Automobily

Světlomety Digital Light od Mercedesu umí promítat na vozovku. Komu to prospěje?

Jak dostat informace do zorného pole řidiče, aniž by rozptylovaly jeho pozornost? Jednou z metod, která se úspěšně prosazuje, jsou takzvané průhledové displeje (HUD čili head-up display), které přišly do aut z bojových letadel. Mercedes jde ještě o krok dál: nabízí speciální světlomety Digital Light, které promítají informace na vozovku.

Jedná se o poměrně náročné technické řešení, slibující nejen osvětlení prostoru před vozidlem a minimalizaci oslnění ostatních účastníků provozu, ale také možnost promítání v rozlišení více než dvou milionů obrazových bodů. S ohledem na výrobní cenu budou světlomety zatím k dispozici jen jako příplatková výbava ve vybraných modelech Mercedes-Maybach třídy S.

Nasazení do nejdražších modelů je logické: použitá technologie je drahá, proto je nabízena jen klientům, kteří si ji mohou dovolit. Navíc jde i o určitou exkluzivitu, kdy zákazníci, kupující nejvyšší modely, jsou odměňováni funkcemi, které se do běžných aut dostanou až za několik let.

Promítání na vozovku

Světla mohou promítat na vozovku symboly a text – například navigační pokyny, upozornění na vybrané dopravní značky či varování před nepříznivými meteorologickými podmínkami. Zobrazují tak informace v zorném poli řidiče, aniž by odváděly pozornost od dění na silnici.

Zobrazovat lze i další užitečné údaje, jako je promítání vodících čar, odpovídajících šířce vozidla pro lepší orientaci, upozornění na chodce na vozovce či v její blízkosti, nebo promítání čáry, indikující dodržování bezpečné vzdálenosti.

Ideální podmínky bez oslňování

„Díky rozlišení více než jednoho milionu pixelů na jeden světlomet vytváří Digital Light nejen ideální světelné podmínky pro každou situaci, ale také rozšiřuje vizuální podporu z našich asistenčních systémů,“ vysvětluje Ola Källenius, člen představenstva Daimler AG zodpovědný za výzkum a vývoj automobilů Mercedes-Benz.

Na rozdíl od vícebodových LED světlometů, které mohou oslňovat ostatní účastníky provozu, Digital Light mají větší přesnost zaměření světelných kuželů. Počítače, ovládající světla, spolupracují s kamerami vozidla a palubními čidly, které detekují další vozidla, osoby nebo předměty na silnici. Na základě situace pak během několika milisekund přizpůsobují svit tak, aby nedocházelo k oslňování, a přitom vytvářejí ideální světelné podmínky v každé jízdní situaci.

Může to vypadat jako sci-fi, ale jedná se o systém, který původně debutoval na letošním Ženevském autosalonu. Nyní se dostává do sériové produkce, byť jeho dostupnost je zatím omezena jen na nejvyšší modelovou řadu.

Diskuze (13) Další článek: Toto jsou ověřené čtečky, které fungují s eObčankami: testujeme a doplňujeme

Témata článku: Technologie, Bezpečnost, Automobily, Světlo, Pole řidiče, Obrazový bod, Zorné pole, Navigační pokyny, Asistenční systém, Výrobní cena, Nejvyšší model, Světelná podmínka, Ostatní účastník, Příplatková výbava, Vybraný model, Účastník provozu, Mercedes, Digital light, Bojové letadlo, Dobrá orientace, Bezpečná vzdálenost, Nejdražší model, Ideální podmínky, Daimler, Promítání