Švýcarsko má světové prvenství: na 100 metrů dlouhém úseku trati číslo 221, provozované společností TransN, u stanice Buttes v kantonu Neuchâtel byla zprovozněna první odnímatelná solární elektrárna instalovaná přímo mezi kolejnicemi aktivní železnice. Zdroj:  Sun-Ways

Švýcarsko má světové prvenství: na 100 metrů dlouhém úseku trati číslo 221, provozované společností TransN, u stanice Buttes v kantonu Neuchâtel byla zprovozněna první odnímatelná solární elektrárna instalovaná přímo mezi kolejnicemi aktivní železnice. | Zdroj: Sun-Ways

Projekt Sun-Ways s náklady 585 000 švýcarských franků (cca 16 milionů korun) využívá 48 fotovoltaických panelů o výkonu 385 W, které dohromady dosahují výkonu 18 kW a mají ročně vyrobit kolem 16 MWh elektřiny, jež bude dodávána do veřejné sítě. V budoucnu bude možné vyrobenou elektřinu využít nejen pro veřejnou síť, ale i pro napájení železniční infrastruktury nebo přímo trakční sítě vlaků. Zdroj:  Sun-Ways

Projekt Sun-Ways s náklady 585 000 švýcarských franků (cca 16 milionů korun) využívá 48 fotovoltaických panelů o výkonu 385 W, které dohromady dosahují výkonu 18 kW a mají ročně vyrobit kolem 16 MWh elektřiny, jež bude dodávána do veřejné sítě. V budoucnu bude možné vyrobenou elektřinu využít nejen pro veřejnou síť, ale i pro napájení železniční infrastruktury nebo přímo trakční sítě vlaků. | Zdroj: Sun-Ways

Zásadní inovací je patentovaný systém umožňující rychlou montáž i demontáž panelů. To řeší problém, který dosud bránil podobným projektům: železniční tratě vyžadují pravidelnou údržbu (podbíjení, broušení kolejnic a čištění štěrkového lože), což by pevně nainstalované panely znemožnily. Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu, přičemž stejným způsobem lze panely i odstranit. Zdroj:  Sun-Ways

Zásadní inovací je patentovaný systém umožňující rychlou montáž i demontáž panelů. To řeší problém, který dosud bránil podobným projektům: železniční tratě vyžadují pravidelnou údržbu (podbíjení, broušení kolejnic a čištění štěrkového lože), což by pevně nainstalované panely znemožnily. Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu, přičemž stejným způsobem lze panely i odstranit. | Zdroj: Sun-Ways

Solární panely Sun-Ways jsou navrženy tak, aby odolaly vibracím, nárazům i povětrnostním vlivům. Mají také antireflexní úpravu, která eliminuje riziko oslnění strojvedoucích. Problém znečištění, který by mohl výrazně snížit jejich účinnost, řeší válcové kartáče připevněné na projíždějících vlacích. V zimě ale zůstává výzvou sníh a led – firma pracuje na systémech, které by umožnily jejich tání, ale účinnost těchto řešení v praxi bude nutné teprve ověřit. Zdroj:  Sun-Ways

Solární panely Sun-Ways jsou navrženy tak, aby odolaly vibracím, nárazům i povětrnostním vlivům. Mají také antireflexní úpravu, která eliminuje riziko oslnění strojvedoucích. Problém znečištění, který by mohl výrazně snížit jejich účinnost, řeší válcové kartáče připevněné na projíždějících vlacích. V zimě ale zůstává výzvou sníh a led – firma pracuje na systémech, které by umožnily jejich tání, ale účinnost těchto řešení v praxi bude nutné teprve ověřit. | Zdroj: Sun-Ways

Z energetického hlediska je tu obrovský potenciál. Pokud by se podobné panely instalovaly na všech 5000 kilometrech švýcarských tratí, bylo by možné vyrobit až 1 TWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 2 % celkové švýcarské spotřeby nebo 30 % potřeb veřejné dopravy. Zároveň by se tím předešlo záboru nových pozemků a minimalizoval by se vizuální dopad na krajinu, což jsou faktory, které často komplikují výstavbu klasických solárních elektráren. Zdroj:  Sun-Ways

Z energetického hlediska je tu obrovský potenciál. Pokud by se podobné panely instalovaly na všech 5000 kilometrech švýcarských tratí, bylo by možné vyrobit až 1 TWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 2 % celkové švýcarské spotřeby nebo 30 % potřeb veřejné dopravy. Zároveň by se tím předešlo záboru nových pozemků a minimalizoval by se vizuální dopad na krajinu, což jsou faktory, které často komplikují výstavbu klasických solárních elektráren. | Zdroj: Sun-Ways

Projekt však čelí řadě výzev. Kromě mechanického namáhání a znečištění se řeší otázky bezpečnosti (například riziko požáru), ekonomické efektivity (vysoké počáteční investice a náklady na údržbu) a kompatibility s moderními zabezpečovacími systémy. Za zásadní nevyřešenou otázku je považován například problém s balízami ETCS na moderních tratích. Proto je pilotní projekt záměrně realizován na trati se starším analogovým zabezpečením. Zdroj:  Sun-Ways

Projekt však čelí řadě výzev. Kromě mechanického namáhání a znečištění se řeší otázky bezpečnosti (například riziko požáru), ekonomické efektivity (vysoké počáteční investice a náklady na údržbu) a kompatibility s moderními zabezpečovacími systémy. Za zásadní nevyřešenou otázku je považován například problém s balízami ETCS na moderních tratích. Proto je pilotní projekt záměrně realizován na trati se starším analogovým zabezpečením. | Zdroj: Sun-Ways

Projekt Sun-Ways byl nejprve v roce 2023 zamítnut Federálním úřadem pro dopravu a teprve po úpravách a testování byl v říjnu 2024 schválen. Kritici upozorňují, že reálné náklady na častou demontáž panelů při údržbě tratí mohou být vyšší, než firma uvádí, a že energetický výnos je kvůli ploché orientaci panelů a stínění od trolejí podstatně nižší než u optimálně umístěných solárních elektráren. Zdroj:  Sun-Ways

Projekt Sun-Ways byl nejprve v roce 2023 zamítnut Federálním úřadem pro dopravu a teprve po úpravách a testování byl v říjnu 2024 schválen. Kritici upozorňují, že reálné náklady na častou demontáž panelů při údržbě tratí mohou být vyšší, než firma uvádí, a že energetický výnos je kvůli ploché orientaci panelů a stínění od trolejí podstatně nižší než u optimálně umístěných solárních elektráren. | Zdroj: Sun-Ways

Tříletá testovací fáze má odpovědět na otázky, zda je technologie Sun-Ways dlouhodobě spolehlivá, bezpečná a ekonomicky životaschopná. Zájem už projevily další země – možnosti nasazení přijely studovat delegace z Belgie, Francie, Izraele, Indonésie a Jižní Koreje. Pokud se projekt osvědčí, může se „solární koberec“ stát inspirací pro využití železničních sítí po celém světě – a přispět tak k dekarbonizaci dopravy i energetiky. Zdroj:  Sun-Ways

Tříletá testovací fáze má odpovědět na otázky, zda je technologie Sun-Ways dlouhodobě spolehlivá, bezpečná a ekonomicky životaschopná. Zájem už projevily další země – možnosti nasazení přijely studovat delegace z Belgie, Francie, Izraele, Indonésie a Jižní Koreje. Pokud se projekt osvědčí, může se „solární koberec“ stát inspirací pro využití železničních sítí po celém světě – a přispět tak k dekarbonizaci dopravy i energetiky. | Zdroj: Sun-Ways

Projekt Sun-Ways s náklady 585 000 švýcarských franků (cca 16 milionů korun) využívá 48 fotovoltaických panelů o výkonu 385 W, které dohromady dosahují výkonu 18 kW a mají ročně vyrobit kolem 16 MWh elektřiny, jež bude dodávána do veřejné sítě. V budoucnu bude možné vyrobenou elektřinu využít nejen pro veřejnou síť, ale i pro napájení železniční infrastruktury nebo přímo trakční sítě vlaků. Zdroj:  Sun-Ways
Zásadní inovací je patentovaný systém umožňující rychlou montáž i demontáž panelů. To řeší problém, který dosud bránil podobným projektům: železniční tratě vyžadují pravidelnou údržbu (podbíjení, broušení kolejnic a čištění štěrkového lože), což by pevně nainstalované panely znemožnily. Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu, přičemž stejným způsobem lze panely i odstranit. Zdroj:  Sun-Ways
Solární panely Sun-Ways jsou navrženy tak, aby odolaly vibracím, nárazům i povětrnostním vlivům. Mají také antireflexní úpravu, která eliminuje riziko oslnění strojvedoucích. Problém znečištění, který by mohl výrazně snížit jejich účinnost, řeší válcové kartáče připevněné na projíždějících vlacích. V zimě ale zůstává výzvou sníh a led – firma pracuje na systémech, které by umožnily jejich tání, ale účinnost těchto řešení v praxi bude nutné teprve ověřit. Zdroj:  Sun-Ways
Z energetického hlediska je tu obrovský potenciál. Pokud by se podobné panely instalovaly na všech 5000 kilometrech švýcarských tratí, bylo by možné vyrobit až 1 TWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 2 % celkové švýcarské spotřeby nebo 30 % potřeb veřejné dopravy. Zároveň by se tím předešlo záboru nových pozemků a minimalizoval by se vizuální dopad na krajinu, což jsou faktory, které často komplikují výstavbu klasických solárních elektráren. Zdroj:  Sun-Ways
8
Fotogalerie

