Tajemství úžasných geometrických útvarů z vulkanické horniny rozluštěno

Vědcům se poprvé podařilo reprodukovat procesy zodpovědné za vznik fascinujících geometrických sloupů z vulkanické horniny – například slavných Obrových schodů (Giant's Causeway) v Severním Irsku.

„Teplota, při níž chladnoucí magma vytvoří tyto sloupovité struktury, je otázkou, která velmi dlouhou dobu fascinovala svět geologie,“ konstatoval vulkanolog Yan Lavallée z University of Liverpool.

Lavallée a jeho kolegové se domnívají, že právě na tuto otázku konečně našli odpověď. Inkriminovaná teplota by se podle nich měla pohybovat v rozpětí 840-890 stupňů Celsia. Tedy kousek pod bodem, kdy magma krystalizuje do čedičové horniny (cca 980 stupňů Celsia).

K tomuto závěru odborníky přivedlo experimentování s basaltickými sloupy z islandského vulkánu Eyjafjallajökull. Tyto vzorky nejprve zahřáli na více než 1000 stupňů Celsia a následně nechali chladnout. Pak už si stačilo jen poznamenat, kdy začalo docházet k jejich fragmentaci.

Díky tomuto pokusu získali velmi dobrou představu o tom, jak horká byla hornina Obrových schodů před cca 50 až 60 miliony let, kdy se začala rozpadat a nabývat tak svou současnou podobu.

Dodejme, že podobné útvary najdete rovněž na Islandu, ve Spojených státech… nebo třeba i na Marsu. Sloupy samozřejmě mají různé velikosti i tvary (záleží na tom, jaká byla rychlost ochlazování a dalších faktorech).

Foto: Chmee2, CC BY 3.0
Diskuze (4) Další článek: Mluví výrobci o kapacitě svých powerbank pravdu? Otestovali jsme jich rovnou 22

Témata článku: Země, Výzkum, Příroda, USA, Mars, Geologie, Liverpool, Severní Irsko, Celsius, Dlouhá doba, Magma, Sloup, Island, Stupeň, Tajemství, Hornina, Stupeň Celsia, Geometrický útvar, Dobrá představa, Útvar

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem