku elektřiny poryv větru k okraji úzkého Suezského průplavu, oceánský kamion narazil na pobřeží a už dlouhé hodiny blokuje veškerou dopravu v jednom z nejdůležitějších uzlů světa.

Oblast se momentálně potýká s písečnými bouřemi s rychlostí okolo 50 km/h, které vše komplikují.

Námořní doprava živě na VesselFinder

Zatímco letadla můžete sledovat pomocí údajů z jejich rádiových transpondérů na mapách jako Flightradar24 nebo RadarBox, námořní doprava používá podobnou technologii a webové služby jako třeba VesselFinder. Kde se právě teď nachází M.V. Ever Given, se tak můžete podívat na tomto odkazu.

Klepněte pro větší obrázek
Správa kanálu se zoufale snaží uvolnit M.V. Ever Given 

Jak vidno podle situace v 10:50 SEČ, M.V. Ever Given se nachází jen pár kilometrů od jižního okraje kanálu kousek od stejnojmenného přístavu. Loď diagonálně blokuje celou šířku koryta a z místa se ji snaží vytlačit několik remorkéru správy průplavu.

Klepněte pro větší obrázek
M.V. Ever Given zablokovala jižní kanál a v tom nejméně vhodném místě 

Egypt mezi tím zprovozňuje starší a menší část kanálu a obává se, že hlavní cesta může zůstat zablokovaná až několik dnů.

Zablokovaný kanál na satelitním snímku:

M.V. Ever Given podle lodních záznamů pluje z Číny do nizozemského Rotterdamu a slouží japonské společnosti Shoei Kisen. Nelze tedy než doufat, že ve stovkách kontejnerů na palubě neveze integrované obvody z východoasijských fabrik třeba zrovna pro evropské automobilky, které kvůli krizi v subdodavatelských řetězcích po roce opět utlumují výrobu.

Klepněte pro větší obrázek
Suezský průplav patří k nejdůležitějším dopravním uzlům světa

Suezský průplav je naprosto klíčový pro nákladní dopravu mezi Asií a Evropou, jižní cesta okolo Afriky by totiž cestu výrazně prodloužila a prodražila. Výhledově se plánuje zprovoznění nových arktických tras, které usnadňuje fenomén globálního oteplování.

Diskuze (45) Další článek: Loď, která blokovala Suez je i v Microsoft Flight Simulatoru a je to realistická podívaná

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,