Automobily | Elektromobily | Velká Británie

Tak už i Aston Martin bude elektrický. Model Rapide E bude výkonná prémiovka, ale se slabým dojezdem

Britská automobilka Aston Martin v Číně odhalila svůj první elektromobil. Novinka s označením Rapide E bude vyráběna jako limitovaná edice, přičemž se vyrobí pouhých 155 kusů.

Aston Martin Rapide E bude pohánět dvojice elektromotorů s výkonem 610 koňských sil (455 kW) a točivým momentem 950 Nm. Elektrickou energii budou zajišťovat akumulátory k celkovou kapacitou 65 kWh, umístěné v prostoru původně určeném pro motor, které lze pro vyšší efektivitu nabíjet napětím 800 voltů.

Na jedno nabití ujede dle normy WLTP maximálně 320 km, což na tak honosný automobil není mnoho. Připomeňme, že Tesla Model S slibuje až 540 km. V běžné praxi jsou přitom dojezdy ještě slabší než udávané hodnoty.

Rapide E pod lupou

Maximální rychlost auta je omezena na 250 km/h, z nuly na 100 km/h se rozjede za pouhé 4,2 sekundy. Řidiči budou mít k dispozici tři jízdní režimy: GT, Sport a Sport+, přičemž poslední jmenovaný by měl poskytnout zážitek srovnatelný s benzínovou verzí Rapide AMR.

Interiér je proveden v kombinaci kůže a uhlíkových kompozitů, analogové přístroje nahradila desetipalcová digitální obrazovka. Ta zobrazuje stav nabití, úroveň výkonu motorů, aktuální spotřebu energie, informace o rekuperaci a další více či méně důležité údaje.

Výrobce využil faktu, že elektromobil nepotřebuje výfuk, a vyladil aerodynamiku vozu pomocí nového zadního difuzoru. Kromě toho snížil proudění vzduchu skrze přední masku, neboť elektrické agregáty nevyžadují tak intenzivní chlazení jako spalovací motor. Cílem bylo zlepšení aerodynamické účinnosti a zvýšení dojezdu.

Dalším počinem v tomto směru jsou hliníková kola obutá do pneumatik Pirelli P-Zero s nízkým valivým odporem. Všechna provedená vylepšení přinášejí novince poměrně citelné osmiprocentní zlepšení aerodynamických vlastností oproti modelu se spalovacím motorem.

S mobilem v kapse

K vozidlu bude k dispozici také mobilní aplikace pro chytré telefony. Z ní bude možné nejen sledovat některé parametry, ale také například odeslat cíl cesty do palubní navigace. Jednou z poskytovaných funkcí má být zobrazení pozice, kde je vůz zaparkován.

Na prezentaci v čínské Šanghaji uvedl generální ředitel Aston Group Andy Palmer: „Odhalení Rapide E bude pro Aston Martin obrovským momentem. Jako naše první plně elektrické auto je to skutečně historický krok. Je připraven na obrovskou výzvu ekologicky odpovědné a udržitelné budoucnosti a jako automobilka si nemůžeme dovolit pasivně čekat, až budoucnost přijde k nám, ale musíme ji jít aktivně naproti.“

Aston Martin Rapide E byl vyvinut ve spolupráci s Williams Advanced Engineering a bude se vyrábět v nejmodernějším výrobním závodě automobilky poblíž velšské obce St Athan.

Váš názor Další článek: Až za rok zavoláte o pomoc, telefon automaticky pošle záchranářům polohu

Témata článku: Sport, Čína, Automobily, Elektromobily, Obnovitelné zdroje, Velká Británie, Akumulátory, Aston Martin, Dojezd, WLTP, Elektromobil, Tesla Model S, Šanghaj, Nabití, Spalovací motor, Pirelli, Rapid E, Automobilka, Motor


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 7

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 16

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35