Na světovém trhu působí celá řada firem nabízejících alternativy masných produktů na rostlinné bázi. Jednou z nich je i švédská společnost Oumph!, jež se rozhodla upoutat na sebe pozornost neobvyklým způsobem: hamburgerem s příchutí lidského masa.
„Tento burger jsme vyvinuli během chvilky, jakmile jsme věděli, o jakou chuť a texturu nám jde,“ říká spoluzakladatel Anders Linden ve videu na YouTube. V jeho úvodu konstatuje, že tento hamburger je nejděsivější věcí, jakou kdy ve svém životě udělal.
Drsná reklama
Firma se specializuje na výrobu náhražek masa vyrobených na rostlinné bázi, zejména ze sóji. Obecně sází na poněkud drsnější způsob propagace, takže nebylo překvapením, když během loňského Halloweenu postavila ve švédském Stockholmu food truck, v němž nabízela „absolutně nejstrašidelnější rostlinné jídlo“.
Součástí kampaně byl i krátký reklamní spot doprovázený zlověstným komentářem, hororovými titulky a záběry evokujícími patologii, propagující „rostlinné lidské maso“ („plant-based human meat“). „Odvážíte se ho ochutnat?“ ptal se podbízivě hlas na pozadí.
V současnosti již hamburger s příchutí lidského masa v portfoliu produktů Oumph! nenajdete. Jednalo se totiž pouze o sezónní akci u příležitosti halloweenu, „protože jinak by to bylo strašidelné“, konstatuje reklama v úplném závěru.
Lidské maso ze sóji a hub
Za kampaní stojí madridská reklamní agentura LOLA MullenLowe, jež se tímto způsobem snažila přesvědčit milovníky masa, že rostlinné produkty mohou „napodobit chuť jakéhokoli masa“. Kampaň získala stříbrnou cenu na mezinárodním festivalu kreativního marketingu Cannes Lions.
Samotný hamburger byl ve skutečnosti vyroben ze sóji, hub a pšeničných bílkovin, jakož i z rostlinných tuků a tajemné směsi koření. „Při vývoji tohoto výrobku nebyl zraněn žádný člověk,“ dušoval se výrobce.
Rostlinné maso se, jak ostatně napovídá jeho název, vyrábí z rostlin. Stejně, jako maso živočišného původu, se skládá z bílkovin, tuku, vitaminů, minerálních látek a vody. Rostlinné maso nové generace vypadá, vaří se a chutná prakticky identicky jako běžné maso. I proto se v posledních několika letech tento segment trhu výrazně rozšířil.
Analýzy dopadu rostlinného masa na životní prostředí ukazují, že se při jeho výrobě spotřebuje o 72 až 99 % méně vody a o 47 až 99 % méně půdy. Dále způsobuje o 51 až 91 % menší znečištění vody a vypouští o 30 až 90 % méně emisí skleníkových plynů. Produkce rostlinného masa navíc nevyžaduje žádná antibiotika.