Vznášelo se jmenuje Airspeeder Mk.4 a chce se stát nejrychlejším elektrickým strojem svého druhu. Zdroj: Alauda Aeronautics

Vznášelo se jmenuje Airspeeder Mk.4 a chce se stát nejrychlejším elektrickým strojem svého druhu. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Letoun váží jen 950 kilogramů, vrtule roztáčí elektromotory, napájené vodíkovým turbogenerátorem o výkonu 1000 kW (1360 koní). Zdroj: Alauda Aeronautics

Letoun váží jen 950 kilogramů, vrtule roztáčí elektromotory, napájené vodíkovým turbogenerátorem o výkonu 1000 kW (1360 koní). | Zdroj: Alauda Aeronautics

Vodík byl vybrán jako palivo kvůli vysoké energetické hustotě, v případě nehody nebo úniku pak stoupá vzhůru a do prostoru, čímž se snižuje riziko požáru nebo výbuchu. Zdroj: Alauda Aeronautics

Vodík byl vybrán jako palivo kvůli vysoké energetické hustotě, v případě nehody nebo úniku pak stoupá vzhůru a do prostoru, čímž se snižuje riziko požáru nebo výbuchu. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Vrtule jsou uloženy v gimbalech vytvořených na 3D tiskárně, jejich pozici řídí umělá inteligence, což zaručuje mimořádnou obratnost a preciznost. Zdroj: Alauda Aeronautics

Vrtule jsou uloženy v gimbalech vytvořených na 3D tiskárně, jejich pozici řídí umělá inteligence, což zaručuje mimořádnou obratnost a preciznost. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Kromě závodů poslouží pro vývoj osobních létajících „aut,“ v nichž výrobce vidí velký potenciál. Zdroj: Alauda Aeronautics

Kromě závodů poslouží pro vývoj osobních létajících „aut,“ v nichž výrobce vidí velký potenciál. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Letové zkoušky s lidskou posádkou začnou v letošním roce a již napřesrok by se Airspeeder měl účastnit šampionátu pro stroje tohoto typu. Zdroj: Alauda Aeronautics

Letové zkoušky s lidskou posádkou začnou v letošním roce a již napřesrok by se Airspeeder měl účastnit šampionátu pro stroje tohoto typu. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 | Zdroj: Alauda Aeronautics

Maximální rychlost činí 360 km/h a dolet je 300 kilometrů. Zdroj: Alauda Aeronautics

Maximální rychlost činí 360 km/h a dolet je 300 kilometrů. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Jakmile bude podle výkonného ředitele Alauda Aerospace Matta Pearsona stát stejné peníze jako Tesla, mohlo by to znamenat revoluci v dopravě. Zdroj: Alauda Aeronautics

Jakmile bude podle výkonného ředitele Alauda Aerospace Matta Pearsona stát stejné peníze jako Tesla, mohlo by to znamenat revoluci v dopravě. | Zdroj: Alauda Aeronautics

Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics
Airspeeder Mk.4 Zdroj: Alauda Aeronautics
Letoun váží jen 950 kilogramů, vrtule roztáčí elektromotory, napájené vodíkovým turbogenerátorem o výkonu 1000 kW (1360 koní). Zdroj: Alauda Aeronautics
Vodík byl vybrán jako palivo kvůli vysoké energetické hustotě, v případě nehody nebo úniku pak stoupá vzhůru a do prostoru, čímž se snižuje riziko požáru nebo výbuchu. Zdroj: Alauda Aeronautics
17
Fotogalerie

Tahle létající formule prý způsobí revoluci v dopravě! …až bude stát jako Tesla

Společnost Alauda Aeronautics představila čtvrtou verzi svého létajícího stroje, poprvé je navržený pro lidskou posádku. Mk.3 má za sebou více než 350 úspěšných letů a v roce 2022 se předvedl na dvou ukázkových závodech. Nový Airspeeder Mk.4 se chce stát nejrychlejším elektrickým strojem svého druhu – maximální rychlost je 360 km/h, dolet činí 300 kilometrů.

1image015.jpg

Letoun váží jen 950 kg, vrtule roztáčí elektromotory napájené vodíkovým turbogenerátorem o výkonu 1000 kW (1360 koní). Vodík byl vybrán jednak kvůli vysoké energetické hustotě, ale také protože při nehodě či úniku stoupá vzhůru a rozptyluje se do prostoru, čímž se snižuje riziko požáru nebo výbuchu. Vrtule jsou uloženy v gimbalech vytvořených na 3D tiskárně.

Letové zkoušky s lidskou posádkou začnou v letošním roce a již napřesrok by se Airspeeder měl účastnit šampionátu pro stroje tohoto typu. Kromě závodů poslouží pro vývoj „osobních létajících aut“, v nichž výrobce vidí velký potenciál.

Tesltra+MK3+-+3+copy+(2).jpg
Praxí osvědčený a závody ošlehaný Airspeeder Mk.3

V současné době údajně létá stejné množství soukromých letadel a komerčních letadel, proto by mohl osobní letoun s triviálně jednoduchou obsluhou zaujmout řadu kupců. Matt Pearson, výkonný ředitel Alauda Aeronautics, říká, že až bude jeho letoun stát stejné peníze jako Tesla, způsobí revoluci v dopravě.

Ambice jsou veliké a investiční peníze (alespoň zatím) nechybí – v týmu už jsou experti z firem jako jsou Boeing, Airbus, Ferrari nebo McLaren.

Určitě si přečtěte

Články odjinud