Tajemství vzácných modrých diamantů poodhaleno

Nejvzácnější diamanty jsou ty modré. Nedávná analýza 13,8 milionů diamantů ukázala, že zmíněnou barvou se může chlubit pouze 0,02 % z nich. Jejich původ byl však dlouho naprostou záhadou. „O tom, kde rostou, jsme nevěděli v podstatě vůbec nic,“ uvedl geolog Evan M. Smith z Gemological Institute of America.

Vědcům se podařilo zjistit alespoň to, že tyto nádherné kameny vznikají ve čtyřikrát větší hloubce než jejich bezbarví sourozenci – konkrétně ve více než 640 kilometrech. To ovšem vyvolalo další otázku: odkud se bere bór, díky kterému jsou modré?

Bór může v krystalické struktuře nahradit atom uhlíku. Není to ovšem dokonalá náhražka. Volný elektron z bóru pohlcuje červené světlo a dává diamantu modrý odstín. Jmenovaný prvek se ale drží na povrchu Země.

Smith a jeho kolegové prozkoumali 46 modrých diamantů, přičemž se zaměřili na jejich inkluze. Nakonec dospěli k závěru, že tyto diamanty se zrodily v místech, kde pohyb tektonických desek přinutil část oceánské kůry sestoupit do hlubin. V mořské vodě se bór nachází a horniny klesající kůry ho tak mohly transportovat dolů.

Jde sice jen o hypotézu, nicméně žádná lepší momentálně neexistuje. Samozřejmě – teoreticky je možné studovat přímo bór v modrých diamantech, jenže to by bylo destruktivní.

Smithsonův institut ale získal několik kousků (převážně odřezků), které je ochoten za daným účelem obětovat. Nyní se čeká na to, až odborníci navrhnou dostatečně kvalitní experiment, jehož výsledky by zničení drahocenných minerálů mohly ospravedlnit.

Foto: Diamondhistorygirl, CC BY-SA 4.0

Váš názor Další článek: Bill Gates je skutečný vizionář. Současné možnosti internetu viděl už v roce 1994

Témata článku: Země, Výzkum, Geologie, Nedávná analýza, Smith, Smithson, Jmenovaný prvek, Červené světlo, Tajemství, Mořská voda, Tektonická deska, Diamant, Kůra, Modrý odstín, Velká hloubka

Sonda Dawn prolétá jen 35 km od trpasličí planety Ceres a posílá úchvatné fotografie!

** Sonda Dawn zkoumá trpasličí planetu Ceres od března 2015 ** Sonda nyní přešla na novou dráhu, nejblíže se dostává k povrchu na vzdálenost jen 35 km ** Ceres je největší planetkou hlavního pásu mezi Marsem a Jupiterem

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

** Máte pomalou Wi-Fi? ** Nedosáhne na zahradu nebo na záchod? ** Zopakujeme si základní pravidla optimalizace

David Polesný, Jakub Čížek | 18

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

** NASA zveřejnila nové termíny prvních demonstračních letů dvou soukromých kosmických lodí ** Známe už také jména prvních astronautů ** Jako první poletí k ISS Crew Dragon od SpaceX

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce

David Polesný, Vladislav Kluska | 87

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem