Tajemství úžasných geometrických útvarů z vulkanické horniny rozluštěno

Vědcům se poprvé podařilo reprodukovat procesy zodpovědné za vznik fascinujících geometrických sloupů z vulkanické horniny – například slavných Obrových schodů (Giant's Causeway) v Severním Irsku.

„Teplota, při níž chladnoucí magma vytvoří tyto sloupovité struktury, je otázkou, která velmi dlouhou dobu fascinovala svět geologie,“ konstatoval vulkanolog Yan Lavallée z University of Liverpool.

Lavallée a jeho kolegové se domnívají, že právě na tuto otázku konečně našli odpověď. Inkriminovaná teplota by se podle nich měla pohybovat v rozpětí 840-890 stupňů Celsia. Tedy kousek pod bodem, kdy magma krystalizuje do čedičové horniny (cca 980 stupňů Celsia).

K tomuto závěru odborníky přivedlo experimentování s basaltickými sloupy z islandského vulkánu Eyjafjallajökull. Tyto vzorky nejprve zahřáli na více než 1000 stupňů Celsia a následně nechali chladnout. Pak už si stačilo jen poznamenat, kdy začalo docházet k jejich fragmentaci.

Díky tomuto pokusu získali velmi dobrou představu o tom, jak horká byla hornina Obrových schodů před cca 50 až 60 miliony let, kdy se začala rozpadat a nabývat tak svou současnou podobu.

Dodejme, že podobné útvary najdete rovněž na Islandu, ve Spojených státech… nebo třeba i na Marsu. Sloupy samozřejmě mají různé velikosti i tvary (záleží na tom, jaká byla rychlost ochlazování a dalších faktorech).

Foto: Chmee2, CC BY 3.0