Super měkké struktury vytvořené pomocí 3D tisku napodobují lidské orgány

Nová technologie 3D tisku umožňuje výzkumníkům vyrábět biologické struktury, které by mohly být použity pro regeneraci poškozených tkání či jako repliky orgánů. Metoda vyvinutá odborníky z Imperial College London je zajímavá především tím, že zahrnuje i kryogeniku.

Jak je hydrogelový inkoust vytlačován z 3D tiskárny, tzv. suchý led (pevný oxid uhličitý) ho rychle ochlazuje. Vzniklý gel je po rozmražení velmi měkký, ale nezhroutí se pod svou vlastní tíhou

„Kryogenika představuje nový aspekt této technologie – využívá fázovou změnu mezi kapalinou a pevnou látkou k tomu, aby spustila polymeraci a vytvořila super měkké objekty, které mohou držet svůj tvar. To znamená, že dotyčná technologie má široké možnosti použití,“ uvedl jeden z badatelů Antonio Elia Forte.

Tyto struktury se dokážou skvěle přizpůsobit stavbě tělesných tkání, díky čemuž se z nich dají udělat jakási lešení pro jejich obnovu – šablony, jež budou buňky povzbuzovat k růstu. Při testech vědci pracovali s kožními fibroblastovými buňkami, které se úspěšně uchytily a prosperovaly.

Je rovněž možné, že pomocí této techniky půjdou tisknout i repliky celých orgánů, na nichž by se následně mohly provádět různé pokusy – zejména takové, které nelze dělat na živých subjektech.

„Zatím jsme vytvořili struktury o velikosti několika centimetrů, ale v ideálním případě bychom pomocí této techniky chtěli vytvořit repliku celého orgánu,“ konstatovala další členka týmu Zhengchu Tan.

Zdroj: Imperial College London

Diskuze (2) Další článek: Čtyři SSD v jedné diskové pozici: Silverstone ukázal užitečné adaptéry pro úložiště

Témata článku: Technologie, Výzkum, Medicína, Zdraví, 3D tisk, Buňky, Orgány, Pevná látka, Biologická struktura, Široká možnost, Živá tkáň, Celý orgán, Lešení, Tisk, Replika, Ideální případ, Tkáň, Poškozená tkáň, Lidský orgán, Nová technologie, Badatel, Orgán, Struktura

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Jak dopadl velký den Applu s náloží novinek: Sledujte, co letos připravil