Elektromobily | Autonomní vůz | Jižní Korea

Také Kia se připravuje na elektrickou budoucnost. Její HabaNiro má dveře nahoru a slušný dojezd

Jihokorejská automobilka Kia představila na tiskové konferenci, pořádané v rámci právě probíhajícího mezinárodního autosalonu New York International Auto Show, svůj koncept elektrického crossoveru HabaNiro. Vůz vychází z dříve uvedeného a víceméně konvenčního elektromobilu Kia Niro EV.

Kia HabaNiro nijak nevybočuje z řady elektrických crossoverů – nabídne pohon všech čtyř kol, dojezd na jedno nabití až 480 kilometrů, schopnost jízdy v plně autonomním režimu (tj. autonomie pátého stupně), nebo vyklápěcí dveře, které při pohledu shora vypadají jako motýlí křídla.

Kia HabaNiro se představuje

Z vnějšku tento pětimístný vůz zaujme „lávově rudými“ panely na C sloupku či přídí, která svými tvary při pohledu z boku připomíná otevřené žraločí čelisti. Markantním prvkem jsou také velká kola z lehkých slitin a zvýšená světlá výška.

Jasně červený interiér vozu zaujme technicky založené uživatele. Jedním ze zajímavých prvků jsou „zatahovací“ volant a pedály, které mají za cíl poskytnout řidiči více prostoru při jízdě v autonomním módu. Místo zpětného zrcátka je připraven displej v čelním skle, zobrazující záběr kamery, snímající dění za vozidlem v úhlu 180 stupňů.

Uvnitř nenajdeme žádná tlačítka, přepínače ani jiné mechanické ovladače. K ovládání a nastavení má sloužit výhradně dotyková obrazovka. Kia HabaNiro také nemá klasický volant s kruhovým věncem – ovládací prvek má spíše tvar řídítek. Čelní sklo se navíc dokáže proměnit v displej k promítání filmů, které posádka může sledovat během automatické jízdy.

Sledování řidiče? Ale samozřejmě!

Spíše do kategorie zábavy pak patří sledování očí a emocí řidiče, které Kia prezentovala již v lednu na veletrhu CES pod označením „Real-time Emotion Adaptive Driving“. Umělá inteligence vozu posoudí emocionální stav řidiče a interiér se pak může měnit na základě toho, zda se zdá být naštvaný, šťastný nebo otrávený.

O něco užitečněji působí funkce „biometrického skenování“, která vyhodnocuje osobu za volantem a nastaví všechny parametry dle jejího osobního profilu. Současně s tím slouží i jako autorizace řidiče před nastartováním motoru.

Závěrem je samozřejmě vhodné podotknout, že Kia HabaNiro je pouze konceptem, který se na silnici v této podobě patrně nikdy neobjeví. Může ale sloužit konstruktérům jako „námět“, ze kterého přeberou některé (možná i ty zajímavé) prvky a nápady.

Váš názor Další článek: Giganti mezi nebem a zemí: poznejte 9 největších letadel světa

Témata článku: Doprava, Automobily, Elektromobily, Autonomní vůz, Jižní Korea, Prvek, Interiér, Řidič, Displej, CES, Kia, Čelní sklo, Emotion, Dojezd, Volant, Sklo, Dveře, Crossover


Určitě si přečtěte

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

** Máme tu další českou phishingovou vlnu ** Podle průzkumů máme stále problém s kybernetickou gramotností ** Nebezpečím jsou děti, které opouštějí rodiče

Jakub Čížek | 34

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 64