Geologie

Tajemství vzácných modrých diamantů poodhaleno

Nejvzácnější diamanty jsou ty modré. Nedávná analýza 13,8 milionů diamantů ukázala, že zmíněnou barvou se může chlubit pouze 0,02 % z nich. Jejich původ byl však dlouho naprostou záhadou. „O tom, kde rostou, jsme nevěděli v podstatě vůbec nic,“ uvedl geolog Evan M. Smith z Gemological Institute of America.

Vědcům se podařilo zjistit alespoň to, že tyto nádherné kameny vznikají ve čtyřikrát větší hloubce než jejich bezbarví sourozenci – konkrétně ve více než 640 kilometrech. To ovšem vyvolalo další otázku: odkud se bere bór, díky kterému jsou modré?

Bór může v krystalické struktuře nahradit atom uhlíku. Není to ovšem dokonalá náhražka. Volný elektron z bóru pohlcuje červené světlo a dává diamantu modrý odstín. Jmenovaný prvek se ale drží na povrchu Země.

Smith a jeho kolegové prozkoumali 46 modrých diamantů, přičemž se zaměřili na jejich inkluze. Nakonec dospěli k závěru, že tyto diamanty se zrodily v místech, kde pohyb tektonických desek přinutil část oceánské kůry sestoupit do hlubin. V mořské vodě se bór nachází a horniny klesající kůry ho tak mohly transportovat dolů.

Jde sice jen o hypotézu, nicméně žádná lepší momentálně neexistuje. Samozřejmě – teoreticky je možné studovat přímo bór v modrých diamantech, jenže to by bylo destruktivní.

Smithsonův institut ale získal několik kousků (převážně odřezků), které je ochoten za daným účelem obětovat. Nyní se čeká na to, až odborníci navrhnou dostatečně kvalitní experiment, jehož výsledky by zničení drahocenných minerálů mohly ospravedlnit.

Foto: Diamondhistorygirl, CC BY-SA 4.0

Váš názor Další článek: Bill Gates je skutečný vizionář. Současné možnosti internetu viděl už v roce 1994

Témata článku: Výzkum, Země, Geologie, Mořská voda, Jmenovaný prvek, Modrý, Tektonická deska, Tajemství, Nedávná analýza, Diamant, Červené světlo, Smithson, Smith, Kůra, Modrý odstín, Velká hloubka

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu