Myši | Světlo | Buňky

Svítící myši usnadňují studium mitochondrií

Mitochondrie jsou často označovány za buněčné elektrárny. Pokud má však na jejich „výkon“ něco negativní vliv, může být velmi obtížné určit příčinu.

Odborníci z Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne za účelem lepšího studia mitochondriálních funkcí vyvinuli metodu, která spoléhá na luminiscenční myši. Jejich práce byla publikována v Nature Chemical Biology.

Mitochondrie jsou mj. zajímavé tím, že mají dvojitou membránu. Jde o důsledek jejich evoluční historie – s největší pravděpodobností se vyvinuly z bakterií, které kdysi vstoupily do jiných buněk. A právě testování této membrány, resp. jejího potenciálu, představuje důvod, proč se badatelé myši rozhodli „rozsvítit“. Pokud totiž membránový potenciál poklesne, může to být známkou problému.

Jako světlušky

Tým myši geneticky modifikoval tak, aby byly schopné ve tmě zářit díky kombinaci enzymu luciferázy a pigmentu luciferinu. Tu v přírodě využívají například světlušky.

Vědci vyvinuli dvě molekuly, které po injektování do myší schopných exprimovat luciferázu vstupují do mitochondrií a vyvolávají produkci luciferinu. Čím více luciferinu se ve jmenovaných organelách nachází, tím jasnější je světlo – což představuje skvělý indikátor jejich „kondice“.

Podle zahraničních médií by tato metoda testování mohla najít uplatnění ve výzkumu rakoviny, cukrovky, neurogenerativních onemocnění, stárnutí atd.

Titulní foto: Institute of Molecular Medicine I, University of Düsseldorf, CC BY 4.0