Tajemství úžasných geometrických útvarů z vulkanické horniny rozluštěno

Vědcům se poprvé podařilo reprodukovat procesy zodpovědné za vznik fascinujících geometrických sloupů z vulkanické horniny – například slavných Obrových schodů (Giant's Causeway) v Severním Irsku.

„Teplota, při níž chladnoucí magma vytvoří tyto sloupovité struktury, je otázkou, která velmi dlouhou dobu fascinovala svět geologie,“ konstatoval vulkanolog Yan Lavallée z University of Liverpool.

Lavallée a jeho kolegové se domnívají, že právě na tuto otázku konečně našli odpověď. Inkriminovaná teplota by se podle nich měla pohybovat v rozpětí 840-890 stupňů Celsia. Tedy kousek pod bodem, kdy magma krystalizuje do čedičové horniny (cca 980 stupňů Celsia).

K tomuto závěru odborníky přivedlo experimentování s basaltickými sloupy z islandského vulkánu Eyjafjallajökull. Tyto vzorky nejprve zahřáli na více než 1000 stupňů Celsia a následně nechali chladnout. Pak už si stačilo jen poznamenat, kdy začalo docházet k jejich fragmentaci.

Díky tomuto pokusu získali velmi dobrou představu o tom, jak horká byla hornina Obrových schodů před cca 50 až 60 miliony let, kdy se začala rozpadat a nabývat tak svou současnou podobu.

Dodejme, že podobné útvary najdete rovněž na Islandu, ve Spojených státech… nebo třeba i na Marsu. Sloupy samozřejmě mají různé velikosti i tvary (záleží na tom, jaká byla rychlost ochlazování a dalších faktorech).

Foto: Chmee2, CC BY 3.0
Diskuze (4) Další článek: Mluví výrobci o kapacitě svých powerbank pravdu? Otestovali jsme jich rovnou 22

Témata článku: Příroda, Výzkum, Země, Mars, USA, Geologie, Dobrá představa, Magma, GEO, Severní Irsko, BASA, Ochlazování, Dlouhá doba, Geometrický útvar, Island, Vulka, Podobný útvar, Sloup, Útvar, Liverpool, Stupeň, Celsius, Tajemství, Stupeň Celsia, Hornina

Zjistili jsme, zda má smysl druhý ventilátor chladiče procesoru. Odpověď je složitější, záleží na situaci

Někteří výrobci uvádí chladiče i ve dvouventilátorové verzi, jiní prodávají kity s druhým ventilátorem. Vyplatí se ale připlácet?

Procesory

Recenze reprosoustav Xavian Terza Evoluzione. Luxusní High-End od českého výrobce

Terza Evoluzione jsou krásné, živé, lehce hrající reprosoustavy s velmi vyrovnaným, čistým a přímočaře, byť ne únavně čistým zvukem.

Daniel Březina
Testy
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček