První traktor na světě s nulovými emisemi poháněný čpavkem úspěšně dokončil ukázkovou jízdu. Startup Amogy, podporovaný fondem Amazon Climate Pledge Fund, prezentoval v Centru pokročilé energie na Stony Brook University v New Yorku středně velký traktor John Deere, jehož naftový motor byl nahrazen ústrojím poháněným čpavkem. Podrobnosti přinesl web Ars Technica.

První traktor na světě s nulovými emisemi poháněný čpavkem úspěšně dokončil ukázkovou jízdu. Startup Amogy, podporovaný fondem Amazon Climate Pledge Fund, prezentoval v Centru pokročilé energie na Stony Brook University v New Yorku středně velký traktor John Deere, jehož naftový motor byl nahrazen ústrojím poháněným čpavkem. Podrobnosti přinesl web Ars Technica.

Pohonný systém přeměňuje chemikálii na vodík, který následně pohání vodíkový palivový článek s výkonem 100 kW. Jedná se o důležitý krok, protože jen v USA představují střední a těžká nákladní vozidla více než čtvrtinu emisí produkovaných v dopravě.

Pohonný systém přeměňuje chemikálii na vodík, který následně pohání vodíkový palivový článek s výkonem 100 kW. Jedná se o důležitý krok, protože jen v USA představují střední a těžká nákladní vozidla více než čtvrtinu emisí produkovaných v dopravě.

Výhodou tohoto řešení je především skutečnost, že se čpavek hojně používá v zemědělství jako hnojivo. Práce s ním sice není zrovna nejpříjemnější, ale vzhledem k jeho energetické hustotě lze na něj pohlížet jako na potenciální palivo pro zemědělská zařízení.

Výhodou tohoto řešení je především skutečnost, že se čpavek hojně používá v zemědělství jako hnojivo. Práce s ním sice není zrovna nejpříjemnější, ale vzhledem k jeho energetické hustotě lze na něj pohlížet jako na potenciální palivo pro zemědělská zařízení.

V minulosti již byly prováděny pokusy se spalovacími motory spalujícími směs čpavku a nafty. Ty sice při svém běhu vypouštějí méně oxidu uhličitého než traktory poháněné čistou naftou, ale stále emitují určitý podíl škodlivin.

V minulosti již byly prováděny pokusy se spalovacími motory spalujícími směs čpavku a nafty. Ty sice při svém běhu vypouštějí méně oxidu uhličitého než traktory poháněné čistou naftou, ale stále emitují určitý podíl škodlivin.

Systém firmy Amogy dokáže se 227litrovou nádrží pohánět traktor několik hodin. Čpavek se přitom nepoužívá přímo v palivovém článku; krakuje se v reaktoru na jednotlivé složky. Z jedné molekuly lze získat jeden atom dusíku a tři atomy vodíku, který se pak používá k napájení palivového článku.

Systém firmy Amogy dokáže se 227litrovou nádrží pohánět traktor několik hodin. Čpavek se přitom nepoužívá přímo v palivovém článku; krakuje se v reaktoru na jednotlivé složky. Z jedné molekuly lze získat jeden atom dusíku a tři atomy vodíku, který se pak používá k napájení palivového článku.

Firma chce v horizontu jednoho roku představit také nákladní vozidla a lodě poháněné touto technologií. Čpavek vnímá jako palivo nové generace, které nahradí znečišťující dieselové motory bezemisním řešením ve všech odvětvích dopravního průmyslu. Ačkoli v systému existují určité neefektivity, vyšší energetická hustota čpavku v první řadě znamená, že lze snadno převážet dostatek paliva.

Firma chce v horizontu jednoho roku představit také nákladní vozidla a lodě poháněné touto technologií. Čpavek vnímá jako palivo nové generace, které nahradí znečišťující dieselové motory bezemisním řešením ve všech odvětvích dopravního průmyslu. Ačkoli v systému existují určité neefektivity, vyšší energetická hustota čpavku v první řadě znamená, že lze snadno převážet dostatek paliva.

Přestože se automobilový sektor zaměřil na elektromobily poháněné bateriemi, má tato technologie vážná omezení, zejména pokud jde o dopravu na dlouhé vzdálenosti i těžká vozidla, jako jsou traktory. Nedostatek nabíjecí infrastruktury v odlehlých lokalitách, kde tato vozidla často jezdí, a dlouhá doba nabíjení činí baterie velmi neatraktivními. Náročné stroje potřebují energeticky vydatný zdroj energie a Amogy je přesvědčena, že čpavek tomuto požadavku dokonale odpovídá.

Přestože se automobilový sektor zaměřil na elektromobily poháněné bateriemi, má tato technologie vážná omezení, zejména pokud jde o dopravu na dlouhé vzdálenosti i těžká vozidla, jako jsou traktory. Nedostatek nabíjecí infrastruktury v odlehlých lokalitách, kde tato vozidla často jezdí, a dlouhá doba nabíjení činí baterie velmi neatraktivními. Náročné stroje potřebují energeticky vydatný zdroj energie a Amogy je přesvědčena, že čpavek tomuto požadavku dokonale odpovídá.

Čpavek se přirozeně vyskytuje v plynném stavu, ale lze jej také zkapalnit, takže tankování vozidel poháněných touto chemikálií se nijak neliší od způsobu, jakým se dnes tankuje většina automobilů. A co je nejdůležitější: při spalování čpavku se neuvolňuje žádný oxid uhličitý, což je důležitý faktor zejména s ohledem na závazky týkající se uhlíkové neutrality.

Čpavek se přirozeně vyskytuje v plynném stavu, ale lze jej také zkapalnit, takže tankování vozidel poháněných touto chemikálií se nijak neliší od způsobu, jakým se dnes tankuje většina automobilů. A co je nejdůležitější: při spalování čpavku se neuvolňuje žádný oxid uhličitý, což je důležitý faktor zejména s ohledem na závazky týkající se uhlíkové neutrality.

Tak vypadá zelená budoucnost zemědělství. Traktor s nulovými emisemi pohání čpavek

Tak vypadá zelená budoucnost zemědělství. Traktor s nulovými emisemi pohání čpavek

Tak vypadá zelená budoucnost zemědělství. Traktor s nulovými emisemi pohání čpavek

Tak vypadá zelená budoucnost zemědělství. Traktor s nulovými emisemi pohání čpavek

Pohonný systém přeměňuje chemikálii na vodík, který následně pohání vodíkový palivový článek s výkonem 100 kW. Jedná se o důležitý krok, protože jen v USA představují střední a těžká nákladní vozidla více než čtvrtinu emisí produkovaných v dopravě.
Výhodou tohoto řešení je především skutečnost, že se čpavek hojně používá v zemědělství jako hnojivo. Práce s ním sice není zrovna nejpříjemnější, ale vzhledem k jeho energetické hustotě lze na něj pohlížet jako na potenciální palivo pro zemědělská zařízení.
V minulosti již byly prováděny pokusy se spalovacími motory spalujícími směs čpavku a nafty. Ty sice při svém běhu vypouštějí méně oxidu uhličitého než traktory poháněné čistou naftou, ale stále emitují určitý podíl škodlivin.
Systém firmy Amogy dokáže se 227litrovou nádrží pohánět traktor několik hodin. Čpavek se přitom nepoužívá přímo v palivovém článku; krakuje se v reaktoru na jednotlivé složky. Z jedné molekuly lze získat jeden atom dusíku a tři atomy vodíku, který se pak používá k napájení palivového článku.
10
Fotogalerie

Tak vypadá zelená budoucnost zemědělství. Traktor s nulovými emisemi pohání čpavek

První traktor na světě s nulovými emisemi poháněný čpavkem úspěšně dokončil ukázkovou jízdu. Startup Amogy, podporovaný fondem Amazon Climate Pledge Fund, prezentoval v Centru pokročilé energie na Stony Brook University v New Yorku středně velký traktor John Deere, jehož naftový motor byl nahrazen ústrojím poháněným čpavkem. Podrobnosti přinesl web Ars Technica.

Pohonný systém přeměňuje chemikálii na vodík, který následně pohání vodíkový palivový článek s výkonem 100 kW. Jedná se o důležitý krok, protože jen v USA střední a těžká nákladní vozidla představují více než čtvrtinu emisí produkovaných v dopravě.

Zelený traktor

Výhodou tohoto řešení je především skutečnost, že se čpavek hojně používá v zemědělství jako hnojivo. Práce s ním sice není zrovna nejpříjemnější, ale vzhledem k jeho energetické hustotě lze na něj pohlížet jako na potenciální palivo pro zemědělská zařízení.

V minulosti již byly prováděny pokusy se spalovacími motory spalujícími směs čpavku a nafty. Ty sice při svém běhu vypouštějí méně oxidu uhličitého než traktory poháněné čistou naftou, ale stále emitují určitý podíl škodlivin.

Systém firmy Amogy dokáže se 227litrovou nádrží pohánět traktor několik hodin. Čpavek se přitom nepoužívá přímo v palivovém článku; krakuje se v reaktoru na jednotlivé složky. Z jedné molekuly lze získat jeden atom dusíku a tři atomy vodíku, který se pak používá k napájení palivového článku.

Čpavek jako palivo budoucnosti?

Firma chce v horizontu jednoho roku představit také nákladní vozidla a lodě poháněné touto technologií. Čpavek vnímá jako palivo nové generace, které nahradí znečišťující dieselové motory bezemisním řešením ve všech odvětvích dopravního průmyslu. Ačkoli v systému existují určité neefektivity, vyšší energetická hustota čpavku v první řadě znamená, že lze snadno převážet dostatek paliva.

Přestože se automobilový sektor zaměřil na elektromobily poháněné bateriemi, má tato technologie vážná omezení, zejména pokud jde o dopravu na dlouhé vzdálenosti i těžká vozidla, jako jsou traktory.

Nedostatek nabíjecí infrastruktury v odlehlých lokalitách, kde tato vozidla často jezdí, a dlouhá doba nabíjení činí baterie velmi neatraktivními. Náročné stroje potřebují energeticky vydatný zdroj energie a Amogy je přesvědčena, že čpavek tomuto požadavku dokonale odpovídá.

Čpavek se přirozeně vyskytuje v plynném stavu, ale lze jej také zkapalnit, takže tankování vozidel poháněných touto chemikálií se nijak neliší od způsobu, jakým se dnes tankuje většina automobilů. A co je nejdůležitější: při spalování čpavku se neuvolňuje žádný oxid uhličitý, což je důležitý faktor zejména s ohledem na závazky týkající se uhlíkové neutrality.

Určitě si přečtěte

Články odjinud