Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

• Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi
  • Máme štěstí, že jsme naživu
  • U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné

Před více než 300 lety geniální německý filozof a matematik von Leibniz prohlásil, že Země byla stvořena jako nejlepší ze všech možných světů. Tehdy šlo o filosofické otázky a nikoliv o astronomii, ale jak píše ve svém článku pro populárně naučný web americký astronom Chris Impey z Arizonské univerzity, dnešní odborníci vlastně řeší podobný problém, pokud jde o exoplanety.

Moderní odpověď je ale úplně jiná, než Leibnizova. Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi. Naše planeta ve skutečnosti byla po většinu své existence pro lidi a podobné tvory neobyvatelná. Její současná obyvatelnost navíc nebyla nijak zaručená a je zřejmě výsledkem příznivé souhry okolností. Máme štěstí, že jsme naživu.

U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné. Podle dnešních odhadů jsou právě tyto planety nejčastějšími planetami Mléčné dráhy. Představují asi jednu třetinu všech planet Galaxie.

Zároveň se zdá, že podstatná část z nich obíhá svou hvězdu v obyvatelné zóně, tedy v podmínkách, které přinejmenším teoreticky umožňují přítomnost kapalné vody. Astronomové odhadují, že v Mléčné dráze jsou desítky miliard superzemí v obyvatelné zóně. Nejbližší známá superzemě je od nás přitom vzdálená pouhých 6 světelných let.

Superzemě by měly být superobyvatelné

Vědci se rovněž domnívají, že superzemě jsou velmi vhodné pro život, vhodnější než Země. Ideálně obyvatelné by měly být planety o zhruba dvojnásobné hmotnosti Země a zhruba o 20-30 procent větší než Země, pokud jde o rozměry.

Superzemě by také měly být geologicky aktivnější a mít tím pádem proměnlivější, více dynamické prostředí, což podle odborníků podporuje biologickou evoluci. Stručně řečeno, superzemě by ve skutečnosti měly být superobyvatelné.

Ve Sluneční soustavě bohužel žádnou superzemi nemáme. Lze říct, že Sluneční soustava je v tomto ohledu vlastně výjimečná. Superzemě ale také nabízejí příhodnější podmínky pro pátrání po mimozemském životě než planety typu Země.

S novými teleskopy, jako je Webbův vesmírný dalekohled nebo budované gigantické pozemní observatoře typu Extrémně velký dalekohled v Chile, máme šanci nalézt něco zajímavého právě na superzemích.

Titulní foto: ESA/Hubble, M. Kornmesser, CC BY 4.0

Diskuze (21) Další článek: Na tyhle barvy je radost se dívat. Recenze notebooku Acer Swift 3 OLED

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Sluneční soustava, Hubble, Uran, Arizonská univerzita, Galaxie, Astronom, Mléčná dráha, Planeta, Leibniz, Neptun, Obyvatelnost, Chile, Obr, Webbův

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Galaxy Watch4Měření
Recenze televizoru TCL 65C935. Překrásný křižník s prostorovým burácením

Když jsem dopisoval článek o nižším modelu C835, vyřkl jsem myšlenku, že budu s napětím čekat na modely roku příštího, roku 2023. Proč? Abych zjistil, zda TCL byla schopna udržet mimořádnou kvalitu. Ale proč čekat tak dlouho?

Alexandr Bray