Porsche 919 Hybrid Evo  stanovilo nový rekord legendárního závodního okruhu Nürburgring známého také jako Severní smyčka.

Porsche 919 Hybrid Evo stanovilo nový rekord legendárního závodního okruhu Nürburgring známého také jako Severní smyčka.

Za volantem seděl tovární pilot Timo Bernhard.

Za volantem seděl tovární pilot Timo Bernhard.

Trať dlouhou 20,8 km plnou zatáček projel za 5:19,546 min, což představuje průměrnou rychlost 234,7 km/h. 

Trať dlouhou 20,8 km plnou zatáček projel za 5:19,546 min, což představuje průměrnou rychlost 234,7 km/h. 

Brutální akceleraci hybridního prototypu zajišťuje především  elektromotor  s výkonem 323 kW

Brutální akceleraci hybridního prototypu zajišťuje především elektromotor s výkonem 323 kW

Výkonu ale ještě pomáhá  centrálně umístěný vidlicový čtyřválec . Ano, pouze čtyřválec, a to dvoulitrový. Jenomže přeplňovaný a vyšlechtěný tak, že dává výkon 529 kW!

Výkonu ale ještě pomáhá centrálně umístěný vidlicový čtyřválec. Ano, pouze čtyřválec, a to dvoulitrový. Jenomže přeplňovaný a vyšlechtěný tak, že dává výkon 529 kW!

Spalovací motor ve spojení s elektromotorem dávají celkový výkon 852 kW, což je  1159 koní . Hmotnost auta je přitom pouhých 849 kg. 

Spalovací motor ve spojení s elektromotorem dávají celkový výkon 852 kW, což je 1159 koní. Hmotnost auta je přitom pouhých 849 kg. 

Tohle už je radost v cíli. Vítězství v nějakém závodě si však s tímto autem nikdo neužije, do žádných závodů totiž nesmí. Ačkoli auto vychází ze speciálu pro závod 24 hodin Le Mans, v rekordní úpravě by nesplňovalo podmínky FIA pro účast v závodě. 

Tohle už je radost v cíli. Vítězství v nějakém závodě si však s tímto autem nikdo neužije, do žádných závodů totiž nesmí. Ačkoli auto vychází ze speciálu pro závod 24 hodin Le Mans, v rekordní úpravě by nesplňovalo podmínky FIA pro účast v závodě. 

Konstruktéři prostě nebyli svázáni žádnými omezeními a pravidly, měli prostě jen postavit nejrychlejší auto. 

Konstruktéři prostě nebyli svázáni žádnými omezeními a pravidly, měli prostě jen postavit nejrychlejší auto. 

A to se jim povedlo. Není proto divu, že tahle raketa překonala na okruhu ve Spa i časy současných monopostů Formule 1. 

A to se jim povedlo. Není proto divu, že tahle raketa překonala na okruhu ve Spa i časy současných monopostů Formule 1. 

Rekord okruhu v Nürburgringu se nyní významně posunul, a to bezmála o minutu. Předchozí čas 6:11,13 min Stefana Bellofa přitom odolával velmi dlouho a zdálo se, že bude těžké ho vůbec překonat.

Rekord okruhu v Nürburgringu se nyní významně posunul, a to bezmála o minutu. Předchozí čas 6:11,13 min Stefana Bellofa přitom odolával velmi dlouho a zdálo se, že bude těžké ho vůbec překonat.

Ale ještě něco k autu: Spalovací motor pohání zadní nápravu přes hydraulicky ovládanou 7stupňovou sekvenční převodovku, elektrický podporuje akceleraci na přední nápravě.

Ale ještě něco k autu: Spalovací motor pohání zadní nápravu přes hydraulicky ovládanou 7stupňovou sekvenční převodovku, elektrický podporuje akceleraci na přední nápravě.

Pilot může z kokpitu ovlivňovat chování aerodynamiky. Hydralicky ovládaní je zadní křídlo a přední difuzor, řízení se ale standardně chopí řídicí jednotka. 

Pilot může z kokpitu ovlivňovat chování aerodynamiky. Hydralicky ovládaní je zadní křídlo a přední difuzor, řízení se ale standardně chopí řídicí jednotka. 

Tohle už jsou záběry prototypu z okruhu ve Spa, kde pokořil zdejší rekordní časy Formule 1.

Tohle už jsou záběry prototypu z okruhu ve Spa, kde pokořil zdejší rekordní časy Formule 1.

 Brzdy jsou na všech kolech řízené elektronicky . To znamená, že pilot nemá přímou vazbu mezi pedálem a samotnými brzdami. Od brzdového pedálu vede pouze drát, který předává signál do řídící jednotky. Tak zajistí optimální rozložení požadované brzdné síly, a to i s ohledem na rotační síly působící na vozidlo kolem svislé osy. 

Brzdy jsou na všech kolech řízené elektronicky. To znamená, že pilot nemá přímou vazbu mezi pedálem a samotnými brzdami. Od brzdového pedálu vede pouze drát, který předává signál do řídící jednotky. Tak zajistí optimální rozložení požadované brzdné síly, a to i s ohledem na rotační síly působící na vozidlo kolem svislé osy. 

 Rekuperace energie je dvoustupňová  - zpětně se energie získává jak z brzd, tak z výfukového systému. 

Rekuperace energie je dvoustupňová - zpětně se energie získává jak z brzd, tak z výfukového systému. 

Speciální jsou i pneumatiky, které dodal Michelin. Mají směs s ještě větší přilnavostí, než jaká se používá u vozů Formule 1.

