3D tisk | Cyklistika | Kola

Tak může vypadat budoucnost cyklistiky: Superstrata tiskne z karbonových vláken kola na míru

Jízdní kola s rámem z karbonových vláken nejsou žádnou novinkou, stejně jako nelze považovat za výkřik moderní techniky kola s přídavným elektrickým pohonem. Startup Superstrata ze Silicon Valley spojil obojí s technologií 3D tisku – tiskne tak na míru elektrokola z karbonových vláken.

Kromě elektrického kola Superstrata Ion uvádí také neelektrickou verzi s označením Superstrata Terra. Inovativní koncept umožnila technologie 3D tisku vyvinutá společností Arevo. Ta po nalezení způsobu, jak tisknout na 3D tiskárně pomocí uhlíkových vláken, hledala produkt, kterým by mohla demonstrovat výhody této technologie.

Vytištěný velocipéd

Generální ředitel Superstraty Sonny Vu v rozhovoru uvedl, že se původně domníval, že drahá kola s rámem z uhlíkových vláken jsou mimořádně pevná. Byl však vyveden z omylu s tím, že tyto bicykly sice vynikají nízkou hmotností, ale mohou být poměrně křehké.

Toto zjištění vedlo ke snaze najít způsob, jak k výhodě v podobě malé váhy přidat vyšší odolnost. Výsledkem je provedení, které se liší od dosavadních karbonových rámů, jež mohou snadno prasknout, pokud jsou zatěžovány či namáhány nesprávným způsobem.

Vyšší odolnost však není jedinou výhodou kol Superstrata. Na rozdíl od většiny výrobců nabízejících rámy v několika velikostech, chce tento výrobce tisknout kola na míru s ohledem na tělesné proporce budoucího majitele. Zájemci se změří a chytrý algoritmus vypočítá a vytiskne geometrii kola jako jeden kus, tj. bez lepidla, kloubů nebo svárů. Požadavkům jezdce lze přizpůsobit i preferovanou tuhost rámu.

Elektrokolo na míru

Zájemci mají na výběr ze čtyř provedení dle předpokládaného způsobu používání: závodní, silniční, trekové a turistické. Dále mohou volit ze dvou materiálů (kov, nebo karbonové vlákno) a dvou barevných provedení (světlé, nebo tmavé).

Základní verze Superstrata Terra, která nedisponuje elektromotorem a zcela spoléhá na lidský pohon, bude stát 2799 dolarů (cca 79 700 Kč vč. DPH). Zajímavější elektrické kolo Superstrata Ion s baterií skrytou ve spodní části rámu má cenovku 3999 dolarů (cca 114 000 Kč vč. DPH). Jeho 250wattový motor se špičkovým výkonem až 350 wattů pohání kolo do rychlosti až 25 km/h.

Ion bude zpočátku k dispozici s baterií s kapacitou 125 Wh, později přijde i verze se 250 Wh. Předpokládaný dojezd v nejpomalejším režimu je 56 kilometrů, nicméně skutečná hodnota záleží na podmínkách, zejména na terénním profilu. Jednou z výhod malé baterie a motoru je extrémně nízká hmotnost pouhých 11 kg, přičemž samotný rám váží jen 1,7 kg.

Diskuze (28) Další článek: AMD a Nvidia rozdávají. K novým grafikám a procesorům získáte tyhle hry

Témata článku: Technologie, Budoucnost, 3D tisk, Sport, Cyklistika, Elektřina, Kola, Rám, Míra, Uhlíkové vlákno, Silicon Valley, Dolar


Určitě si přečtěte

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 20

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

** Embargo pro testy nových desktopových procesorů Comet Lake od Intelu skončilo ** Spousta recenzí a testů ukazuje výhody a nevýhody nových modelů ** Dokáží nové procesory konkurovat modelům od AMD?

Karel Javůrek | 47

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

** Pokračujeme ve vzpomínání na prehistorické programy ** Pročetli jsme vaše tipy v diskuzi ** A všechny ty vykopávky spustili na Windows 2000

Jakub Čížek | 74

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 110