Švýcaři vytiskli umělohmotného králíka, který má DNA a může mít potomky

Každý živý tvor na této planetě má ve svých buňkách molekuly DNA, které nesou veškeré potřebné informace k jeho stavbě i dodatečným opravám. Vědci z curyšské polytechniky ETH se nyní společně s izraelskými kolegy pochlubili technikou, jak do DNA uložit libovolná data a ty pak smíchat se stavebním materiálem.

Aby si něco takového dokázal představit i laik, natočili krátké video, ve kterém demonstrují výrobu umělohmotného králíka na běžné 3D tiskárně. Fígl spočívá v tom, že tisková hmota králíka v sobě obsahuje rozpuštěnou syntetickou DNA, ve které je zakódovaný kompletní tiskový plán králíka.

Když jej tiskárna konečně vyrobila, autoři studie publikované v časopisu Nature odřízli kousek jeho plastového těla, rozpustili jej v kádince a tu vložili do zařízení pro analýzu DNA.

Vytištěný králík a zrození jeho potomků pomocí DNA:

Molekula DNA se skládá ze čtyř základních chemických stavebních prvků – adeninu, thyminu, guaninu a cytosinu. Postupnou kombinací těchto čtyř látek lze zakódovat do DNA libovolnou informaci podobným způsobem, jako sled nul a jedniček zase tvoří digitální informaci ve světě počítačů.

Vědci tedy nejprve vytvořili syntetickou DNA, do které zakódovali vektorové plány 3D modelu králíka a sloučeninu poté smíchali s tiskovou hmotou. Aby ukázali, že informaci dokážou nejen zakódovat, ale i zpětně dekódovat, z rozpuštěného odřezku králíka separovali syntetickou DNA, přečetli ji, dekódovali plány a znovu vytiskli kopii. A takhle několikrát po sobě, aniž by v nových a nových generacích králíka docházelo k poškození uložené informace.

Jeden gram DNA pojme miliardy terabajtů dat

Jistě, zatím se jedná o ryze experimentální, časově náročný, a tedy i drahý proces zapisování a čtení údajů, jednou – třeba za pár desítek let, by však na tomto principu mohla být založená zcela nová generace specializovaných úložišť. Každý výrobek by mohl mít takto uložené základní údaje, které by byly prakticky nezničitelné.

Jak tisková hmota králíka na fotografii, tak experimentální sklo brýlí obsahují syntetickou DNA, do které lze uložit astronomické množství dat

Vědci z ETH nejsou jediní, kteří si hrají s ukládáním dat do syntetické DNA. S technologií experimentuje i Microsoft a mnohé další technologické firmy, DNA má totiž ohromnou informační hustotu. Pouhý gram této látky je teoreticky schopen pojmout téměř 1 ZB – zettabajt. To je miliarda TB – terabajtů.

Diskuze (14) Další článek: Zmenšování se jen tak nezastaví. V roce 2029 by měla přijít výroba 1,4nm čipů, slibuje dodavatel výrobních linek

Témata článku: Technologie, 3D tisk, Microsoft, Věda, MIT, Tiskárny, DNA, ETH, Hmota, Potomek, Terabyte, Tom Princ, Vědec, Data, Králík, Tiskárny na Heureka.cz

Velký srovnávací test 11 procesorových chladičů

Výběr chladiče na procesor se často podceňuje, přestože má přímý vliv na výkon a často bývá nejhlučnější komponentou sestavy. V tomto testu naleznete nejlepší a nejvýhodnější vzduchové chladiče současnosti.

ChladičSrovnáníTesty

Řada Redmi Note 11 přináší 108Mpx foťák  i rychlé nabíjení do střední třídy
Čtyřnásobný fotoaparátRychlé dobíjeníSmartphony
Svou cestu si už jinde nevyšlapete. Sony si patentovalo mechaniku z Death Strandingu

Jedná se o pojistku, jak si originální gameplay ponechat.

Radek Wunderlich