Švýcaři postavili solární elektrárnu v železničních kolejích. Měří 100 metrů, vyrábí 18 kW a zatím ji nikdo neukradl

  • Solární elektrárna Sun-Ways mezi kolejemi má roční výkon kolem 16 MWh
  • Speciální stroj PUMA umožňuje rychlou instalaci i demontáž solárních panelů
  • Projekt testuje odolnost systému vůči vibracím, špíně a zimním podmínkám

Švýcarsko má světové prvenství: na 100 metrů dlouhém úseku trati číslo 221, provozované společností TransN, u stanice Buttes v kantonu Neuchâtel byla zprovozněna první odnímatelná solární elektrárna instalovaná přímo mezi kolejnicemi aktivní železnice.

Projekt Sun-Ways s náklady 585 000 švýcarských franků (cca 16 milionů korun) využívá 48 fotovoltaických panelů o výkonu 385 W, které dohromady dosahují výkonu 18 kW a mají ročně vyrobit kolem 16 MWh elektřiny, jež bude dodávána do veřejné sítě. V budoucnu bude možné vyrobenou elektřinu využít nejen pro veřejnou síť, ale i pro napájení železniční infrastruktury nebo přímo trakční sítě vlaků.

Zásadní inovací je patentovaný systém umožňující rychlou montáž i demontáž panelů. To řeší problém, který dosud bránil podobným projektům: železniční tratě vyžadují pravidelnou údržbu (podbíjení, broušení kolejnic a čištění štěrkového lože), což by pevně nainstalované panely znemožnily. Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu, přičemž stejným způsobem lze panely i odstranit.

Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu
 Stroj PUMA dokáže položit až 150 panelů za hodinu

Solární panely v kolejišti mají potenciál

Solární panely Sun-Ways jsou navrženy tak, aby odolaly vibracím, nárazům i povětrnostním vlivům. Mají také antireflexní úpravu, která eliminuje riziko oslnění strojvedoucích. Problém znečištění, který by mohl výrazně snížit jejich účinnost, řeší válcové kartáče připevněné na projíždějících vlacích. V zimě ale zůstává výzvou sníh a led – firma pracuje na systémech, které by umožnily jejich tání, ale účinnost těchto řešení v praxi bude nutné teprve ověřit.

Na švýcarské trati vznikla první odnímatelná solární elektrárna využívající prostor mezi kolejemi
 Na švýcarské trati vznikla první odnímatelná solární elektrárna využívající prostor mezi kolejemi

Z energetického hlediska je tu obrovský potenciál. Pokud by se podobné panely instalovaly na všech 5000 kilometrech švýcarských tratí, bylo by možné vyrobit až 1 TWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 2 % celkové švýcarské spotřeby nebo 30 % potřeb veřejné dopravy. Zároveň by se tím předešlo záboru nových pozemků a minimalizoval by se vizuální dopad na krajinu, což jsou faktory, které často komplikují výstavbu klasických solárních elektráren.

Projekt však čelí řadě výzev. Kromě mechanického namáhání a znečištění se řeší otázky bezpečnosti (například riziko požáru), ekonomické efektivity (vysoké počáteční investice a náklady na údržbu) a kompatibility s moderními zabezpečovacími systémy. Za zásadní nevyřešenou otázku je považován například problém s balízami ETCS na moderních tratích. Proto je pilotní projekt záměrně realizován na trati se starším analogovým zabezpečením.

Dlouhé čekání na schválení úřady

Projekt Sun-Ways byl nejprve v roce 2023 zamítnut Federálním úřadem pro dopravu a teprve po úpravách a testování byl v říjnu 2024 schválen. Kritici upozorňují, že reálné náklady na častou demontáž panelů při údržbě tratí mohou být vyšší, než firma uvádí, a že energetický výnos je kvůli ploché orientaci panelů a stínění od trolejí podstatně nižší než u optimálně umístěných solárních elektráren.

Tříletá testovací fáze má odpovědět na otázky, zda je technologie Sun-Ways dlouhodobě spolehlivá, bezpečná a ekonomicky životaschopná. Zájem už projevily další země – možnosti nasazení přijely studovat delegace z Belgie, Francie, Izraele, Indonésie a Jižní Koreje. Pokud se projekt osvědčí, může se „solární koberec“ stát inspirací pro využití železničních sítí po celém světě – a přispět tak k dekarbonizaci dopravy i energetiky.

Zdroje a další informace: Sun-Ways, Interesting Engineering, RailTech, PV Magazine

Určitě si přečtěte

Články odjinud