Také Kia se připravuje na elektrickou budoucnost. Její HabaNiro má dveře nahoru a slušný dojezd

Jihokorejská automobilka Kia představila na tiskové konferenci, pořádané v rámci právě probíhajícího mezinárodního autosalonu New York International Auto Show, svůj koncept elektrického crossoveru HabaNiro. Vůz vychází z dříve uvedeného a víceméně konvenčního elektromobilu Kia Niro EV.

Kia HabaNiro nijak nevybočuje z řady elektrických crossoverů – nabídne pohon všech čtyř kol, dojezd na jedno nabití až 480 kilometrů, schopnost jízdy v plně autonomním režimu (tj. autonomie pátého stupně), nebo vyklápěcí dveře, které při pohledu shora vypadají jako motýlí křídla.

Kia HabaNiro se představuje

Z vnějšku tento pětimístný vůz zaujme „lávově rudými“ panely na C sloupku či přídí, která svými tvary při pohledu z boku připomíná otevřené žraločí čelisti. Markantním prvkem jsou také velká kola z lehkých slitin a zvýšená světlá výška.

Jasně červený interiér vozu zaujme technicky založené uživatele. Jedním ze zajímavých prvků jsou „zatahovací“ volant a pedály, které mají za cíl poskytnout řidiči více prostoru při jízdě v autonomním módu. Místo zpětného zrcátka je připraven displej v čelním skle, zobrazující záběr kamery, snímající dění za vozidlem v úhlu 180 stupňů.

Uvnitř nenajdeme žádná tlačítka, přepínače ani jiné mechanické ovladače. K ovládání a nastavení má sloužit výhradně dotyková obrazovka. Kia HabaNiro také nemá klasický volant s kruhovým věncem – ovládací prvek má spíše tvar řídítek. Čelní sklo se navíc dokáže proměnit v displej k promítání filmů, které posádka může sledovat během automatické jízdy.

Sledování řidiče? Ale samozřejmě!

Spíše do kategorie zábavy pak patří sledování očí a emocí řidiče, které Kia prezentovala již v lednu na veletrhu CES pod označením „Real-time Emotion Adaptive Driving“. Umělá inteligence vozu posoudí emocionální stav řidiče a interiér se pak může měnit na základě toho, zda se zdá být naštvaný, šťastný nebo otrávený.

O něco užitečněji působí funkce „biometrického skenování“, která vyhodnocuje osobu za volantem a nastaví všechny parametry dle jejího osobního profilu. Současně s tím slouží i jako autorizace řidiče před nastartováním motoru.

Závěrem je samozřejmě vhodné podotknout, že Kia HabaNiro je pouze konceptem, který se na silnici v této podobě patrně nikdy neobjeví. Může ale sloužit konstruktérům jako „námět“, ze kterého přeberou některé (možná i ty zajímavé) prvky a nápady.

Váš názor Další článek: Giganti mezi nebem a zemí: poznejte 9 největších letadel světa

Témata článku: Doprava, Elektromobily, Automobily, Autonomní vůz, Jižní Korea, Kia, Prvek, Čelní sklo, Volant, Sklo, Interiér vozu, Crossover, Šťastný, CES, Interiér, Displej, Dojezd, Řidič, Emotion, Dveře, Motýl, Niro



Google zruší aplikaci Street View, o samotnou službu ale uživatelé nepřijdou
Markéta Mikešová
Mapy GoogleStreet ViewMobilní aplikaceGoogle
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Vznikne nová konkurence pro Android a iOS? Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu

Vznikne nová konkurence pro Android a iOS? Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu

** Amazonu a Facebooku vývoj vlastních telefonů nic nepřinesl ** Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu ** Pokud zmizí Twitter z mobilních obchodů, nebude mít jinou možnost

Martin Chroust
Elon MuskTwitterSmartphony