Speciální jsou i pneumatiky, které dodal Michelin. Mají směs s ještě větší přilnavostí, než jaká se používá u vozů Formule 1.

18" kola jsou kovaná z hořčíkové slitiny. Musí zvládnout rotace odpovídající rychlostem až 400 km/h, ostatně při samotném rekordním kole na Nürburgringu dosáhl monopost maximální rychlosti 369,4 km/h.

18" kola jsou kovaná z hořčíkové slitiny. Musí zvládnout rotace odpovídající rychlostem až 400 km/h, ostatně při samotném rekordním kole na Nürburgringu dosáhl monopost maximální rychlosti 369,4 km/h.

Rekord okruhu ve Spa

Rekord okruhu ve Spa

Za volantem seděl tovární pilot Timo Bernhard.
Trať dlouhou 20,8 km plnou zatáček projel za 5:19,546 min, což představuje průměrnou rychlost 234,7 km/h. 
Brutální akceleraci hybridního prototypu zajišťuje především  elektromotor  s výkonem 323 kW
Výkonu ale ještě pomáhá  centrálně umístěný vidlicový čtyřválec . Ano, pouze čtyřválec, a to dvoulitrový. Jenomže přeplňovaný a vyšlechtěný tak, že dává výkon 529 kW!
22
Fotogalerie

Tak vymakané, že nesmí ani na závody: Jaké je nejrychlejší auto z Nürburgringu

Porsche 919 Hybrid Evo stanovilo nový rekord legendárního závodního okruhu Nürburgring známého také jako Severní smyčka. Za volantem seděl tovární pilot Timo Bernhard. Trať dlouhou 20,8 km plnou zatáček projel za 5:19,546 min, což představuje průměrnou rychlost 234,7 km/h.

Podívejte se na rekordní jízdu (video opravdu není zrychlené):

Rekord okruhu se významně posunul, a to bezmála o minutu. Předchozí čas 6:11,13 min Stefana Bellofa přitom odolával velmi dlouho a zdálo se, že bude těžké ho vůbec překonat. Už třeba proto, že tento rekord padl při závodu sportovních prototypů, které už se od té doby nejezdí.

Síla z benzínu i elektřiny

Jenomže Porsche nyní takový prototyp postavilo. Je to unikátní stroj, který vychází z monopostu používaného do závodu 24 hodin Le Mans. Konstruktéři však nebyli svázáni žádnými omezeními a pravidly, měli prostě jen postavit nejrychlejší auto. A tak má výkonnější motory, vylepšenou aerodynamiku a nehledí na omezení spotřeby.

Výsledkem je závodní prototyp Porsche 919 Hybrid Evo, který však nesmí na žádné oficiální závody pod patronací FIA. Nikde totiž nejsou tak volné podmínky, aby tam něco takového mohlo vůbec startovat. Není proto divu, že tahle raketa překonala na okruhu ve Spa i časy současných monopostů Formule 1.

A co je tedy uvnitř? Brutální akceleraci hybridního prototypu zajišťuje především elektromotor, který má výkon zvýšený na 323 kW (v původní závodní úpravě měl „pouze“ 294 kW). Výkonu ale ještě pomáhá centrálně umístěný vidlicový čtyřválec. Ano, pouze čtyřválec, a to dvoulitrový. Jenomže přeplňovaný a vyšlechtěný tak, že dává výkon 529 kW! Standardní závodní verze auta má přitom omezení jen na 368 kW. Motor spaluje závodní palivo E20 s obsahem 20 procent bioetanolu a točí až 9000 ot/min.

Víceválcový motor prostě není potřeba. Čtyřválec ve spojení s elektromotorem dávají celkový výkon 852 kW, což je 1159 koní. Spojení menšího spalovacího motoru a elektromotoru se ukazuje jako ideální kompromis i z hlediska váhy. Odpadá velký víceválcový motor, zároveň může být daleko menší akumulátor. Naplno se využívají možnosti rekuperace energie. Hmotnost auta je pouhých 849 kg.

Brzdy po drátu a aktivní spoilery

Spalovací motor pohání zadní nápravu přes hydraulicky ovládanou 7stupňovou sekvenční převodovku, elektrický podporuje akceleraci na přední nápravě. Rekuperace je dvoustupňová - zpětně se energie získává jak z brzd, tak z výfukového systému.

Brzdy jsou na všech kolech řízené elektronicky. To znamená, že pilot nemá přímou vazbu mezi pedálem a samotnými brzdami. Od brzdového pedálu vede pouze drát, který předává signál do řídící jednotky. Tak zajistí optimální rozložení požadované brzdné síly, a to i s ohledem na rotační síly působící na vozidlo kolem svislé osy.

Vylepšena byla také aerodynamika. Auto dostalo nadstandardně velké zadní přítlačné křídlo, se kterým by ho do žádných závodů nepustili. Ale díky tomu mohlo zajistit ještě větší přilnavost v zatáčkách a stabilitu při plných rychlostech. Křídlo je aktivní a přizpůsobuje se podle rychlosti, stejně tak je aktivním aerodynamickým prvkem přepracovaný přední difuzor, u kterého je hydraulicky řízena poloha odtokové hrany. Vylepšeny byly i otočné klapky, podlaha a další detaily.

Speciální jsou i pneumatiky, které dodal Michelin. Mají směs s ještě větší přilnavostí, než jaká se používá u vozů Formule 1. Obouvají se na 18" kola kovaná z hořčíkové slitiny. Musí zvládnout rotace odpovídající rychlostem až 400 km/h, ostatně při samotném rekordním kole na Nürburgringu dosáhl monopost maximální rychlosti 369,4 km/h.

Určitě si přečtěte

Články odjinud