Svítící myši usnadňují studium mitochondrií

Mitochondrie jsou často označovány za buněčné elektrárny. Pokud má však na jejich „výkon“ něco negativní vliv, může být velmi obtížné určit příčinu.

Odborníci z Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne za účelem lepšího studia mitochondriálních funkcí vyvinuli metodu, která spoléhá na luminiscenční myši. Jejich práce byla publikována v Nature Chemical Biology.

Mitochondrie jsou mj. zajímavé tím, že mají dvojitou membránu. Jde o důsledek jejich evoluční historie – s největší pravděpodobností se vyvinuly z bakterií, které kdysi vstoupily do jiných buněk. A právě testování této membrány, resp. jejího potenciálu, představuje důvod, proč se badatelé myši rozhodli „rozsvítit“. Pokud totiž membránový potenciál poklesne, může to být známkou problému.

Jako světlušky

Tým myši geneticky modifikoval tak, aby byly schopné ve tmě zářit díky kombinaci enzymu luciferázy a pigmentu luciferinu. Tu v přírodě využívají například světlušky.

Vědci vyvinuli dvě molekuly, které po injektování do myší schopných exprimovat luciferázu vstupují do mitochondrií a vyvolávají produkci luciferinu. Čím více luciferinu se ve jmenovaných organelách nachází, tím jasnější je světlo – což představuje skvělý indikátor jejich „kondice“.

Podle zahraničních médií by tato metoda testování mohla najít uplatnění ve výzkumu rakoviny, cukrovky, neurogenerativních onemocnění, stárnutí atd.

Titulní foto: Institute of Molecular Medicine I, University of Düsseldorf, CC BY 4.0

Diskuze (1) Další článek: ELONOVINKY: Další prototyp kosmické lodi Starship úspěšně vzlétl

Témata článku: Výzkum, Zvířata, Bakterie, Biologie, Genetika, MIT, Myši, Světlo, Studium, Buňky, Mitochondrie, Membrána, Luci, Myši na Heureka.cz

Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft
Kde nedosáhne signál operátora, můžete volat přes Wi-Fi. Návod na zkrocení funkce VoWiFi

Trpíte špatným příjmem mobilního operátora, ale současně máte dobré připojení k internetu? Telefonujte přes Wi-Fi stejně, jako byste volali přes mobilní síť.

NávodyWi-Fi
Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Služba Google Wallet (Peněženka Google) schlamstla před několika měsíci platební aplikaci Google Pay. Díky tomu se původní platforma rozrostla o další funkce. Je zde však i prostor pro zlepšení.

Konec těžby etherea znamená, že nevyděláte ani na těžbě jiných kryptoměn. I tady se čeká na růst

Kryptoměna ethereum se přestala těžit na grafických kartách, což má výrazné důsledky nejen pro celé těžařské odvětví, ale i pro dostupnost a ceny grafických karet.

EthereumKryptoměny